دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مظنه خریدهای ماه رمضان بازار همچنان تحت تاثیر هیجان کرونا

ماه مبارک رمضان در حالی از ششم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود که نابه‌سامانی‌های نشات گرفته از شیوع کرونا بازار کالاهای مصرفی را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی وضعیت قیمت اقلامی که مردم در این ایام بیشتر به سراغ آنها می‌روند، حاکی است هر سفره افطار برای یک خانواده ۴ نفره به‌طور متوسط ۳۴ هزار تومان آب می‌خورد.


این روزها بازارهای مصرفی رنگ و بوی ماه رمضان را به خود گرفته‌اند. با وجود اینکه شیوع کرونا روی رفت‌وآمدها تاثیر گذاشته است، اما مشاهدات نشان می‌دهد بسیاری از مردم مشغول تامین مایحتاج مورد نیاز برای پهن کردن سفره‌های افطار خود هستند.


در این ماه پرجنب و جوش، اقلامی مانند زولبیا و بامیه، آش، حلیم و خرما که شاید در ماه‌های عادی کمتر مورد استقبال و استفاده خانوارهای ایرانی قرار می‌گیرد، به سبد کالایی روزه‌داران اضافه می‌شود. البته رمضان امسال با رمضان سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد؛ برخلاف سال‌های گذشته، ماه رمضان سال ۹۹ یک مهمان ناخوانده به‌ نام کرونا یا همان کووید۱۹ دارد. این موضوع باعث شده قیمت برخی اقلام تحت تاثیر قرار گیرد. «ایرنا زندگی» در گزارش پیش‌رو به بررسی بازار اقلام مصرفی در ماه رمضان پرداخته و این سوال را دنبال کرده است که سفره افطار امسال چقدر آب می‌خورد؟


قیمت خوراکی‌های محبوب


مسئولان اتاق اصناف قیمت اقلام پرمصرف در ماه رمضان را اعلام کردند. براساس جزئیات اعلام شده، قیمت آش و حلیم نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و هر کیلو «حلیم» به قیمت ۲۵ هزار تومان و هر کیلو «آش» به قیمت ۲۰ هزار تومان در این ماه عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلو «زولبیا و بامیه» ۲۴ هزار تومان اعلام شد که به دلیل افزایش قیمت برخی مواد اولیه، ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین هر کیلو «خرما» به قیمت ۲۴ هزار تومان در این ماه مبارک عرضه می‌شود. بنابراین قیمت هر جعبه خرما که عموما نیم کیلو وزن دارد حدود ۱۲ هزار تومان خواهد بود.


البته در زمینه کالاهای اساسی نیز طبق اعلام سازمان حمایت، ۵۰ هزار تن «برنج هندی» با قیمت کیلویی حداکثر ۸۰۰۰ تومان، به همین میزان «شکر» با قیمت کیلویی حداکثر ۵۹۰۰ تومان، ۲۵ هزار تن «مرغ منجمد» با قیمت کیلویی حداکثر ۱۲ هزار تومان، بیش از ۱۵ هزار تن «گوشت قرمز منجمد» با قیمت مصوب کیلویی حداکثر ۴۲ هزار تومان، ۵۰ هزار تن روغن خام برای تولید انواع «روغن نباتی» در سقف قیمت مصوب و ۱۰۰ هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب که با توجه به نوع، کیفیت، وزن بسته‌بندی و سایر مشخصه‌های آن توسط کارگروه تنظیم بازار استان قیمت‌گذاری می‌شود، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف منتخب، میادین میوه و تره‌بار و تعاونی‌ها برای ماه رمضان عرضه می‌شود.



مظنه‌ سفره افطار


اما برای اینکه برآورد کنیم یک سفره افطار چقدر تمام می‌شود، باید از وضعیت قیمت اقلامی که در ماه رمضان مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند، اطلاع دقیقی داشته باشیم. اعداد اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم «گوشت گوسفندی با استخوان» ۶۸ هزار و ۸۰۰، «گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان» ۶۹ هزار تومان، «گوشت مرغ» ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، هر شانه حدود ۲ کیلوگرمی «تخم‌مرغ» ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، «شیر پاستوریزه» یک لیتری ۴ هزار و ۹۰۰ تومان، «پنیر پاستوریزه» ۴۵۰ گرمی ۸ هزار و ۸۰۰ تومان، هر کیلو «برنج وارداتی غیرتایلندی» ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و هر کیلو برنج داخله درجه یک ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است.


از سوی دیگر هر یک لیتر روغن مایع ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، یک کیلو شکر ۴ هزار و ۳۰۰ تومان، یک کیلو قند ۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. همچنین در بخش نانوایی‌های یارانه‌پز، بربری با آرد ۸۳۰ تومانی به قیمت یک هزار تومان، سنگک با آرد ۸۱۵ تومانی، یک هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون با آرد ۸۲۰ تومانی، ۵۵۰ تومان و لواش با آرد ۸۲۰ تومانی به نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که قیمت‌های جدید برای نانوایی‌های آزادپز با قیمت گندم ۹۰۰ تومانی متفاوت است.



در این‌باره بخوانید:



قیمت بربری در این نانوایی‌ها با آرد یک هزار و ۲۳۰ تومانی به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک با آرد یک هزار و ۱۷۰ تومانی به نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون با آرد یک هزار و ۲۰۰ تومانی به قیمت ۸۵۰ تومان و لواش با آرد یک هزار و ۲۰۰ تومانی به نرخ ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت هر بسته چای خارجی ۵۰۰ گرمی نیز بسته به نوع آن متفاوت و بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان است.


حال با بررسی تاثیر این قیمت‌ها بر سر سفره افطار خانوار می‌توان چنین برآورد کرد: هر خانواده ۴ نفره به طور متوسط در ماه رمضان ۴ کیلوگرم گوشت گوسفندی و گاو، ۵ کیلوگرم گوشت مرغ، ۴ کیلوگرم زولبیا و بامیه، ۴ کیلوگرم حلیم، ۴ کیلوگرم آش، ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ لیتر شیر، ۴ بسته پنیر، ۴ بسته خرما، یک بسته چای، دو بسته شکر، ۳۰ عدد نان بربری، ۳۰ عدد نان سنگگ و ۲ لیتر روغن مصرف می‌کنند؛ بنابراین اگر در هفته آینده افزایش قیمتی در هیچ یک از کالای مذکور رخ ندهد، با یک سرانگشتی می‌توان فهمید که رمضان امسال برای هر خانواده ایرانی یک میلیون و  ۲۱ هزار تومان آب می‌خورد.


روزهای اول محرم است و هیات‌ها هر چقدر هم که کم‌خرج باشند، نیاز به برخی اقلام اساسی دارند.


با پایان تعطیلات نوروزی، برنج با افت قیمت روبه‌رو شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *