دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

دولت سیزدهم توسعه روابط با آفریقا و آمریکای لاتین را درک کرده

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت سیزدهم سیاست دیپلماسی فعال را در حوزه‌های مختلف دنبال کرده و توسعه روابط با آفریقا و آمریکای لاتین را درک کرده است.


حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا در مورد نتایج و پیامدهای توجه به سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم و ارتقای روابط با همسایگان گفت: دولت سیزدهم سیاست دیپلماسی فعال را در حوزه‌های مختلف دنبال کرده و این موضوع در چارچوب روابط متوازن با کشورهای مختلف و حتی نگاه به شرق را به گونه ای در روابط خارجی خود ترجمه کرده است و دال مرکزی این سیاست خارجی هم روابط با همسایگان است.


کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بنابراین ما شاهد هستیم که نشست و برخاست‌های دیپلماتیک با کشورهای همسایه و رفت و آمد در حد روسای جمهور طی ۱۱- ۱۲ ماه گذشته از یک جایگاه کانونی برخوردار شده است.


عابدینی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این مدت توانسته دیپلماسی خود را به زبان تجارت و اقتصاد هم ترجمه کند به گونه‌ای که اگر نشست و برخاستی با یک کشور خارجی یا مقام خارجی صورت می‌گیرد تبدیل به دستاورد در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی می‌شود.


وی ادامه داد: حتی عضویت ایران در شانگهای که بزرگترین سازمان منطقه‌ای به لحاظ جمعیت و وسعت بعد از سازمان ملل متحد است هم صرفا موضوع سیاسی نیست بلکه دستاورد اقتصادی برای کشور تلقی می‌شود.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان یا تاجیکستان یا کشورهای دیگر و متقابلا آمدن روسای جمهور مسکو و برخی از این کشورها به جمهوری اسلامی توانسته در حوزه اقتصاد به تعریف مشخص برسد که طبعاً آثار و پیامدهای این رفت و آمدها در کوتاه مدت می‌تواند روی حوزه تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران تاثیر تعیین کننده‌ای داشته و نمود پیدا کند.


عابدینی خاطرنشان کرد: البته این موضوع در مورد سایر همسایگان از جمله کشور پاکستان، افغانستان در شرق و ترکیه و عراق در غرب کشور هم صادق است. پیش‌تر روابط با برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به سردی گراییده بود اکنون مذاکرات به صورت جدی در حال انجام است و تا مرحله تبادل دیپلماتیک در سطح سفیر در حال پیش رفتن است مانند ۵ دور مذاکره‌ای که با عربستان سعودی صورت گرفته و رفت و آمدهایی که با عمان و قطر در جریان است.


وی یادآور شد: اینها به نظر می‌رسد می‌تواند بیانگر یک دیپلماسی فعال میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه باشد اما صرفا به این موضوع ختم نمی‌شود بلکه در چارچوب سیاست خارجی متوازن، جمهوری اسلامی در طی مدت روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کرده تا با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، بولیوی، پرو، آرژانتین و کوبا و برخی دیگر از کشورها روابط خوبی را بنیانگذاری کند و با کشورهای آفریقایی هم این مسیر را دنبال می‌کند.


کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: پیش از این به دلیل اینکه نظام بین‌الملل یا جامعه جهانی فقط در سه، چهار کشور خلاصه می‌شد این کار قدری دشوار بود اما اکنون این روابط توسعه پیدا کرده و به تمام دنیا معطوف شده است و این موضوع برای کشوری که می‌خواهد بالندگی دیپلماتیک و پویایی در روابط خارجی داشته باشد می‌تواند بسیار موثر واقع شود.


عابدینی بیان کرد: درباره نتایج و پیامدهای توجه به سیاست خارجی متوازن گفت: دیپلماسی متوازن برای هر کشوری می‌تواند گزینه‌های متعددی را فراروی آن کشور قرار دهد یعنی اینکه اگر دیپلماسی کشور معطوف به یک یا چند کشور و یا دو، سه منطقه باشد قدرت تصمیم‌گیری و مانور برای کشور کاهش پیدا می‌کند.


وی تصریح کرد: اما وقتی این مسیر متوازن باشد و کل دنیا را در بر بگیرد جمهوری اسلامی ایران به‌راحتی می‌تواند از مزیت‌های نسبی خود در مقابل مناطق مختلف و قاره‌های مختلف و توانمندی آنها برای تکمیل نیازهای خود استفاده کند. بنابراین هزینه‌ها به شدت کاهش و توان در حوزه تامین منافع ملی افزایش پیدا می‌کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *