دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ترکیه از روسیه خواست به عملیات نظامی در اوکراین پایان دهد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه از همتای روس خود خواست تا به عملیات نظامی در خاک اوکراین پایان دهد.


به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه فرانسوی لو فیگارو روز شنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک ترکیه که خواست نامش فاش نشود، نوشت: مولود چاووش اوغلو در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، اعلام کرد که تشدید بیشتر تنش‌های نظامی به نفع کسی نیست.


به گفته همین منبع، وی همچنین بر آمادگی ترکیه برای میزبانی مذاکراتی که ممکن است بین فدراسیون روسیه و اوکراین انجام شود، تاکید کرده است.


بر اساس این گزارش، ترکیه بارها تهاجم روسیه به اوکراین را “غیرقابل قبول” اعلام و آن را محکوم کرده است.


در همین حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دقایقی پیش در یک پیام توئیتری، از رئیس جمهوری و مردم ترکیه بخاطر حمایت های آنها قدردانی کرد. زلنسکی در این توئیت مدعی شد: (اقدام ترکیه در) مسدود کردن دسترسی کشتی های جنگی روسیه به دریای سیاه و نیز تامین حمایت ها مالی نظامی و انسان دوستانی برای اوکراین، در شرایط امروزی بسیار مهم است و ما آن را فراموش نخواهیم کرد.


زلنسکی در حالی این پیام مبهم (درخصوص اقدام ترکیه درمسدود کردن مسیر ناوهای روسیه به دریای سیاه)‌را در توئیتر خود منتشر کرده که خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داده مسکو  هیچ اعلام رسمی از جانب ترکیه مبنی بر منع ورود کشتی‌های جنگی این کشور به دریای سیاه دریافت نکرده است. 


میدل ایست آی نیز به نقل از یک مقام ترکیه‌ای نوشت: اردوغان به زلنسکی نگفته است که ترکیه دسترسی کشتی‌های نظامی روسیه را به تنگه‌های بسفر و داردانل می‌بندد.


به گزارش ایرنا، در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه هفته گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.


روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود را بر روسیه آغاز کردند.


به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.



تهران- ایرنا- وزیر امورخارجه اوکراین از جامعه جهانی خواست تحریم نفتی علیه روسیه اعمال کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *