دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رئیسی تحریم ها ناقض حقوق بین الملل است ایران به حمایت از سوریه

لیلا اسماعیل نژاد







برچسب‌ها






در هفتمین اجلاس سران‌ کشورهای ضامن روند آستانه؛


تهران – ایرنا – رئیس‌جمهور تحریم‌ها را ناقض حقوق بین‌الملل دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از سوریه با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد چون استقلال سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب در هفتمین نشست سران ضامن روند آستانه که با حضور روسای جمهور ترکیه و روسیه در تهران برگزار شد، با قدردانی از روسای جمهور دو کشور بابت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی و حضور در نشست هفتم کشورهای ضامن روند آستانه افزود: معتقدم روند آستانه به عنوان چارچوبی موفق در حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه دستاوردهای خوبی کسب کرد و حفظ و توسعه آن در ابتدا وظیفه ما کشورهای دوست به عنوان ضامنان آن است.


وی با تأکید بر لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی و  احترام و استقلال جمهوری عربی سوریه خاطرنشان کرد: تعیین سرنوشت این کشور باید توسط مردم آن از طریق گفت وگوهای سوری – سوری بدون مداخلات خارجی انجام شود.


رئیس جمهور اظهار داشت: با گذشت ۱۱ سال از آغاز بحران در سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان معتقد است تنها راه حل بحران، سیاسی است و راه حل نظامی فقط بر وخامت اوضاع می افزید.


وی افزود: ما از گذشته به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه همواره از راه حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از جمله برگزاری انتخابات قانون اساسی سوریه حمایت و بر عزم خود در مبارزه با ترورسیم در منطقه از جمله سوریه تأکید کردیم.


رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: عزم کشورهای ضامن روند آستانه، پیش بردن توافقات گذشته است.


آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم در این روزها سخن می‌گوییم که فداکارای زیادی در این مسیر انجام شده، گفت: از شهدای مبارزه با تروریست و در صدر آن شهید سپهبد سلیمانی یاد و تجلیل می‌کنیم.


وی یادآور شد: در حالی این اجلاس را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یک جانبه به ویژه آمریکا، فشار مضاعفی بر مردم سوریه وارد آورده است. تحریم‌ها ناقض حقوق بین الملل و کشورها است و جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن هر گونه تحریم‌ها علیه ملت‌ها اعلام می‌کند به حمایت‌های خود از مردم سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.


رئیس جمهور تأکید کرد: نقض تمامیت ارضی سوریه کمکی به امنیت منطقه نکرده و استفلال سوریه اصلی خدشه ناپذیر است.


آیت‌الله رئیسی گفت: اکنون در حالی اجلاس سران روند آستانه را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یکجانبه به ویژه توسط آمریکا فشار مضاعفی را بر مردم سوریه وارد آورده و امکان زندگی عادی را از آنان سلب کرده است.

وی افزود: برای همگان مسجل شده طرف‌هایی که موفق نشدند با ناامن کردن و بی ثباتی در سوریه به اهداف سیاسی خود برسند، اکنون از روش‌های دیگر و با سیاست تحریم و فشار به دنبال برآورده کردن مطامع نامشروع خود هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصا ملت سوریه، اعلام می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

آیت‌الله رئیسی با مهم خواندن مسأله آوارگان داخلی و پناه‌جویان سوریه گفت: کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید به بازگشت آوارگان به خانه و موطن خود کمک کنند. به خوبی از مشکلات و نگرانی‌های کشورهای همسایه سوریه در این زمینه آگاهی داریم و از هر گونه تلاش و ابتکار در این باره حمایت می‌کنیم.

وی افزود: معتقدیم مشروط کردن کمک‌های انسان‌دوستانه به تحقق اهداف سیاسی برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی این روند را مختل خواهد کرد و در این رابطه خواستار توجه و اقدام جدی‌تر جامعه بین‌المللی هستیم.

رئیس دولت سیزدهم تنها راه برقراری ثبات و امنیت در مرزهای سوریه با کشورهای همسایه را حضور پرقدرت ارتش این کشور در مرزها و همکاری آن با دولت‌های پیرامونی‌ دانست و گفت: تجربه‌های متعدد نشان داده نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نکرده، از این رو احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه‌ناپذیر است.

وی افزود: سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش پس از سالها رنج به مردم این کشور می‌شود، بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن نیز کمک خواهد کرد. حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عاملی بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه آمریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی، در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه است، تأکید کرد: ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند.
 
رئیس جمهور با محکوم کردن افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های اساسی این کشور از جمله فرودگاه‌ها و بنادر اظهار داشت: بر همگان عیان شده که این رژیم بقای خود را به تجاوز و ناامنی در منطقه ما پیوند زده است و اینگونه اقدامات در کنار اشغال منطقه جولان، نقض حاکمیت سوریه و عامل بی ثباتی و تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید که البته پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد بود.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل باید قبل از اینکه تجاوزات رژیم صهیونیستی به یک معضل بزرگ امنیتی تبدیل شود به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد که تصمیمات سازنده و مفیدی در این نشست اتخاذ شود تا در سایه آن بتوان شاهد ادامه و تقویت روند صلح در سوریه و سعادتی پایدار برای مردم شریف آن بود.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *