دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ایران آزادسازی دارایی های افغانستان نباید به هیچ وجه سیاسی و

نیویورک- ایرنا- زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: دارایی‌های مسدود شده افغانستان متعلق به مردم افغانستان است و آزاد کردن این دارایی ها که برای احیای اقتصاد افغانستان و نجات جان مردم حیاتی است، نباید به هیچ وجه سیاسی و مشروط شود.


به گزارش ایرنا، دکتر زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل ملل روز چهارشنبه به قت محلی، در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان با اشاره به گزارش اخیر دبیر کل در مورد وضعیت افغانستان و پیامدهای آن بر صلح و امنیت بین المللی گفت:  بر اساس گزارش، وضعیت در افغانستان همچنان چالش برانگیز است.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: افغانستان با یک بحران انسانی فزاینده، یک رکود اقتصادی بزرگ، سیستم های بانکی و مالی فلج کننده و چالش های مربوط به ایجاد یک دولت فراگیر دست و پنجه نرم می کند.


وی تصریح کرد: خطرات یک فاجعه انسانی همچنان باقی است. بیش از ۲۰ میلیون نفر یا نیمی از جمعیت هنوز به کمک نیاز دارند و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشور باید اقدامات فوری انجام شود.


معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما عمیقاً نگران پیامدهای بالقوه فاجعه بار این وضعیت برای امنیت و ثبات منطقه، به ویژه کشورهای همسایه هستیم.


ارشادی گفت: اگر این وضعیت به طور موثر مورد توجه قرار نگیرد، فروپاشی اقتصادی-اجتماعی کشور می تواند  منجر به فقر گسترده و هجوم گسترده مهاجران به کشورهای همسایه می شود که در حال حاضر با میزبانی میلیون ها پناهنده  تحت فشار سنگینی قرار دارند.


معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد بار دیگر از جامعه جهانی، به ویژه کشورهای کمک کننده، می خواهیم که به مسئولیت های خود در قبال همسایگان افغانستان عمل کنند.


  دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت ایران به شدت نگران فعالیت های تروریستی در افغانستان است. بر اساس گزارش دبیرکل، تروریسم هنوز یک چالش بزرگ در افغانستان است. حملات گروه های تروریستی منتسب به داعش  تشدید شده و به خارج از کابل و شرق افغانستان گسترش یافته است. سازمان ملل ۱۵۲ حمله توسط این گروه را در ۱۶ استان بین ۱۹ اوت تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ در مقایسه با ۲۰ حمله در پنج استان در مدت مشابه در سال قبل ثبت کرده است.


 وی افزود: این روند بر تقاضای مستمر جامعه بین‌الملل تأکید می‌کند که طالبان باید به مبارزه با تروریسم متعهد شوند و اطمینان حاصل کنند که افغانستان دیگر پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نیست که نه تنها در افغانستان،  بلکه در سراسر منطقه و فراتر از آن مسئول اعمال شنیع تروریستی بوده‌اند.


 سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: جامعه جهانی باید همچنان بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کند.


ارشادی گفت: ما از طالبان انتظار داریم که گام های جدی را برای تضمین دولت فراگیر واقعی شامل همه گروه های سیاسی و قومی بردارند. در این راستا، ایران به تعامل با همه طرف‌ها در افغانستان، از جمله طالبان، برای رسیدگی به چالش‌های مختلف پیش روی این کشور ادامه می‌دهد.


دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: طالبان باید به تقاضای ایجاد یک دولت فراگیر که نماینده واقعی جامعه چند قومی افغانستان باشد، پاسخ دهد. طالبان همچنین باید به درخواست جامعه جهانی برای حمایت از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت ها توجه کنند.


وی افزود: ایران به مشورت با همسایگان افغانستان و همچنین شرکای منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل ادامه می دهد تا به افغانستان در دستیابی به صلح، امنیت و ثبات درازمدت کمک کند.


ارشادی ادامه داد: ما بر نقش حیاتی یوناما در ارتقای صلح و ثبات در افغانستان تاکید می کنیم و از تمدید ماموریت آن حمایت می کنیم. این وضعیت نیازمند یک مأموریت قوی یوناما برای کمک به مردم افغانستان و حفظ صلح و امنیت در آن کشور است.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *