دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تدبیر اوکراین برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی در کشور

تهران – ایرنا – نخست وزیر اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد دولت کی‌یف طرحی را برای حمایت از کارزار کشت محصولات کشاورزی برای محافظت از ذخایر غذایی درپی تهاجم روسیه ارائه می دهد.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «دنیس شمیگال» با اشاره به اینکه اوکراین برای چند ماه آینده میزان کافی مواد غذایی اولیه دارد، افزود: ما باید در عین حال به فکر آینده باشیم.


وی اضافه کرد: از اینرو دولت در حال اجرای طرحی برای حمایت از کارزار کشت محصول است که باید در صورت امکان به زودی آغاز شود.


کاشت محصولات بهاره در اوکراین در حال حاضر آغاز شده است، هر چند شرایط جنگی، توانایی این کشور برای تولید معمول سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


دولت اوکراین در این راستا، کشاورزان را از شرکت در این درگیری معاف کرده است تا بتوانند خود را وقف کارهای کشاورزی کنند و این صنعت را نجات دهند. شرکت‌های مدیریت منابع بذر اما به مشکلاتی که برای رساندن بذر به کل کشور وجود دارد، اذعان می‌کنند. هرچند آن‌ها معتقدند در بخش غربی که در حال حاضر وضعیت درگیری چندان جدی نیست، مشکلی وجود نخواهد داشت.  


در بحبوحه درگیری میان روسیه و اوکراین، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد که این شرایط می‌تواند منجر به بروز یک بحران جهانی غذا شود.  


روسیه و اوکراین از بزرگترین تامین‌کنندگان کلزا (دانه روغنی که از آن، روغن کلزا به دست می‌آید) هستند و با سهم ۵۲ درصدی از صادرات روغن آفتابگردان در بازار جهانی حضور دارند.


بر اساس گزارش فائو، اوکراین و روسیه ۱۹ درصد از عرضه جهانی جو، ۱۴ درصد گندم و چهار درصد ذرت را تامین می‌کنند. به این ترتیب بر اساس این داده‌ها، تامین یک سوم صادرات جهانی غلات بر عهده این دو کشور است.


روسیه پنجم اسفندماه و بدنبال به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک  و با انتقادی که ولادیمیر  پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش از آن و در دوم اسفنده  از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو عنوان کرده بود، وارد جنگ با اوکراین شد.  کی یف خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *