دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تلاش علی اف برای میانجی گری میان پوتین و زلنسکی

مسکو- ایرنا- رسانه‌های روسیه از گفت وگوهای تلفنی الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خبر دادند که حاکی از تلاش علی‌اف برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف است.


به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین عصر شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و علی اف درخصوص سیر اوضاع در اوکراین باتوجه به اجرای عملیات نظامی روسیه در این کشور گفت وگو کردند.


در ادامه بیانیه به گفت وگوی رؤسای جمهوری روسیه و آذربایجان در مورد برخی مسائل منطقه ای نیز اشاره شد.       


به گزارش ریانووستی، زلنسکی نیز در فیلمی که عصر شنبه در فضای مجازی منتشر شد به گفت وگوی تلفنی خود با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان اشاره کرد.  


به گفته زلنسکی، علی اف با وی درخصوص صادرات فرآورده های نفتی به اوکراین با توجه به کمبود شدید نفت در کشورش گفت وگو کرد و در این مورد قول مساعد داد.  


کارشناسان معتقدند که با توجه به گفت وگوی همزمان رئیسان جمهوری آذربایجان با رئیس جمهوری روسیه و اوکراین و بویژه با توجه به روابط خوب علی اف با پوتین، این مکالمه های تلفنی در واقع تلاش برای میانجی‌گری بین مسکو وکی‌یف از سوی باکو بوده است.


منابع خبری روسیه روز گذشته از تمایل زلنسکی برای مذاکره با روسیه خبر دادند و قرار بود هیاتی از روسیه برای مذاکره با هیات اوکراین به مینسک سفر کند اما این دیدار با توجه به عدم تمایل رئیس جمهوری اوکراین برای گفت وگو با طرف روسی در مینسک برگزار نشد.  


دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد که پوتین روز جمعه دستور توقف عملیات در اوکراین با هدف شروع مذاکره با این کشور صادر کرد اما طرف اوکراینی با نپذیرفتن مذاکره، باعث شد نیروهای روسیه عملیات نظامی را از سر بگیرند و جنگ ادامه یابد.


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفندماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *