دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

شکست موشک اروپا در دومین ماموریت

موشک وگا سی(Vega C) اروپا در دومین ماموریت خود شکست خورد و دو ماهواره را از دست داد.


به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک وگا سی که حامل دو فضاپیما برای صورت فلکی تصویربرداری زمین موسوم به Pléiades Neo متعلق به شرکت ایرباس بود در دومین ماموریت خود با شکست مواجه شد.


این موشک روز سه‌شنبه(۲۰ دسامبر) در ساعت ۲۰:۴۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۵:۱۷ بامداد چهارشنبه به وقت ایران) از پایگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه برخاست و دو ماهواره تصویربرداری از زمین را با خود به هوا برد.


مرحله اول این موشک که با نام «P۱۲۰C» شناخته می‌شود، کار خود را به درستی انجام داد. اما مرحله دوم که «Zefiro ۴۰» نام دارد، موفق عمل نکرد.


نمایندگان  شرکت فضایی آریان‌اسپیس، که موشک وگا سی را هدایت می‌کنند شب در بیانیه‌ای نوشتند: تقریباً دو دقیقه و ۲۷ ثانیه پس از بلند شدن، یک ناهنجاری در مرحله «Zefiro ۴۰» رخ داد، بنابراین مأموریت  وگا سی پایان یافت. تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تعیین دلایل این شکست در حال انجام است.


این موشک توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) توسعه یافته و توسط آرین اسپیس اداره می‌شود.


موشک چهار مرحله‌ای وگا سی با ارتفاع ۱۱۵ فوت(۳۵ متر) نسخه‌ی قدرتمندتر موشک وگا است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ پرواز کرد. وگا سی می‌تواند حدود ۵۰۷۰ پوند(۲۳۰۰ کیلوگرم) محموله را تا مدار ۷۰۰ کیلومتری خورشیدهمگام(Sun-synchronous) حمل کند. نسخه قدیمی‌تر آن قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم بود.


دو فضاپیمایی که به دلیل شکست این موشک روز سه‌شنبه از دست رفتند، «Pléiades Neo ۵» و «Pléiades Neo ۶» نام داشتند که روی هم رفته ۴۳۵۹ پوند(۱۹۷۷ کیلوگرم) وزن آنها بود. این دو قرار بود به مدار خورشیدهمگام بروند و به صورت فلکی تصویربرداری از زمین Pléiades Neo ایرباس بپیوندند.


آریان اسپیس می‌گوید: این صورت فلکی از چهار ماهواره یکسان ساخته شده که با استفاده از آخرین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فناوری ایرباس ساخته شده‌اند و امکان تصویربرداری از هر نقطه از کره زمین را چندین بار در روز با وضوح ۳۰ سانتی‌متری فراهم می‌کنند. این ماهواره‌ها بسیار چابک هستند و می‌توانند تصاویر را ظرف یک ساعت به زمین ارسال کنند.


وگا سی پیش از این یک پرواز موفقیت آمیز انجام داده بود. در ماه ژوئیه ۲۰۲۲، این موشک با موفقیت یک ماهواره ۶۵۰ پوندی(۲۹۵ کیلوگرمی) به نام «LARES-۲» را که توسط آژانس فضایی ایتالیا ساخته شده بود و همچنین شش تاسواره را به مدار برد.


ماموریت روز سه‌شنبه در ابتدا قرار بود در روز ۲۴ نوامبر انجام شود. اما آریان اسپیس آن را نزدیک به یک ماه به تعویق انداخت تا تجهیزات معیوب روی موشک را جایگزین کند، فرآیندی که مستلزم باز کردن محفظه وگا سی در یک مرکز پردازش می‌شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *