دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مخبر بر همگرایی تمام ارکان دولت و مشارکت مردم برای احیای دریاچه

تهران- ایرنا- معاون اول رییس جمهور بر همگرایی تمام ارکان دولت و مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد.


به گزارش حوزه دولت ایرنا،  محمد مخبر در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه که با حضور وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سخنگوی دولت، استانداران آذربایجان غربی و شرقی و مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، با تأکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه جزء طرح‌های جدی و اساسی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: احیای این دریاچه جز با فعال شدن و مشارکت محوری مردم امکانپذیر نیست و باید تمام ظرفیت‌ها برای آگاه‌سازی مردم به‌کار گرفته شود.


معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تأمین اعتبارات لازم طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد در زمینه احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو باید ظرف دو هفته آینده یک آسیب شناسی جدی درخصوص وضعیت اقدامات انجام شده و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته انجام دهد.  


مخبر با اشاره به اشکالات موجود در برخی از طرح‌های ساختاری انتقال آب به دریاچه ارومیه تصریح کرد: باید مشخص شود که به چه دلیل تکمیل و بهره‌برداری یکی از طرح‌های انتقال آب و ساخت تونل به رغم هزینه‌های انجام شده و پیشرفت بالای ۹۷ درصدی با مشکل روبه رو شده و امروز مجبور به ترمیم و ایمن سازی آن هستیم.


وی با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای در راستای کاهش برداشت آب از مسیرهای انتقال آب به دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: هرگونه تصمیم‌گیری برای احیای این دریاچه باید با درنظر گرفتن معیشت مردم برنامه‌ریزی شود.  


معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت مدیریت منابع و مصارف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: در یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده باید نحوه مصارف در استان‌های حوضه این دریاچه با جدیت و قاطعیت نظارت شود.


مخبر همچنین از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی خواست تا با اتخاذ اقدامات فوری و بررسی‌های همه جانبه از حفر چاه‌های جدید غیرمجاز جلوگیری و تدابیر لازم برای چاه‌های حفر شده غیرمجاز در حوضه این دریاچه اتخاذ شود.


معاون اول رییس جمهور با تأکید بر تکمیل هرچه سریعتر طرح‌های پساب و تصفیه خانه‌های فاضلاب‌های شهری در استان‌های حوزه این دریاچه ادامه داد: با کمک دانشگاه‌های منطقه و در کل کشور، طرح‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان برای جلوگیری از تبخیر آب دریاچه و همچنین سدهای این منطقه و در کشور تهیه شود.


علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم ازجمله انتقال پساب تصفیه شده شهر تبریز به دریاچه در ۱۰ روز گذشته و تاکید بر فعال شدن طرح‌های نرم‌افزاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی در کنار اقدامات ساختاری، تصریح کرد: همگرایی دستگاه‌ها و همکاری و آگاه‌سازی مردم دو اولویت اساسی برای نجات دریاچه ارومیه است.  


وی همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصد، اصلاح الگوی کشت و توجه همزمان به مسئولیت و پاسخگویی را سه امر مهم در احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: از زمان آغاز به کار کارگروه نجات دریاچه ارومیه تعداد قابل توجهی از طرح های نیمه تمام بنا به دلایلی متوقف شد و در عین حال برخی پروژه‌ها اجرا شد که باید با بررسی‌ها و بازنگری لازم مشخص شود این اقدامات چه تأثیری در احیای دریاچه ارومیه داشته است.  


وزیر نیرو تاکید کرد: اگر وضعیت مصارف مدیریت نشود، با وجود حداکثر بارندگی ها نیز شاهد احیای این دریاچه نخواهیم بود.  
وزیر نیرو در ادامه گزارشی از مشکلات موجود در روند اجرای پروژه های احیای دریاچه، نیازهای محیط زیستی این دریاچه، آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و مقایسه آن با ترازهای شاخص از جمله اختلاف تراز کنونی و تراز اکولوژیک ارائه و تأکید کرد: روند تغییرات بارندگی و همچنین تغییرات سطح زیرکشت اراضی آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه دو عامل موثر در میزان تراز آبی این دریاچه است.  


وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه به ارائه دیدگاه‌های مرتبط با محیط زیست و کشاورزی در فرایند احیا این دریاچه پرداختند.


همچنین دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با تأکید بر اهمیت آسیب شناسی مصوبات گذشته این ستاد گفت: با تاکیدات و دستورات معاون اول رئیس جمهور و با اختصاص اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه برای اتمام طرح‌های نیمه تمام، تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و انتقال آب از سدهای حوضه این دریاچه، اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز از جمله برنامه‌های این ستاد در دولت سیزدهم برای تثبیت تراز آبی و در مراحل بعد احیای هر چه سریعتر این دریاچه است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *