دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

توهین به مقدسات نباید با نام ارزش والای آزادی صورت بگیرد

یک عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: توهین به مقدسات و هتک حرمت دیگران به نام هرچه انجام می‌شود، نباید به نام ارزش والای آزادی و نقد صورت بگیرد.


به گزارش ایسنا، نشست تخصصی بررسی کتاب «حقوق ادیان» با حضور و سخنرانی باقر انصاری، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ساختمان شماره ۱۴ این سازمان، برگزار شد.


انصاری مقاله خود را با موضوع «آزادی بیان و توهین به مقدسات» در چند محور «بررسی مفهوم بیان»، «تمایز بین سه گانه فعل، بیان و شبه بیان»، «دسته‌بندی موضوعات بیان و آثار آن»، «حدود آزادی بیان و چالش­‌های آن» و «بیانات تنفرآمیز» ارائه داد.


وی با اشاره به چالش‌های استناد به حدود آزادی بیان در خصوص اهانت به مقدسات و ممنوعیت بیان‌های تنفرآمیز در مورد اهانت به مقدسات گفت: ما در بحث آزادی بیان به آن مفهومی که در سطح بین‌الملل است، دست نیافتیم و متقابلا آن چیزی که به عنوان حرمت مقدسات در کشورمان مطرح است برای غربی‌ها ناملموس است و مفهومی ندارد.


انصاری اظهار کرد: بیان عبارت است از هر رفتاری که به قصد انتقال یک پیام انجام شود که شامل بیان‌های سنتی، سمبلیک، هنری و فنی می‌شود.


این استاد دانشگاه افزود: دولت‌ها در طراحی قواعد ناظر بر حمایت از حرمت دیگران، باید با توجه به معیارهای موجود به گونه‌ای عمل کنند که نه آزادی بیان در برابر قواعد ناظر بر هتک حرمت قربانی شود و نه حرمت اشخاص در برابر این آزادی بیان پایمال شود.


وی حقوق دیگران، اعتبار یا حرمت، مصالح عمومی و سو استفاده از حقوق بشر را از جمله دسته بندی حدود آزادی بیان برشمرد و الزامی یا اختیاری بودن تحدید آزادی بیان برای دولت‌ها، رعایت حقوق کنوانسیونی، رعایت حرمت دیگران، حمایت از مصالح عمومی یادآور شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *