دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

افزایش اعضای هیات های اروپایی در فینال مذاکرات وین

وین – ایرنا – درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و دست یابی به توافق نهایی به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی گره خورده است، شنیده‌ها از افزایش اعضای هیات‌های اروپایی طی روزهای اخیر حکایت دارد.


یک منبع آگاه غیر ایرانی، روز چهارشنبه به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت که تعداد اعضای هیات های مذاکره کننده سه کشور اروپایی در مذاکرات وین افزایش مشهودی داشته است. به گفته وی، فرانسه، المان و انگلیس به ترتیب بیشترین افزایش را طی یکی دو روز داشته و از صبح تا دیر وقت سرگرم برگزاری جلسات پی در پی در ساختمان محل برگزاری مذاکرات هستند.


البته هیات مذاکره‌کننده ایرانی هم در روزهای اخیر فربه تر شده و جمع بیشتری از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی به روند گفت‌وگوها ملحق شده‌اند.


بر اساس این گزارش، نمایندگان بانک مرکزی، وزارت نفت و همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه طی روزهای اخیر به وین بازگشته‌اند. نمایندگان سازمان انرژی اتمی نیز به طور مستمر در مذاکرات حضور دارند.


مذاکرات وین به تعبیر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه که امروز (چهارشنبه) در جمع قانونگذاران این کشور سخن می‌گفت، تصریح کرد : مذاکرات به نقطه اوج رسیده و باید ظرف روزهای آینده به جمع‌بندی برسد.


مذاکرات رفع تحریم‌ها اینک به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.


ایران خواسته ها و ابتکارات خود را روی میز مذاکره گذاشته و تلاش کرده با نگاهی تعاملی پیش برود، خواسته های ایران در مذاکرات از ابتدا عینا مبتنی بر تعهدات پذیرفته شده همه طرف‌ها در برجام تنظیم شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به دنبال یک توافق خوب در کمترین زمان ممکن است، هیات مذاکره کننده ایرانی از ابتدا تاکید کرد که حاضر نیست چیزی کمتر از برجام را بپذیرد، چنانکه در حوزه تحریمی نیز چیزی فراتر از برجام طلب نکرده است.


اما غرب  همچنان با تکرار بازی های دقیقه نودی که در توافق سال ۲۰۱۵ نیز به کار گرفته بود تلاش می کند که از ایران امتیازات بیشتری بگیرد. این درحالیست که کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید ضرورت‌های اتخاذ تصمیم عاقلانه بر سیاسی‌کاری و زیاده‌خواهی را درک کنند. آمریکا باید بپذیرد که دلیل مذاکرات کنونی و ایجاد بحران در مورد برجام خروج یکجانبه ایالات متحده بوده و باید این مسئولیت را بپذیرد و اقدامات موثر انجام دهد.


ایران از طرف‌ مقابل این انتظار مشروع را دارد تا با در پیش گرفتن رویکرد مسئولانه‌ مذاکرات را پیگیری کند. اگر در چنین شرایطی طرف های غربی سعی کنند تا با خبرسازی و ایجاد جو هیجانی مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده و از ایران امتیاز بگیرند، مسئولیت ممانعت از دستیابی به توافق به عهده آنها خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *