دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مپئو اشرف غنی انتخابات را دزدیده بود خروج از افغانستان یک

مایک پامپئو، وزیر خارجه پیشین امریکا می‌گوید که او هرگز از رییس‌جمهور غنی نخواسته بود از قدرت کنار برود. او افزوده که اشرف غنی انتخابات را دزدید؛ اما خود را رییس جمهور منتخب می‌خواند.


به گزارش ایسنا ، به نقل از آماج نیوز ، مایک پامپئو در سخنرانی خود در دانشکده سیاست دانشگاه شیکاگو گفت: محمد اشرف غنی همواره مخالف گفت‌وگو با طالبان بود به دلیل اینکه مدعی بود در انتخابات برنده شده در حالی‌که انتخابات را دزدیده بود، او در دزدی رای از رقیب‌اش [عبدالله عبدالله] ماهرتر بود.


به گفته‌ی وزیر خارجه پیشین آمریکا، کشورش در راه رسیدن به توافق صلح با طالبان بود، اما رسیدن به این توافق نیازمند حضور آمریکا در افغانستان بود.


او گفت که هرگز از اشرف غنی نخواسته بود که کنار برود، هرچند او چنین فکر می‌کرد. «از رئیس جمهور غنی شدیدا خسته شده بودم»، آمریکا از دوره اوباما می‌خواست افغان‌ها را دور یک میز گردهم آورد اما اشرف غنیِ «مخالف» بود.


وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین گفت غنی از اینکه آمریکا به طالبان «اعتماد» و گفتگو کرد، «ناراحت» بود.


پامپئو مدعی شد که در جریان گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان در دوحه، «کسی که با او ملاقات کردم، تقریبا مطمئن بودم که یکی از دوستانم را کشته است.» ظاهرا منظور وزیر خارجه پیشین آمریکا عبدالغنی برادر، معاون فعلی نخست وزیر طالبان است که ملاقاتی با او در دوحه داشت.


وی تصریح کرد: اشرف غنی برای‌ صلح آماده نبود و این بسیار مایه‌ تأسف بود. برخلاف زلنسکی که تصمیم گرفت بماند، رییس‌جمهور غنی سوار هواپیما شد و به جایی رفت تا زندگی امنی داشته باشد. در حالی‌که شمار زیادی از مردم در افغانستان رنج می‌برند.


پامپئو گفت: خروج از افغانستان یک پایان بد برای ارتش امریکا بود و این باعث شده است که رقیبان آمریکا به اندازه‌ای که باید از آمریکا بترسند، نمی ترسند به‌عنوان رئیس سی آی ای، رئیس جمهور بر من فشار می‌آورد تا زودتر از افغانستان بیرون برویم، اما به صراحت به او گفتم که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. پس ما از ۱۵ هزار نیروی آمریکا، به ۲ هزار و ۵۰۰ تن در جریان چهار سال رسیدیم.  رئیس جمهور هر وقت مرا می دید می‎گفت مایک تو به سرعت به پیش نمی‌روی و من به او یادآوری می‌کردم که اگر ما دو هزار و ۵۰۰ سرباز را به یکباره بیرون بیاوریم اتفاقات بدی رخ خواهند داد و زمانی که رئیس‌جمهور بایدن این انتخاب را کرد، همان اتفاق بد افتاد.»

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *