دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

کاخ سفید به تعامل با روسیه درباره مذاکرات وین ادامه می دهیم

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید همزمان با مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین اتریش اعلام کرد آمریکا همچنان به تعامل با روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود تیم ما همچنان به تعامل با روسیه در خصوص مذاکرات هسته ای ایران ادامه می دهد.


وی با تکرار اتهامات و ادعاهای غرب درباره پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تصریح کرد معتقدیم روسیه و آمریکا دارای منافع مشترک در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.


این ادعاها در حالی است که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش “ارزیابی سالانه تهدیدها” برای سال ۲۰۲۲ اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.


در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.


 سخنگوی کاخ سفید همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران افزود آمریکا هیچ پیشنهادی در مورد تحریم های روسیه به دلیل حمله اش به اوکراین نخواهد داد.


جن ساکی همچنین گفت که ما در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم و مسائلی هستند که باید حل شوند.


«سرگئی لاوروف» روز شنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.


«میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: گمانه زنی‌هایی در مورد موضع روسیه در مذاکرات وجود دارد و تعدادی سعی می‌کنند مسکو را متهم به طولانی‌تر شدن مذاکرات کنند. 
 وی توضیح داد: مذاکرات هنوز نهایی نشده‌، حتی متن توافق نهایی هنوز نهایی نیست. امکان دارد متن این توافق فردا نهایی شود. هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده، موافقت خود را با متن توافق اعلام نکرده‌اند. 


اولیانوف یادآورشد که یکی از اهداف برجام اطمینان از تجارت قانونی ایران با جهان است. روسیه یکی از شرکای تجاری بزرگ تهران است و ما می‌خواهیم این تجارت حفظ شود. 
نماینده روسیه در مذاکرات وین ادامه داد: در دوره کارزار فشار حداکثری هیچ یک از کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند، اما روسیه در سال گذشته روابط تجاری خود با ایران را ۸۴ درصد در مقایسه با سال پیشین آن گسترش داد. ما انتظار داریم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در روابط ما با ایران دخالت نکنند. 


نماینده دولت روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: ما از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهیم هیچ تحریمی در آینده، برای انجام پروژه‌های هسته‌ای روسیه در ایران تحت برجام و فراتر، مانع ایجاد نکند. اما واکنش سایر طرف‌ها مثبت نبوده است. 
اولیانوف ادامه داد که‌ما به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم و ممکن در چند روز آینده به توافق برسیم، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارند. 


به گزارش ایرنا، ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد، اما ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم. 
 معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم‌ها نشود پاسخ داد که آمریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است. 

اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوعات مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.

مذاکرات وین در مرحله تصمیم‌گیری سیاسی طرف آمریکایی قرار دارد نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع باقی‌مانده است.  صبح چهارشنبه،  «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از سفری کوتاه به تهران، بار دیگر برای پیگیری مذاکرات به وین بازگشت.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *