دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

حسینی دولت مردمی به دنبال توسعه فراگیر زیرساخت فنی و بومی در

تهران- ایرنا- معاون امور مجلس رئیس جمهور نتیجه حکمرانی سایبری در کشور را ایجاد امنیت اجتماعی، تضمین فعالیت اقتصادی مردم، ناامن سازی برای اختلالگران دانست و گفت: یکی از تأکیدات دولت مردمی و رئیس جمهور توسعه فراگیر زیرساخت فنی و بومی در حوزه فضای مجازی است.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید محمد حسینی روز سه شنبه در  آیین گشایش نخستین کنفرانس بین المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با اشاره به اهمیت رسانه و فراگیری آن در دنیای امروز اظهارداشت: امروز رسانه فراتر از کتاب، سخنرانی، منبر و تریبون بوده و به فرد و زمان خاصی محدود نمی‌شود و همه می‌توانند از رسانه اجتماعی استفاده کرده و اثرگذار باشند.


معاون رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توجه دولت به رسانه در کنار اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی گفت: اطلاع رسانی مستمر و دقیق و تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای مدیریتی با زبان رسانه‌ای و با بیان اقناعی ضروری است و چه بسا بهترین برنامه‌ها بدون اطلاع رسانی مناسب توسط مخالفان تخریب شود.


حسینی تأکید کرد: شایسته کشور نیست که بیرون از مرزهای کشور درخصوص صفحه های شخصی مردم در شبکه های اجتماعی تصمیم بگیرند و مثلا اگر یادی از قهرمان ملی کشور خود کنند اینستاگرام صفحه آنها را مسدود کند.


وی ادامه داد: هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم ها و شبکه های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است و در ایران هم باید اجرایی شود.


معاون امور مجلس رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برخی ها فکر می کنند حُسن شبکه‌های اجتماعی حق انتخاب و آزادی بیان است اما واقعیت این است که این فضا در حال تغییر سبک زندگی و افزایش شکاف نسلی و تولید توهم و ابهام و تردید با تولید شایعه و اخبار بدون منبع و در نتیجه تشویش افکار عمومی هستند.


حسینی با اشاره به فواید و فرصت های ارزشمند فضای سایبری برای آسایش و رفاه مردم گفت: فضای مجازی باعث تسهیل‌گری در ارتباطات اجتماعی و کسب و کار است و حمایت از اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است اما نباید فضای مجازی را چهارراهی آزاد برای تردد در نظر گرفت چراکه نتیجه ای جز ترافیک و تصادم نخواهد بود.


معاون رئیس جمهور فضای سایبر را دنیایی نوپدید توصیف کرد و اظهار داشت: دنیای نوپدید باید فرصت‌های نو ایجاد کند اما واقعیت این است که دنیای واقعی در حال غرق شدن در این دنیای نوپدید است.


حسینی تصریح کرد: فضای سایبری تحت حکمرانی غرب به دنبال پیاده‌سازی جهانی سازی است. جهانی سازی از نوعی که جهان و افکار مردم را در خدمت مصالح کمپانی های چند ملیتی و ناتوی فرهنگی قرار دهد.


معاون پارلمانی رئیس جمهور درخصوص اهمیت توجه به فضای مجازی گفت: مداقه در این جمله رهبری فرزانه انقلاب که”اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور میشدم!» اهمیت فضای مجازی را آشکار می سازد.


حسینی یکی از ماموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی را تنظیم آداب و سیاست های حکمرانی سایبری کشور دانست و گفت: البته همان طور که در اداره کشور تدبر ضروری است حکمرانی سایبری هم باید حکیمانه و عالمانه باشد.


وی با اشاره به توجه ویژه دولت مردمی در حمایت از فعالیت‌های جوانان نخبه در حوزه فضای سایبری، خاطرنشان کرد: دولت بر این باور است که دانشمندان جوان کشور می‌توانند از معماران فضای سایبری باشند و مرزهای این دانش خارج از دسترس مهندسان خلاق کشور نیست.


حسینی قدرت سایبری در دنیای امروز را یکی از نشانه ها و مولفه های اقتدار ملی توصیف کرد و گفت: تروریست‌های سایبری که گاهی مثلا در شبکه خدمات رسانی اختلال ایجاد می کنند که نمونه آن را در سامانه های سوخت رسانی و پمپ بنزین شاهد بودیم لذا ایجاد پدافند ملی در حوزه سایبری امری ضروری است. حتی کشورهای بزرگ جهان هم نگران نفوذ سایبری هستند و برای فعالیت شبکه‌های جهانی قوانین و مقرراتی وضع کرده‌اند.


معاون پارلمانی رئیس جمهور توجه به آموزش سواد رسانه‌ای را حائز اهمیت دانست و گفت: واقعیت این است سواد رسانه‌ای حتی نزد برخی از مدیران ضعیف است سواد رسانه عامه مردم از موانع تسلط سایبری دشمنان فرهنگ و هویت مردم است.


وی با اشاره به اینکه برخی به دروغ حکمرانی سایبری را معادل دخالت و محدودیت در فضای مجازی می دانند، تصریح کرد: حاکمیت ملی در حوزه سایبری ضامن امنیت برای کسب و کار و زندگی آنلاین مردم است و البته رسانه ها باید برای اقناع افکارعمومی بکوشند که القائات دشمن ذهن آنان را مشوش و نگران نکند.


حسینی اظهارداشت: قانونمداری، عدالت، شفافیت، پاسخگویی، اثربخشی، اجماع سازی، ایجاد وفاق و تامین منافع عمومی از شاخص های اصلی حکمرانی شایسته است که از مبانی دینی و قانون اساسی نشات می گیرند و با توجه به اشتراکات فراوانی که وجود دارد بازنویسی آن در الگوی حکمرانی در فضای سایبری می تواند موثر و مفید باشد.


معاون رئیس جمهور با تاکید بر مدیریت، نظارت و اولویت بندی در فضای سایبری گفت: با مدیریت عالمانه می توان بستر مناسب و امنی برای حضور و فعالیت‌های مردم در فضای مجازی ایجاد کرد و دولت مصمم است با تقویت زیرساخت‌های لازم، گام های مهمی در این زمینه بردارد و البته از حضور و مشارکت بخش خصوصی و مردم نیز در این حوزه می‌کند.


کنفرانس بین المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری صبح امروز سه شنبه در دانشگاه مدیریت تهران آغاز به کار کرده و قرار است در چهار پنل علمی و تخصصی با حضور اساتید حوزه ارتباطات و پژوهشگران این حوزه مباحث مربوط به نقش رسانه و فضای سایبری درحکمرانی مورد تبادل نظر قرار بگیرد.  مراسم اختتامیه این رویداد ساعت ۱۷:۳۰ با حضور و سخنرانی علی نیکزاد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *