دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

/چرا موفقیت تلفن های هوشمند تاشو برای سامسونگ ضرورت دارد

سامسونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در جهان از چند سال پیش به سراغ تولید تلفن‌های هوشمند تاشو رفته است. آن‌ها باور دارند که تلفن‌های تاشو می‌توانند بازار جدیدی را ایجاد کنند.


در چند سال اخیر همیشه رقابت داغ و جانانه‌ای در بازار تلفن‌های هوشمند وجود داشته است. در شرایطی که تا چند سال پیش برندهای شناخته‌شده‌ای مانند الجی و اچ‌تی‌سی در کنار سونی تلاش می‌کردند تا سهم بیشتری از بازار پیدا کنند، امروز نامی از آن‌ها در میان برترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند دیده نمی‌شود. تولیدکنندگان چینی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با خلاقیت بیشتر و کاهش قیمت محصولاتشان سهم بیشتری از بازار پیدا کنند و در رسیدن به اهدافشان هم موفق بوده‌اند. اما بازار تلفن‌های هوشمند یک رییس بزرگ دارد؛ سامسونگ.


روزگاری تلفن‌های هوشمند لمسی بزرگترین انقلاب دنیای تلفن‌های همراه بودند. اما چالش صفحات نمایش بزرگ و باکیفیت به پایان رسیده و حالا نوبت به تلفن‌های هوشمند تاشو رسیده تا یکی دیگر از رویاهای قدیمی بشریت رنگ و بوی واقعیت بگیرند. کره‌ای‌ها نخستین تولیدکننده شناخته‌شده بازار تلفن‌های هوشمند همراه بودند که وارد محصولات تاشو شدند و حالا با سرعت عجیبی رو به جلو حرکت می‌کنند. حالا که شیائومی و هواوی هم وارد بازار تلفن‌های هوشمند تاشو شده‌اند هم سامسونگ هم‌چنان تولیدکننده شماره یک بازار است چراکه تولیدکنندگان چینی تلفن‌های هوشمند تاشوی خود را تنها در بازار چین عرضه می‌کنند اما سامسونگ عرضه جهانی آن‌ها را از همان ابتدا آغاز کرده بود.


سری محصولات گلکسی فولد و گلکسی زد فولد تلفن‌های هوشمند تاشوی سامسونگ در این بازار نوظهور هستند که با هر نسل جذاب‌تر و کاربردی‌تر می‌شوند. اگرچه این محصولات به دلیل قیمت بالا و مشکلاتی که دارند هنوز پرفروش نیستند اما کره‌ای‌ها در تلاش هستند تا با تنوع بیشتر این سری محصولات آن‌ها را به محصولاتی پرفروش‌تر تبدیل کنند. بنابراین تلفن‌های هوشمند تاشو برای سامسونگ اهمیت ویژه‌ای دارند. اما ریشه این اهمیت در چه مسئله‌ای نهفته است؟


پرچمداران مانند روزهای گذشته پرفروش نیستند


چرا موفقیت تلفن‌های هوشمند تاشو برای سامسونگ ضرورت دارد؟


بازاری که سال‌ها پیش سامسونگ را به پرفروش‌ترین تولیدکننده بازار موبایل تبدیل کرد، بازار محصولات میان‌رده و پایین‌رده بود. در حقیقت موفقیت برند کره‌ای در این دو بازار بود که آن‌ها را به حضور در بازار پرچمداران امیدوار کرد و شرایط را به سمتی برد که رقیب اصلی اپل باشند. اما در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی با سیاستی مشابه با آن‌چه سال‌ها پیش توسط سامسونگ اتخاذ شده بود در تلاش هستند تا سهم خود را از بازار بیشتر کنند. میان‌رده‌های برندهایی مثل هواوی، شیائومی، ریلمی و پوکو با قیمتی مشابه با محصولات پایین‌رده سامسونگ امکانات یک محصول میان‌رده را ارائه می‌دهند. اما محصولات سامسونگ هنوز هم فروش خوب خود را حفظ کرده‌اند.


سامسونگ با اتخاذ سیاست‌هایی جدید موفق شده هم‌چنان در نگاه مشتری‌های خود حضور داشته باشد. آن‌ها سال گذشته گلکسی اس۲۰ فن‌ادیشن را با قیمت ۶۹۹ دلار به بازار عرضه کرده‌اند که برای محصولی در سطح و اندازه سخت‌افزار محصولات پرچمدار این شرکت قابل قبول به نظر می‌رسید. سامسونگ امسال هم از گلکسی اس۲۱ رونمایی کرد که قیمت قابل قبول ۷۹۹ را دارد؛ دویست دلار ارزان‌تر از نسل قبلی. اگرچه اس۲۱ در بسیاری از موارد تلفن هوشمند بی‌نظیری نیست (برای مثال بدنه آن پلاستیکی است و از حافظه جانبی هم پشتیبانی نمی‌کند) اما ویژگی‌های کلیدی یک پرچمدار (دوربین و سخت‌افزار قدرتمند در کنار طراحی جذاب) را درون خودش جای داده است.


با این حال فروش محصولات سری گلگسی اس۲۱ در مقایسه با محصولات قبلی پرچمداران سامسونگ کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد میان‌رده‌های جدید سامسونگ از سری محصولات A هستند در جذب کاربران بیش از حد موفق ظاهر شده‌اند. محصولات این سری در بسیاری از موارد حتی از تلفن‌های هوشمند پرچمدار سامسونگ هم جذاب‌تر به نظر می‌رسند. بنابراین می‌توان گفت که سامسونگ با تضعیف محصولات سری اس به فروش بیشتر میان‌رده‌هایش کمک کرده است. با این حال این مسئله فقط بخشی از ماجرا است.


در این زمینه بخوانید:



سامسونگ امیدوار است با موفقیت و محبوبیت بیشتر تلفن‌های هوشمند تاشو به بازار گسترده این کاربران دسترسی مستقیم داشته باشد. این برند کره‌ای سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی محصولات تاشو خود کرده است و به همین دلیل امیدوار است تا در سال‌های آینده این تلفن‌های هوشمند را به عنوان جانشین‌های محصولات سری گلگسی اس که حالا ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسند، معرفی کند.


فشار رقابت با رقبای چینی افزایش پیدا می‌کند


چرا موفقیت تلفن‌های هوشمند تاشو برای سامسونگ ضرورت دارد؟


اگر تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه شرکت چینی هواوی اعمال نمی‌شد احتمالا این شرکت چینی شانس زیادی برای تصاحب سهم بازار اپل و سامسونگ از این بازار داشت اما هواوی حالا از تامین قطعات محصولات جدیدش هم عاجز شده و به همین دلیل هر روز سهم بیشتری از بازار را از دست می‌دهد. تحلیلگران بازار تلفن‌های هوشمند احساس می‌کردند این سقوط آزاد هواوی به عنوان بزرگترین رقیب سامسونگ شرکت کره‌ای را مغرورتر از همیشه می‌کند و باعث می‌شود که با خیال راحت به تولید تلفن‌های هوشمند تکراری ادامه دهد. اما سامسونگ حالا با رقبای جدیدی مواجه شده است.


ششم آوریل ۲۰۱۱ را باید روز مهمی در تاریخ صنعت ساخت تلفن‌های هوشمند دانست. روزی که برند شیائومی متولد شد. این شرکت در آگوست همان سال از نخستین تلفن هوشمند خود رونمایی کرد و در ادامه به تولید این محصولات ادامه داد. تلفن‌های هوشمند جذاب و خیره‌کننده شیائومی که در رده قیمتی خودشان بی‌رقیب به نظر می‌رسیدند به حدی در سراسر چین محبوب شدند که این برند در سال ۲۰۱۴ به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در چین تبدیل شد. آن‌ها در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۱۰ دستگاه تلفن هوشمند مجهز به نسل پنجم ارتباطات به بازارهای جهانی عرضه‌ کردند و در سال ۲۰۲۱ از تکنولوژی شارژ سریع ۴۰واتی رونمایی کردند. به لطف این تکنولوژی، تلفن‌های هوشمند می‌توانند در چهل دقیقه به شارژ کامل برسند. شیائومی امروز بیشتر از ۱۸هزار کارمند در سراسر جهان دارد.


این برند چینی که در مسیر موفقیت بود در سال ۲۰۱۴ موفق به فروش بیشتر از ۶۰ میلیون تلفن هوشمند شد. همین موفقیت به شیائومی کمک کرد تا بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیشتر از قبل وارد بازارهای جهانی شدند و در کشورهایی مانند برزیل و پاکستان هم حضور پیدا کردند. این شرکت چینی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وارد کشورهای آسیای میانه و اروپا شد و تلاش کرد تا بیشتر از قبل خودش را نشان دهد. در شرایطی که شیائومی در سال ۲۰۱۴ موفق به فروش ۶۰ میلیون دستگاه تلفن هوشمند شده بود، آن‌ها تنها در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ بیشتر از ۴۶میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروختند و در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به بزرگترین تولیدکننده بازار تلفن‌های هوشمند تبدیل شدند.


چرا موفقیت تلفن‌های هوشمند تاشو برای سامسونگ ضرورت دارد؟


واقعیت آن است که شیائومی همین حالا هم بزرگترین تولیدکننده بازار تلفن‌های هوشمند نیست. بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در حقیقت هلدینگ  BBK است. مجموعه‌ای از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند در چین که اگرچه بخش ویژه‌ای از تمرکزشان را روی فروش محصولات در چین قرار داده‌اند اما می‌خواهند در آینده‌ای نه‌چندان دور در سراسر جهان حضور داشته باشند.


به لطف موفقیت‌های هلدینگ BBK این مجموعه امروز بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در سراسر جهان لقب می‌گیرد. چراکه با جمع‌زدن سهم هر کدام از برندهای زیرمجموعه این برند رقمی به دست می‌آید که به مراتب بالاتر از سهم شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اپل و شیائومی است. نکته اساسی آن است که زیرمجموعه‌های این هلدینگ در سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ تلاش گسترده‌ای برای ورود به بازارهای جهانی کردند و موفق هم بودند. برای مثال، ریلمی تنها به لطف حضور در بازار اروپا موفق شد سهم فروش خود از تلفن‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ را تا ۱۸۰۰ درصد افزایش دهد.


بنابراین سامسونگ نباید تنها نگران شیائومی باشد. آن‌ها رقیب جدی‌تر دیگری هم دارند که در حقیقت بزرگترین فروشنده موبایل در جهان لقب می‌گیرد. اگر سامسونگ می‌خواهد واقعا در برابر آن‌ها قرار بگیرد باید استراتژی‌های جدیدی را برای خود در نظر بگیرد. استراتژی‌هایی که به زودی می‌تواند اجرایی شود و اجرای این استراتژی‌های سرنوشت بازار موبایل را تغییر دهد. یکی از این استراتژی‌ها تقویت بازار تلفن‌های هوشمند تاشو است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *