دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

امیرعبداللهیان بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی ایران از جمله در زمینه اقتصادی تاکید کرد و گفت: تهران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون برای رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد.


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاست خارجی ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان و وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در خصوص مناسبات دو جانبه، روند مذاکرات وین و برخی از تحولات بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کردند.


امیر عبداللهیان در این گفت وگو با اشاره به پیشرفت های حاصله در مذاکرات وین، بر اهمیت برخی مسائل باقیمانده و ضرورت حفظ منافع ملی ایران از جمله در زمینه اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: تهران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده است و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف های غربی را می طلبد.


وی از همکاری نزدیک ایران و چین ابراز خرسندی کرده و با بیان رایزنی های صورت گرفته از سوی ایران در این خصوص، تداوم تعامل و همکاری نزدیک ایران و چین در وین و نیز در پایتخت های دو کشور را دارای اهمیت توصیف کرد.


امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت وگوی تلفنی به روابط دو کشور در موضوعات مختلف پرداخت و ضمن ابلاغ سلام آیت الله سید ابراهیم رئیسی به همتای خود شی جین پینگ اظهار داشت، رییس جمهور ایران دستورات مقتضی را درخصوص مذاکرات فنی مربوط به اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله صادر کرده است.


وی افزود: اکنون ضرورت دارد با جدیت و سرعت در راستای اجرایی شدن برنامه همکاری های جامع اقدام کنیم.    


چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آنها حمایت می کند


وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره به برنامه همکاری های جامع دو کشور، بر ضرورت گفت وگو و مشورت نمایندگان ایران و چین برای پیگری این برنامه مهم تاکید کرد.


وی ارتباط نزدیک دو طرف در مذاکرات وین را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با هماهنگی ها و تشریک مساعی صورت گرفته، دستاوردهای زیادی تاکنون به دست آمده است.


وزیر امور خارجه چین در عین حال موضوعات باقیمانده را مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: چین مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک کرده و از آنها حمایت می کند.


وی ابراز امیدواری کرد با حفظ روند رو به جلو و تعامل طرف های مذاکره بتوانیم در وین به توافق دست یابیم.    


موضوع تحولات اوکراین و نیز ابراز امیدواری دو طرف برای برگزاری موفق سومین اجلاس همسایگان افغانستان در پکن، بخش دیگری از گفت وگوی وزیران امور خارجه ایران و چین را تشکیل داد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *