دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

دستگاه تست قند خون چیست؟

دستگاه تست قند خون چیست؟

دستگاه تست قند خون: قطعاً آزمایش سطح قند خون یکی از بهترین راه ‌ها برای آگاهی از قند خون و چگونگی تأثیر غذاها، داروها و فعالیت‌های مختلف بر بدن افراد به خصوص کسانی که دارای بیماری دیابت هستند می باشد. پیگیری و اطلاع از سطح قند خون می تواند به بیمار و پزشک کمک کند تا توانند برنامه ای برای مدیریت این بیماری داشته باشند.

افراد برای بررسی سطح قند خون خود از دستگاه اندازه گیری قند خون قابل حمل به نام گلوکومتر استفاده می کنند. این دستگاه در واقع با آنالیز مقدار کمی از خون که اغلب از نوک انگشت فرد گرفته می شود کار می کند. زمان استفاده از دستگاه تست قند خون اغلب ابتدای صبح و بصورت ناشتا می باشد، در حقیقت به این طریق است که می توان ضریب خطای دستگاه تست قند خون یا احتمال خطا در دستگاه تست قند خون را تا حد ممکن پایین آورد.

با استفاده از یک دستگاه تست قند خون خوب، یک لانست به آرامی پوست بیمار را سوراخ می کند تا خون مورد نیاز برای دستگاه به دست آید. بطور کلی صحت دستگاه تست قند خون و این که دستگاه تست قند خون چقدر دقیق است به عوامل متعددی از جمله خرید برند دستگاه قند خون، عملکرد دستگاه تست قند خون، نحوه ی کار با دستگاه تست قند خون و … بستگی خواهد داشت.

افراد در سراسر جهان می توانند یک دستگاه تست قند خون مناسب و کیت ها و لوازم مربوط به آن را از اماکن مختلفی مانند مطب پزشکان و مراکز درمانی، داروخانه، نمایندگی های فروش ابزارها و لوازم پزشکی و فروشگاه های آنلاین خریداری نمایند.

 

انواع دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون موجود در بازار در مدل ها و انواع مختلف و متعددی وجود دارد که افراد بر حسب نیاز خود می توانند یکی از آنها را تهیه و استفاده نمایند. ما در این بخش به بررسی انواع مختلف دستگاه تست قند خون خواهیم پرداخت:

 

دستگاه تست قند خون بدون سوزن

در حالی که دستگاه های تست قند خون سوزنی برای مدت های طولانی یکی از پایه های اصلی در مدیریت قند خون و دیابت بوده اند، اما سوراخ کردن انگشت برای گرفتن نمونه خون چندین بار در روز می تواند دردناک و وقت گیر باشد. با این حال، هنوز هم برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است که بر روی خوانش قند خون خود نظارت داشته باشند. البته تعداد دفعات در روز به تشخیص فردی بیمار و برنامه درمانی که پزشک وی تجویز کرده است بستگی دارد.

بسیاری موارد مانند استرس، بیماری و ورزش نیز می توانند بر قند خون بیمار در طول روز تأثیر بگذارند. به همین دلیل، بسیاری به دنبال جایگزین هایی برای تسهیل این فرآیند هستند. در چند سال اخیر، چندین فن‌آوری جدید برای تولید دستگاه تست قند خون بدون سوزن ارائه شده اند و نهایتاً در سال 2017 مجوز FDA را برای استفاده چنین دستگاهی در بزرگسالان مبتلا به دیابت دریافت کردند. در این تکنولوژی نیازی به نمونه‌ های خون با انگشت نیست.

در عوض، این دستگاه ها گلوکز را از مایعات بینابینی در زیر پوست می خوانند و آن را پایش می کنند. قیمت دستگاه تست قند خون بدون سوزن بطور کلی به برند و شرکت سازنده آن بستگی دارد اما با توجه به جدید بودن و عدم نیاز به سوراخ کردن انگشت ممکن است قیمت نسبتاً بالاتری برخوردار باشند. دستگاه تست قند خون بدون نیاز به نوار، دستگاه تست قند خون سنسوری و دستگاه تست قند خون هوشمند از جمله دستگاه های دستگاه تست قند خون بدون خونگیری می باشند.

 

دستگاه تست قند خون بدون نیاز به نوار

دستگاه تست قند خون بدون نیاز به نوار تست قند خون ، از یک حسگر کوچک متصل به بازو استفاده می کند و آن را روی بازوی وی می لرزاند تا سطح قند خون فعلی و تغییرات هشت ساعت گذشته وی را ببینند و پایش کند.

 

دستگاه تست قند خون سنسوری

دستگاه تست قند خون سنسوری یا یک CGM از طریق یک حسگر کوچک که در زیر پوست بیمار که معمولاً روی شکم یا بازوی وی قرار می گیرد، کار می کند. سنسور سطح گلوکز بینابینی فرد را اندازه گیری می کند همان چیزی که گلوکز موجود در مایع بین سلول ها است. سنسور گلوکز، هر چند دقیقه یکبار آزمایش می کند و اطلاعات را از طزیق یک فرستنده به صورت بی سیم به مانیتور ارسال می کند.

 

دستگاه تست قند خون هوشمند

دستگاه تست قند خون هوشمند در واقع یک یک ایمپلنت زیر جلدی است که به طور مداوم سطح گلوکز خون را کنترل می کند. اگرچه این دستگاه در ابتدا باید توسط پزشک زیر پوست نصب شود، اما می‌تواند تا سه ماه دوام بیاورد.

 

منبع:

تجهیزات پزشکی زیمانو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *