دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

صدر الحسینی علت اطلاع همسایگان از مذاکرات وین اهمیت مسایل

تهران- ایرنا-سیدرضا صدر الحسینی کارشناس حوزه سیاست خارجی علت اطلاع برخی کشورهای همسایه از روند مذاکرات هسته ای ایران را ناشی از اهمیت مسائل منطقه‌ای دانست و گفت : کشورهای همسایه ایران با توجه به این مهم که به مسایل منطقه مرتبط می شود در جریان قرار می گیرند.


صدر الحسینی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به روند مطلع شدن کشورهای همسایه ایران از مذاکرات برجامی ایران و گروه ۱+۴  اشاره کرد و افزود : دولت سیزدهم که گسترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه را به عنوان یکی از مهم‌ ترین جهت‌ گیری‌ های سیاست خارجی خود قرار داده، حق همسایگی را برای کشورهای همسایه نیز قائل شده است تا آنها از برخی گفت‌ و گوهای بین‌ المللی ایران بویژه در حوزه مسائل هسته‌ای مطلع شوند.


این کارشناس مسائل غرب آسیا و بین‌ المللی با بیان اینکه در واقع یکی از روش‌ های پسندیده سیاست دولت سیزدهم، اصل قرار گرفتن مسائل منطقه‌ای است، گفت: به همین دلیل برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد که کشورهای همسایه و دوست از مسائل و موضوعات بین‌ المللی که به کل منطقه مربوط می‌ شود، مطلع شوند.


وی اضافه کرد : البته در جریان قرار دادن موضوعاتی که در وین بین جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ وجود دارد، به این دلیل با کشورهای همسایه اشتراک‌ گذاری می‌ شود که ما بتوانیم با تشریک مساعی دقیق‌ تر بین کشورهای همسایه از امنیت، تجارت و تعاملات سازنده‌ای برخوردار باشیم. به همین دلیل وزیر امور خارجه اعلام کرد که کشورهای همسایه را در جریان آنچه که بین ایران و پنج کشور در وین می‌گذرد قرار می‌ دهیم.


صدرالحسینی در بخش دیگری از این گفت وگو راجع به روند و چشم‌ انداز مذاکرات وین می گوید: براساس آنچه که طرف‌های مذاکره‌ کننده بویژه مذاکره‌کنندگان غربی روایت می‌کردند، مذاکرات بسیار دقیق، مستدل و با تفاهم نسبی درحال انجام است و اسناد تهیه شده توسط جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه رفع تحریم‌ ها و بهره‌ مندی ملت ایران از تکنولوژی صلح‌ آمیز هسته‌ ای بومی، مورد نظر همه طرف‌ها قرار گرفته است.


این کارشناس مسائل بین‌ الملل تصریح کرد: البته در حوزه اجرایی رفع تحریم‌ ها و تضمین‌ ها، به طور قطع هر کشوری با توجه به منافع ملی خودش، مواضعی دارد و ممکن است که طرف‌های غربی نسبت به این موضوع استنکاف و یا مقابله به مثل کنند که البته خاصیت دیپلماسی این است که بتواند مواضع کشورهایی را که بر اصول، مفاد سند یا توافق‌ نامه‌ای توافق کلی دارند، به هم نزدیک کند.


وی در پایان با تاکید بر اینکه در زمان حاضر نیز چشم‌ انداز این اتفاق تیره و تار نیست و امکان انجام آن وجود دارد، گفت : اما در این ارتباط به این دلیل که تازه مذاکرات بر روی متون اصلی آغاز شده نمی توان زمان قطعی را اعلام کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *