دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

برنامه های رئیسی در حاشیه اجلاس شانگهای ۱۰ دیدار و امضای ۱۷

لیلا اسماعیل نژاد







برچسب‌ها






جمشیدی در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد:


تهران- ایرنا – معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از امضای ۱۷ سند همکاری با ازبکستان و ۱۰ ملاقات رئیس‌جمهور با مقامات کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه و هند در سفر سه روزه آیت‌الله رئیسی به سمرقند خبر داد.


«محمد جمشیدی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا درباره اهداف و برنامه‌های سفر سه روزه رئیس‌جمهور به ازبکستان گفت: آیت‌الله رئیسی فردا چهارشنبه – ۲۳ شهریور – برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای به شهر سمرقند سفر می‌کند.


وی با بیان این‌که نخستین سفر خارجی رئیس‌ دولت سیزدهم سال گذشته به منظور حضور در اجلاس شانگهای انجام شد، افزود: این سفر آغازی برای دیدار با کشورهای حوزه آسیای مرکزی بود و در این یک سال توانستیم عضویت خود را در سازمان همکاری‌های شانگهای مورد تصویب قرار دهیم و فرایند عضویت به خوبی پیش می‌رود.


معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در ادامه گفت که در این دوره اجلاسیه شانگهای هم یادداشت تعهداتی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان امضا می‌شود.


جمشیدی با بیان این‌که در این مدت توانستیم روابط خود در حوزه آسیای مرکزی را به‌طور بی‌سابقه گسترش دهیم، اظهار داشت: روابط تجاری، اقتصادی، زیرساختی و ترانزیت در این یک سال به شدت رشد کرده و در این اجلاس که اهمیت آن کمتر از اجلاس سازمان ملل نیست، کشورهای بزرگ آسیایی مانند چین، هند، روسیه، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی و همچنین مقامات بلاروس، پاکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان حضور دارند.


وی برنامه روز نخست سفر رئیس‌جمهور را سفری دوجانبه با همتای ازبکستانی عنوان کرد و توضیح داد: پس از ۱۸ سال این نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان است؛ روسای جمهور دو کشور پیشتر دو بار باهم ملاقات کردند و آیت‌الله رئیسی فردا به دعوت همتای ازبک خود به این کشور می‌رود.


جمشیدی افزود: در روز نخست سفر، نشست‌های دو جانبه و گفت‌وگوهای اقتصادی و جلسه مشترک برگزار می‌شود و ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، زیرساختی و فرهنگی نیز بین دو کشور امضا می‌شود.


دیدارهای دوجانبه با سران کشورهای عضو شانگهای


معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، روز دوم سفر را روزی پرکار همراه با اجلاس‌های دوجانبه با سران کشورهای عضو شانگهای دانست و گفت: ۱۰ ملاقات با مقامات کشورهای مختلف انجام می‌شود که هر کدام از این دیدارها دارای اهمیت خاص خود هستند.


وی افزود: آیت‌الله رئیسی در این روز به‌طور جداگانه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و همچنین سران پاکستان، بلاروس و کشورهای حوزه قفقاز دیدار و گفت‌گو می‌کند.


جمشیدی با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در سومین روز سفر رئیس جمهوری کشورمان به ازبکستان اظهار داشت: این اجلاس در سمرقند که حوزه تمدنی ما محسوب می‌شود برگزار خواهد شد؛ لذا علاوه بر سخنرانی آیت‌الله رئیسی در اجلاس، یک‌سری برنامه‌های جانبی و نگاه فرهنگی هم به موضوع داریم.


به گزارش ایرنا،  سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای (PRC) توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان این سازمان اقتصادی منطقه ای شانگهای هستند.


چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای به شمار می روند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *