دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

/چرا کرونا به مردان ضربه سخت تری می زند

چندین مطالعه نشان داده است مردان بیش از زنان در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند، اما علت چیست؟


کارشناسان می‌گویند، زیست‌شناسی و رفتار، ممکن است از دلایلی باشد که مردان بیش از زنان مبتلا به کووید ۱۹ شده و از این بیماری فوت می‌شوند. به گفته آنها، سیستم ایمنی قوی‌تر زنان نسبت به مردان می‌تواند یکی از دلایل اصلی این موضوع باشد. کارشناسان اضافه می‌کنند که تمایل مردان به انجام رفتارهای پرخطر مانند نادیده گرفتن فاصله اجتماعی یا عدم شست‌وشوی مرتب دست‌ها، احتمال ابتلای آنها به بیماری را بالاتر می‌برد.


نشانه‌هایی از این ادعا


محققان چینی گفته‌اند که در یک زیرمجموعه بزرگ از بیماران کرونایی، بیش از ۷۰ درصد فوت شدگان را مردان تشکیل می‌دهند. آنها همچنین نتایج مشابهی را هنگام بررسی تحقیقات شیوع سندرم حاد تنفسی در سال ۲۰۰۳ پیدا کردند. سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داده است که ۶۳ درصد مرگ‌های ناشی از کووید ۱۹ در اروپا، مربوط به مردان بوده است. همچنین یک مطالعه توسط موسسه عالی بهداشت رم در ماه مارس نشان داده است که در میان مبتلایان ایتالیایی‌ به کووید ۱۹، آمار مرگ‌ومیر در مردان ۸ درصد مردان و در زنان ۵ درصد بوده است.


مردان جنس ضعیف‌تر هستند


استیون برگر، متخصص بیماری‌های عفونی و بنیانگذار بیماری‌های قلبی در این رابطه می‌گوید: این موضوع که کرونا ممکن است برای مردان کشنده‌تر از زنان باشد این واقعیت را بیان می‌کند که بیماری‌های قلبی در مردان مسن بیشتر از زنان مسن است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که فشار خون بالا و بیماری کبدی در مردان شیوع بیشتری دارد و همه این‌ها منجر به نتایج منفی بیشتری در رابطه با کووید ۱۹ می‌شود.


به اعتقاد برگر، ژنتیک نیز ممکن است نقش زیادی داشته باشد. زنان، به دلیل وجود کروموزوم X اضافی، از سیستم ایمنی و واکنش بیشتری نسبت به مردان در برابر عفونت برخوردار هستند. واقعیت این است که مردان بر اساس تصورات رایج در جامعه خود را قوی قلمداد می‌کنند، اما در واقع هنگام مصونیت از بیماری‌ها و عفونت‌ها، این زنان هستند که گروه قوی‌تر را شکل می‌دهند.



عادت‌های پرخطر نقش‌آفرین هستند


انجام رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن که بر سلامت ریه تأثیر می‌گذارند، نیز ممکن است در تأثیر مرگبار این بیماری بر روی مردان نقش داشته باشد چرا که مردان بیش از زنان تمایل به مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر دارند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن در چین تا حد زیادی یک عادت مردانه است، در نتیجه بسیاری از مردان از بیماری مزمن ریه رنج می‌برند و در صورت ابتلا به کرونا، در معرض آسیب شدیدتری خواهند بود.


البته مطالعه جدیدی در دانشگاه هاروارد گزارش می‌دهد، افرادی که در مناطق آلوده رفت و آمد می‌کنند، به نسبت دیگر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ هستند. در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع، مردان بیشتر از زنان به کار در فضای باز مشغول هستند و در معرض آلودگی شدیدتر قرار دارند. این موضوع می‌تواند به طور مستقیم بر درصد ابتلای آنها به بیماری‌های عفونی تاثیرگذار باشد.


بی توجهی به سلامت دردسرساز است


رفتار مردان در جریان همه‌گیری می‌تواند از دیگر دلایل افزایش تعداد ابتلای آنها به کرونا باشد. نظرسنجی گالوپ، نشان می‌دهد که زنان حدود ۵۸ تا ۶۲ درصد بیشتر از مردان نگران کووید ۱۹ هستند. برگر می‌گوید: با توجه به اینکه مردان تمایل بیشتری دارند تا خود را در معرض جمعیت و تبادلات اجتماعی قرار دهند، احتمال قرار گرفتن آنها در معرض خطر بیشتر از زنان است.


وقتی عادت به نادیده گرفتن بیماری دارند


موضوع اثبات شده درباره مردان این است که آنها تمایلی به انجام مراقبت های بهداشتی ندارند و تا حد امکان آنها را به تأخیر می‌اندازند، علائم بیماری را نادیده می‌گیرند یا آنها را رد می‌کنند. دیوید ایزل روانشناس می‌گوید: بسیاری از مردان مراقبت از خود را پذیرش ضعف می‌دانند و این منجر به نادیده گرفتن علائم قابل فهم نه تنها در مورد کرونا بلکه هر بیماری تهدیدکننده زندگی می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *