دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سردار جلالی مصون سازی لایه های زیرساختی نیازمند دانش بومی است



کارگروه مشترک امنیتی ایران و تاجیکستان باعث ارتقای امنیت دو کشور می‌شود


تهران – ایرنا – معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران…


  • وزیر کشور: روز جهانی پناهنده فرصتی برای هم‌افزایی ظرفیت‌هاست


    وزیر کشور: روز جهانی پناهنده فرصتی برای هم‌افزایی ظرفیت‌هاست


    تهران – ایرنا – وزیر کشور در پیامی روز جهانی پناهنده را فرصتی برای…


  • «تعداد امضاهای استیضاح فاطمی امین» به حد نصاب قانونی برای اعلام وصول نرسیده است
    P>به گزارش حوزه دفاعی و امنیتی ایرنا، سردار غلامرضا جلالی در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) که صبح امروز دوشنبه در سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور مسئولین لشکری و کشوری برگزار شد با خیرمقدم به همه اساتید، کارشناسان و میهمانان حاضر در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) یاد و خاطره شهید مصطفی چمران را گرامی داشت و تقارن برگزاری این مراسم با سالگرد گرامیداشت یاد و خاطره این شهید بزرگ را که هم در عرصه علمی و هم در عرصه جهاد نقشی ممتاز داشت به فال نیک گرفت.


    وی با بیان اینکه در تقسیم بندی تهدیدات با دو دسته تهدیدات انسان ساخت و تهدیدات طبیعی روبه رو هستیم، گفت: تهدیدات طبیعی ثابت و فاقد خصومت است اما تهدیدات انسان ساخت سیال، پویاست و می‌تواند ناشی از خصومت و مبتنی بر راهبرد باشد.


    مهمترین وظیفه پدافند غیرعامل رصد و براورد به روز تهدیدات است
    سردار جلالی با بیان اینکه به موازات رشد تکنولوژی که سبب رفاه بیشتر بشر شده است حوزه تهدیدات نیز دستخوش تحول شده است، گفت: ما اکنون با نوع جدیدی از تهدیدات مبتنی بر دانش و فناوری روبه رو هستیم و با توجه به سیال بودن رشد علم و تغییرات مداوم آن مهمترین وظیفه پدافند غیرعامل رصد و براورد به روز تهدیدات است که کار بسیار دشواری است.


    به گفته وی فناوری و دانش جدید روز به روز در حال نو شدن و ترکیب شدن با سایر فناوری‌هاست که همین ترکیب فناوری‌ها با تهدیدات و ترکیب فناوری و راهبردها، تهدیدات را پیچیده‌تر می‌کند.


    رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: امروز هم رهبر معظم انقلاب و هم اساتید و متخصصان از یک تهاجم ترکیبی و پیچیده همه جانبه علیه کشور ما سخن می‌گویند که استراتژی آن در مراکز علمی، اتاق‌های فکر و مراکز پژوهشی غرب تولید می‌شود.


    تهدید اشراف بر مصرف کننده در ذات فناوری وجود دارد


    سردار جلالی با بیان اینکه وقتی فناوری وارد یک زیرساخت می‌شود نوع جدیدی از تهدید را که تهدید در ذات فناوری است شکل می‌دهد، گفت: فناوری‌های نوین به دلیل ترکیب دانشی به نام هوشمندی، تعامل پذیر و هوشمند هستند و به نوعی می‌توان گفت استراتژی تسلط بر مصرف کننده در ذات فناوری ایجاد می شود.


    وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید در ذات زیرساخت به کار گرفته شود نه به عنوان یک پیوست، گفت: در انقلاب چهارم صنعتی شاهد روابطی پیچیده بین گروهای تحقیق و توسعه، تبدیل دانش به محصول و رگولاتوری به منظور تنظیم مقررات استفاده از تکنولوژی هستیم این در حالی است که سرعت رگولاتوری به مراتب از سرعت تحقیق و توسعه کمتر است در صورتی که رگولاتوری باید سرعت خود را با تحقیق و توسعه برابر کند.


    رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: پدافند غیرعامل در واقع به دنبال افزایش سرعت رگولاتوری است تا بتواند به محض تولید محصول ضوابط لازم برای کاربری روی آن اعمال کند.


    نباید اجازه بدهیم تکنولوژی با خود وابستگی و آسیب پذیری به دنبال داشته باشد


    رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه معتقدیم ورود فناوری‌ها به کشور مرزبانی درستی ندارد، گفت: در چنین مواقعی راه حلی جز یک جهاد علمی برای اشراف، بومی سازی، تنظیم و رگولاتوری بر تکنولوژی وجود ندارد چرا که نباید اجازه بدهیم تکنولوژی با خود وابستگی و آسیب پذیری بدنبال داشته باشد و ما باید به لحاظ علمی و دانشی بر آن مسلط باشیم.


    سردار جلالی خاطرنشان کرد: اینجاست که وظایف و رسالت دانشگاه خود را نشان می‌دهد یعنی دانشگاه باید سازوکاری برای تداوم کارکرد خدمات رسانی در هر زیرساختی بیندیشد.


    به گفته سردار جلالی، وزارت علوم و دانشگاه ها باید مجلس ختمی برای رشته هایی که کارآمدی ندارند بگیرند و به جای آن به دنبال رشته های جدید برای پاسخ به نیازهای کشور باشند.

    برای مصون‌سازی در لایه‌های زیرساختی باید صاحب دانش بومی بشویم


    رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه برای تسلط و مصون سازی در لایه‌های علمی باید صاحب دانش بشویم و آسیب پذیری و تهدید را در لایه فناوری کنترل کنیم و استقلال کشور را از منظر استقلال در حوزه دانش و علمی نیز عملیاتی کنیم غفلت از این موضوع آسیب پذیری جدی کشور را به دنبال دارد.


    وی با بیان اینکه در سال جاری که به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شده است، اظهار داشت: باید ساختار خوبی را در حوزه پدافند سایبری با شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم و در حوزه پدافند سایبری، محصولات بومی تولید کنیم چرا که حوزه پدافند سایبری، امنیت منوط به تولید داخلی است.


    رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در سال های گذشته با راهبری سازمان پدافند غیرعامل کشور و مشارکت شرکت‌های فناور، سامانه دفاعی کنترل حملات دیداس را به صورت یک سامانه بومی طراحی و تولید کرده که در حال طی مراحل آزمایشی است.


    سردار جلالی افزود: رصد و پایش تشخیص و حمله در زیرساخت‌های صنعتی نیازمند سامانه های بومی است که این مهم نیز با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان به نتیجه رسید. همچنین در حوزه سامانه کنترل صنعتی یا اسکادا که در حوزه حملات سایبری، تامین کننده امنیت و دفاع است بعد از سال‌ها که سامانه اسکادای بومی داخلی نداشتیم اکنون به هفت سامانه های اسکادای بومی مجهز هستیم.


    وی تاکید کرد: سامانه مراقبتی تهدیدات درون زا نیز در زیرساخت‌های صنعتی و سیستم های اتوماسیون در قالب شبکه نیز با استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان تولید شده است که از تست آزمایشگاهی عبور کرده است. یک کنسرسیومی نیز بین چند شرکت دانش بنیان برای تولید بومی کنتورهای آب و برق و گاز در حال شکل‌گیری است.


    سردار جلالی خاطرنشان کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که با تلاش متخصصان داخلی توانسته ایم ۲۲۰ محصول راهبردی امنیتی پدافند سایبری را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم که قابلیت تامین بخش عمده ای از نیازهای امنیت سایبری ما را داراست.



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *