دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

انتقال مشکلات انزلی نشینان به میز هیات دولت ثمره سفر معاون رییس

انزلی- ایرنا – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست روز جمعه در جریان سفر رئیس جمهور به استان گیلان به عنوان نماینده آیت الله رئیسی در شهرستان انزلی، پای درد دل مردم این منطقه نشست و قول پاسخ به همه درخواست‌های مطرح شده، داد.


به گزارش ایرنا ، آیت الله سید ابراهیم رییسی در پانزدهمین سفر استانی خود به نقاط مختلف کشور روز گذشته مهمان گیلانی ها بود، تعدادی از معاونان ، نمایندگان و وزیران شامل وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان ،صنعت و معدن و تجارت رییس جمهور را در این سفر همراهی می کردند تا تمامی گیلانی ها از موهبت این سفر و فرصت بیان مشکلات و مسائل بهره مند شوند.


از جمع هیات دولت اعزامی به گیلان علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به عنوان نماینده آیت الله رئیسی در شهرستان انزلی، پای درد دل مردم این منطقه نشست و قول پاسخ به همه درخواست های مطرح شده، داد. 


رئیس سازمان محیط زیست کشور روز جمعه نخست با حضور در حرم شهدای گمنام شهرستان بندرانزلی با شهدای هشت سال جنگ تحمیلی تجدید میثاق کرد و پس از آن در نشستی با حضور فرماندار انزلی و مسئولان شهرستانی علاوه بر استماع مشکلات شهرستان بندرانزلی به بررسی پروژه های دارای اولویت پرداخت.


دیدار با ۱۰ نفر از اقشار آسیب پذیر برنامه بعدی معاون رئیس جمهور به انزلی بود و پس از آن پای صحبت های نمایندگان کارگران ، اصناف ، هتلداران ، صیادان ، شوراها و نخبگان نشست .


کوچک شدن سفره کارگران


نماینده کارگران در این دیدار با بیان اینکه سفره کارگران در این سالها کوچکتر شده و با مبلغ حداقل دستمزد نمی توان یک زندگی را اداره کرد گفت : شاید چند شرکت بزرگ قادر به تامین پرداخت حقوق و دستمزد کارگران خود باشند اما بسیاری از صنایع کوچک قادر به این کار نیستند و این می تواند منجر به آسیب اجتماعی و افزایش طلاق شود .


مهدی صفاتی عدم امنیت شغلی کارگران به دلیل انعقاد قرارد دادهای موقت با کارگران ، رفع معضل بیکاری ، عدم پرداخت به موقع مطالبات کارگران را از جمله مشکلات این قشر اعلام کرد و افزود : بطور مثال پیمانکار راه و شهرسازی پس از گذشت حدود پنج ماه مطالبات کارگران را پرداخت نکرده است .


وی به معضل شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت : در این شرکتها صرفا پیمانکار عوض می شود اگر در این شرکتها قوانین خاصی اعمال شود قطعا اثر گذار خواهد بود همچین از رئیس جمهور می خواهیم قوانین مشاغل سخت و زیان آور اصلاح شود.


 افزایش چند برابری قیمت حامل های انرژی


رئیس جامعه هتلداران نیز به افزایش چند برابری قیمت حامل های انرژی اشاره داشت و گفت : تورم بانک مرکزی هتل ها را از گردونه رقابت خارج کرده است .


حسن مهور اصلی با بیان اینکه افزایش حریم دریا سند هتل های قدیمی که در ساحل وجود داشتند را دچار اشکال کرده است ، تصریح کرد : هنوز درخصوص این سندها  تعیین تکلیف نشده است باید راهکار مناسبی برای گرفتن سندهای این سرمایه گذاران پیدا شود . چون زمین خواران و دریا خواران که ساحل در دست انها به امانت مانده برای هتل داران قدیمی ایجاد اشکال کرده اند و هر روز با یک سند جدید آنها را مورد تهدید قرار می دهند.


وی تاکید کرد:  تامین اجتماعی نیز با محاسبه بالا و جرائم سنگین دست و پای سرمایه گذاران را محدود کرده . این سازمان در جایی که هتلداران باید صنعتی دیده شوند به عنوان صنعتی محاسبه نشده ولی در سایر موارد این جامعه را صنعتی محسوب می کند این دوگانگی برخورد دولت برای ما شگفت انگیز است .


وی با انتقاد از نظارت شرکت مادر تخصصی هتل ها گفت : هتل ها زیر نظر میراث فرهنگی هستند انها با احتساب مسافر کاشانه ها پولی هنگفتی دریافت می کنند و پشت پرده این موضوع دستان آلوده است . ما خواستار واگذری مسافر کاشانه به جامعه هتل داران و بهبود روندنظارت هستیم.


مهور اصلی، خسارت وارده هتلداران ناشی از کرونا را میلیارد ها تومان اعلام کرد و افزود: در صورت امکان به جامعه هتل داران تسهیلات با نرخ سود چهار درصد پرداخت شود و سند هتل ها به عنوان ضمانت وام در بانکها مورد قبول واقع شود .  


وی تصریح کرد: قانون آب چاه برای چاه های عمیق تعیین شده است نه چاه های سطحی ، در استان گیلان تمام چاههای آب سطحی است درحالیکه قانونگذار حرف از سفره های زیر زمینی می زند و با توجه به این موضوع و مصوبات مجلس تمام حسابها محدود شده و حتی حکم بازداشت برخی مدیرها صادر شده است . هرچه سریعتر این قوانین باید اصلاح شود .


مهور اصلی خواستار آزاد سازی تجارت چمدانی در انزلی شد و گفت : این شهرستان به اندازه ۱۵ استان کشور هتل دارد اگر ما بخواهیم به این روش خدمات دهیم باید مطمئن باشید که در آینده با فقر هتلداری در انزلی روبرو خواهیم شد . در فصل های بهار و تابستان روزانه بیش از سه میلیون مسافر در این شهر تردد می کنند که به خدمات هتلداری نیاز دارند، دارندگان خانه های استیجاری غیر مجاز مسافران را برای چپاول به منازل خود می برند.


انتقال مشکلات انزلی‌نشینان به میز هیات دولت ثمره سفر معاون رییس جمهور


روستاهای محدوده منطقه آزاد هیچ خدماتی از وزارت کشور نمی گیرند


رئیس شورای روستای حسنرود در منطقه آزاد انزلی نیز گفت: از شروع به کار منطقه آزاد در ۱۲ سال پیش ، اولین مشکل در روستاهای محدوده این منطقه ایجاد شد که اولین آن گرفتن منابع درآمدی از پنج روستا بود .گرچه ما زیر مجموعه وزارت کشور هستیم اما هیچ خدماتی از این وزارت خانه نمی گیریم . در گذشته حدود ۱۰۰ روستا رشت و آستانه اشرفیه در محدوده منطقه آزاد بود که از این منطقه جدا شدند، ای کاش روستاهای انزلی نیز از این محدوده خارج می شد چون تنها اسم سازمان روی ما مانده و خدماتی از منطقه آزاد انزلی دریافت نمی کنیم .


وی تصریح کرد : زمانی خود پروانه ساخت صادر می کردیم و هزینه دریافت شده از افراد بومی و غیر بومی هزینه اندکی بود اما اکنون اگر ملکی داشته باشم و بخواهیم پروانه بگیریم این پروسه یکسال طول خواهد کشید و علت ان این است که کسانی که باید در راس کار باشند از شهر سازی چیزی نمی داند و به امور آشنا نیستند. 


رنجبر اظهار داشت: فرد روستایی که بخواهد برای فرزند خود منزلی احداث کند به مشکل بزرگی برمی خورند. سازمان منطقه آزاد در هنگام تقسیم زمین ۲۵ درصد ملک را می خواهد اکنون این سازمان به یکی از وارثین خانواده ها تبدیل شده است . ۲۵ درصد یک هزار متر، ۲۵۰ متر می شود . می گویند این قانون است ولی خدماتی ارائه نمی کنند .


وی افزود : از روستای حسنرود و پنج روستا حتی یک نفر در این سازمان مشغول به کار نیست و تمام افراد را از اطراف با لابی می آورند . در معابر روستاها آسفالت انجام نشده و یک سطل زباله نداریم . زباله ها به حال خود رها شده است سازمان تنها به مردم فشار وارد کند ؛ منطقه آزاد از هر پروانه ۳۰ میلیون تومان می گیرد. 


رنجبر گفت : این سازمان یک درمانگاه برای بیماران سرپایی ندارد و بیمارستان انزلی در غرب شهرستان واقع شده و اگر بخواهیم در ترافیک عید و تابستان به مراکز درمانی مراجعه کنیم بیش از یک ساعت به طول خواهد انجامید و امکان دریافت خدمات پزشکی نداریم.


وی تاکید کرد : سال کذشته برای ملاقات با مدیرعامل سازمان اقدام کردیم اما پس از ۶ ماه نامه نگاری هنوز موفق به دیدار نشده ایم .طوری این سازمان را درست کرده اند که باید از یک حریم امنیتی عبور کنیم. شما مدیران این ملت هستید و باید کار کنید؛ تقاضا داریم صدای ما را به رئیس جمهور برسانید .منطقه آزاد برای ما دقیقا شده اسرائیل و ما فلسطین ، ما مردم داخل منطقه ازاد شده ایم فلسطینی و آنها به زور دارند تمام ملک و زمین های ما را می گیرند.  


نماینده اصناف شهرستان نیز از رکود شدید در بخش گردشگری، عزم جدی برای احیا تالاب انزلی گفت و خواستار بهره مندی منطقه سرزمینی از مزایای منطقه آزاد انزلی شد .


علی سفید روح به  تفاوت فاحش ساختاری و مشکلات مالیاتی که موجب رکود اقتصادی شهرستان شده اشاره کرد و افزود : اصناف انزلی از لحاظ مالیاتی بعنوان یک شهروند منطقه ازادی دیده می شوند و مالیات بیشتری پرداخت می کند.


وی  خاطر نشان کرد : گسترش فروشگاههای زنجیره ای در شهرستان و خلا قانونی و حضور این فروشگاهها در مراکز پرجمعیت شهری موجب شده واحد های صنفی بسیار ی تعطیل شوند .


نماینده صیادان استان گیلان نیز با بیان اینکه اقتصاد استان گیلان در گذشته چهار محور داشت که ۲ محور آن از بین رفته است گفت : برنج ، چای ، صید و صیادی و کرم ابریشم این محورها بودند که پرورش کرم ابریشم از بین رفته و صید و صیادی نیز درحال مرگ است .


محمود محمدی افزود : صیادی دارد مرگ تدریجی را تجربه می کند و تا پنج سال آینده دیگر شرکت صیادی نخواهیم . سازمان شیلات در سال ۶۵ صیادان دام گستر را از حیطه صید و صیادی خارج کرد و به این ترتیب صدمه بسیاری به صیادان استان وارد شد .


وی گفت : در رودسر شرکت تعاونی پره صیادی به نام شهدای بندرانزلی داریم که در این شرکت صیادان تالاب انزلی ساماندهی شدند و در قالب شرکت پره ۱۰۰ صیاد که تالاب را جایگاه خود می دانستند ساماندهی شدند درحالیکه مناسب نبود و در نتیجه تالاب به حال خود رها شد .


محمدی تاکید کرد : در این ساماندهی هرچه صیادان فریاد زدند صدایشان شنیده نشد و کسی توجهی نکرد . اکنون تالاب انزلی با اینکه بسیار کوچکتر شده هزار صیاد دارد.


وی تصریح کرد : الان ۵۱ شرکت پره صیادی داریم که ۳۰ درصد درآمد خالص خود را جهت اضافه پولی که به بازار برای خرید ادوات صید و صیادی می پردازند. در گذشته اتحادیه ها این ادوات را به قیمت کارخانه در اختیار صیادان می گذاشتند و در یک بازه زمانی یکساله پول را برمی گرداند . به این ترتیب استان گیلان ظرف ۲ سال آینده با حداقل ۱۰ شرکت ورشکسته روبرو خواهد بود که حداقل باید ۴۰ میلیارد تومان باید به انها داده شود اما اگر ۱۰ میلیارد تومان به اتحادیه شرکت های تعاونی پره صیادی استان گیلان داده شود و اداره تعاون و شیلات نظارت داشته باشد می توانیم ابزار و ادوات صید را برای این جامعه تهیه کنیم. در این صورت صیادان می توانند ۴۰ درصد درآمد خالص خود را حفظ کنند که بهار دوباره ای در زندگی آنها خواهد بود .


محمدی خواستار قرار گرفتن شغل صیادی در زمره مشاغل سخت و زیان آور شد و گفت : طی  ۲ سال گذشته حق بیمه صیادان به کمک نمایندگان استان علی الخصوص عباسی استاندار گیلان از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد رسید و صیادان سه ماه بیمه ۱۷ درصد پرداخت کردند و پس از سه ماه سازمان تامین اجتماعی ۳۰ درصد را با جریمه از صیادان گرفت که منجر به تعطیلی شرکتهایی شد که دیگر توان پرداخت حق بیمه نداشتند اکنون نیز شرکتهای تعاونی پره نمی توانند حق بیمه پرداخت کنند .


 وی خاطر نشان کرد : اگر گروه استانی برای رفع مشکل جامعه صیادی تشکیل نشود ما این جامعه را مثل ابریشم کاران پس از گذشت پس از پنج سال نخواهیم داشت .


علی کاظمی یکی از نخبگان انزلی نیز در این دیدار در خصوص تهدید گازهای گلخانه ای ، معضل تالاب انزلی ، فرسایش خاک ، اجرای طرح های نامناسب آبی ، ورود فاضلابهای صنعتی و خانگی به تالاب و دریا مباحثی را مطرح کرد.


انتقال مشکلات انزلی‌نشینان به میز هیات دولت ثمره سفر معاون رییس جمهور


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در این دیدار حضور دولتمردان و ریاست جمهوری در استانهای مختلف را به منظور درک مشکلات مردم و دیدار چهره به چهره با آنها عنوان کرد و افزود : باید پس از شنیدن این مشکلات برای ان راه حلی ارائه کنیم .


علی سلاجقه گفت : دولت سیزدهم کلنگ نمی زند و همه طرح های نیمه تمام در این دولت در حال اتمام است. تا پایان امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام کشور بصورت نقدی تخصیص یافته است .


وی تصریح کرد : در این دولت ریالی برای پرداخت حقوق و دستمزد مجموعه بدنه دولت از بانک استقراض نشده است . انتظارات مردم از این دولت بالاست. انتظاراتی که به جهت سوء مدیریت ها انباشت شده اند مثل مشکل آب ، در همه ارکان دولت مشکل به همین شکل وجود داشت که کشور به اینجا رسید.


سلاجقه خاطر نشان کرد : دولت سیزدهم با اعتقادی که به بنیان های انقلاب داشت بدنبال رفاه مردم (از اصلی ترین مسائل اسلام ) است ، اسلام با رفاه مخالف نیست بلکه می گوید مردم باید از رفاه نسبی برخوردار باشد .


وی با بیان اینکه صادرات کشور بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است گفت : در صادرات  نفت وضعیت مناسبی داریم و تورم تثبیت شده و به نتیجه رسیده است اما هنوز در سفره مردم گسترش نیافته است. امروز بسیاری از کشورهایی که جبهه دشمن بودند به سمت کشور ما برگشته اند و ایران اسلامی در مراودات جهانی در کنار روسیه و چین قرار گرفته است .


وی تاکید کرد : امروز تراز بین المللی ایران به عنوان یک قدرت در سطح جهانی است و این صرفا به خاطر خون شهدا و ولی نعمتان ما در بدنه ملت مردم کشورمان است . مردم پای نظام ایستاده اند در نتیجه بر دولتمردان واجب است که  خادم ملت و در صحنه و کنار انها باشند و مشکلات انها را رصد کرده و برای رفع ان اهتمام بورزند .


سلاجقه خاطر نشان کرد : در شهرستان بندرانزلی به همه درخواستها پاسخ داده می شود و تامین اعتبار به گونه ای خواهد بود که این مشکلات حل شود. اجازه نخواهیم داد شهری که  با صیادی و گردشگری شناخته می شود مانند نوغانداری در استان از بین برود.


انتقال مشکلات انزلی‌نشینان به میز هیات دولت ثمره سفر معاون رییس جمهور


پس از این جلسه سلاجقه به دیدار خانواده شهید گچکار رفت. همسر شهید در این دیدار با انتقاد از مسئولان شهرستان خواستار توجه بیشتر به خانواده شهدا و رفع مشکلات انها شد .


انتقال مشکلات انزلی‌نشینان به میز هیات دولت ثمره سفر معاون رییس جمهور


معاون رئیس جمهور پس از بازدید از تالاب انزلی تالاب بین دو نیمه بازی فوتبال تیم های ملوان بندرانزلی و شاهین شهرداری بوشهر در رختکن این دو تیم حضور یافت و گفت : بدن سالم در محیط زیست سالم است و شما ورزشکاران به عنوان سفرای محیط زیست باید در خوص گونه های گیاهی و جانوری و پسماند و فاضلابها اطلاع رسانی کنید.


سلاجقه با مدیر باشگاه و مربی این تیم نیز گفتگو کرد و برای تکمیل استادیوم تختی قول مساعد داد .  


پایان بخش این سفر بازدید از پروژه کنار گذر انزلی به طول ۱۶ کیلومتر بود . این پروژه که از سال ۷۸ آغاز شده پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۲ تکمیل شود .





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *