دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آمریکا پشت پرده بی ثباتی و ایجاد تفرقه در افغانستان است

تهران – ایرنا – کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا پشت پرده بی‌ثباتی، ایجاد تفرقه و جنگ داخلی در خاک افغانستان است.


محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در افغانستان، گفت: یکی از دلایل تداوم ناامنی در افغانستان، این است که طالبان از تمام اقوام و مذاهب برای اداره کشور استفاده نکرده است و ما شاهد عدم وجود یک دولت فراگیر در افغانستان هستیم.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: باید دولتی از همه گروه‌ها و اقوام مختلف که در اعتلا و استقلال افغانستان نقش داشته باشد، تشکیل شود. در این صورت وحدت ملی ایجاد خواهد شد و همه مردم احساس مسئولیت می‌کنند که در امنیت کشور، مشارکت کنند.


وی با اشاره به نقش گروه تروریستی داعش در حوادث افغانستان، اظهار داشت: هدف اصلی داعش از این قبیل اقدامات جنایتکارانه در وهله اول بی‌ثبات‌سازی افغانستان است. داعش یک نیروی نیابتی از طرف آمریکا است که با کمک آن‌ها به افغانستان آورده شده و در شمال این کشور مستقر شدند و در حال حاضر هم به دنبال بی‌ثبات‌سازی افغانستان است و ادعا میکنند که وجود آمریکا و ناتو باعث امنیت این کشور شده بود.


پاک‌آیین هدف داعش را ایجاد تفرقه بین مردم افغانستان، عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مساجد، مراکز علمی و اسلامی هر دو مذهب، مورد حمله قرار می‌گیرند و خون شیعه و سنی درهم آمیخته می‌شود تا بتوانند یک جنگ داخلی مذهبی و قومیتی در افغانستان بر پا کنند.


سفیر اسبق کشورمان در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: علما و روشنفکران شیعه و سنی و کسانی که هدایت افکار عمومی را به عهده دارند، کاملا ترفندهای آمریکا و گروه تروریستی داعش را می‌شناسند و سعی میکنند تا مردم افغانستان را از توطئه‌های آن‌ها آگاه کنند.


وی ابراز داشت: در حال حاضر راه حل این است که دولت افغانستان، عاقلانه و با تدابیر لازم به نبال یک تشکیل دولت فراگیر یا از طریق انتخابات و یا از طریق لویه جرگه (گردهمایی بزرگ سران قبایل افغانستان) ایجاد کند و مردم را در سرنوشت کشور مشارکت دهد. در این صورت است که همه می‌توانند متحدانه علیه گروه تروریستی داعش بجنگند.


پاک‌آیین در پایان خاطرنشان کرد: البته کشورهای همسایه افغانستان هم باید در مشورت با گروه طالبان، از این گروه بخواهند که یک دولت آشتی ملی و متحد را در افغانستان ایجاد کند تا از مشکلات فعلی عبور کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *