دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رئیسی باید با تروریسم با هر اسمی مبارزه کرد

تهران – ایرنا – رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه ایی خود گفت: ترویسم ممکن است اسامی مختلف داشته باشد اما باید با تروریسم با هر اسمی که می خواهد باشد مبارزه کرد تا امنیت مرزها و کشورها تامین شود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ایی خود در مجموعه تاریخی سعدآباد گفت: بدون تردید سفر اردوغان به ایران نقطه عطفی در ارتقا سطح روابط بین دو کشور خواهد بود و در این مذاکره  اراده دو کشور جدی است.


رئیسی ادامه داد: در این دیدار برای روابط اقتصادی و تجاری و سطح روابط در حوزه مختلف بحث و گفت و گو شد و معتقدم این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور با توجه به ظرفیت های موجود کافی نیست و می تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد.


رئیس جمهور به تاسیس شهرک های صنعتی بین دو کشور که به صورت مشترک دنبال خواهد شد اشاره کرد و گفت: تاسیس پارک های علم و فناوری و فعال کردن و استفاده از شرکت های دانش بنیان دو کشور از دیگر محور مذاکرات امروز با اردوغان بود.


رئیسی درباره تمدید قرار داد انتقال گاز که ۲۵ سال قبل مطرح بود، گفت:  امروز این موضوع مورد تاکید قرار گرفت تا این قرار داد تمدید شود و شکل وسیع تری به خود بگیرد.


توسعه سرمایه گذاری بین دو کشور  ایران و ترکیه از نکات مورد تاکید نشست رئیسان جمهور ایران و ترکیه بود که آیت الله رئیسی در این نشست به آن اشاره کرد.


رئیس جمهور درباره فعالیت شرکت هایی که امروز در ترکیه فعال هستند و  می تواند در ایران هم فعالیت داشته باشند اشاره کرد و گفت: این در جهت توسعه روابط دو کشور خواهد بود.


وی به همکاری دو کشور در مسایل امنیتی تاکید کرد و گفت: امنیت مرزی مورد تاکید بین تهران و آنکارا قرار گرفت و در کنار آن درباره مبارزه با ترویسم و مواد مخدر و جرایم سامان یافته هم گفت و گو و تاکید شد.


رئیس جمهور درباره ترویسم گفت: ممکن است اسامی مختلف داشته باشد ترویسم یعنی اینکه امنیت مردم را به خطر می اندازند و باید با ترویسم با هر اسمی که می خواهد باشد مبارزه کرد تا امنیت مرزها تامین باشد.


رئیسی افزود: همکاری دو کشور در مسایل منطقه ای از موارد مورد تاکید بود که هر دو بر تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم.


وی درباره سطح روابط تجاری بین ایران و ترکیه اظهار داشت: اکنون می توان ۳۰ میلیارد دلار را به عنوان سطح روابط تجاری بین دو کشور  هدفگذاری کرد که از این سطح فعلی به سه برابر افزایش خواهد یافت.


رئیس جمهور  تاکید کرد: برای تامین امنیت دو کشور ایران و ترکیه و امنیت مرزها با ترویسم باید مبارزه کرد.


رئیسی اظهار داشت: روابط خوب بین تهران و آنکارا می تواند به روابط منطقه ای و بین المللی منتهی شود و دو کشور قدرتمند ایران و ترکیه می توانند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه و بین المللی ایفا کنند و مذاکراتی که امروز انجام شد می تواند در جهت اراده و اقدام هر دو  کشور در جهت همکاری های دو جانبه و در منطقه ای و بین المللی  موثر واقع شود.  


رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد: سند راهبردی که امروز امضا شد به روابط گسترده ای بین دو کشور منتهی شود و چشم انداز بسیار روشن و آینده درخشان در توسعه روابط دو کشور داشته باشد.


رئیسی در پایان از حضور رئیس جمهور و هیات عالی رتبه ترکیه در ایران تشکر  کرد و گفت این سفر برای هر دو کشور با برکت باشد.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *