دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

فوم پاششی چیست و چه کاربردی دارد؟

فوم پاششی چیست و چه کاربردی دارد؟
پلی یورتان:

عایق پلی یورتان از ترکیب الکل های چند عاملی و ایزوسیانات به دست می آید. پلیمر حاصل از این واکنش خواص منحصر به فردی دارد و باعث شده این پلیمر عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت، صوت و حرارت باشد. از عایق های پلی یورتان در تمامی صنایع، تاسیسات و کارخانه ها می توان استفاده کرد. عمده ترین صنایع مصرف کننده پلی یورتان؛ صنعت تولید کفش، خودروسازی، یخچال سازی و سیستم های سرد کننده، مبل سازی، صنعت رنگ، ساختمان سازی و … می باشند.

بسته به نوع مصرف؛ انواع مختلفی از عایق های پلی یورتان ساخته می شوند. از نظر نوع فاز؛ این عایق ها به دو دسته جامد و مایع تقسیم می شوند. مواد تشکیل دهنده‌ی عایق های مایع در زمان مصرف با یکدیگر ترکیب شده و سپس به سرعت خشک می شود.

عایق های مایع به دو صورت قابل استفاده هستند: الف) فوم پاششی ب) فوم تزریقی

فوم پاششی (spray foam):

فوم پاششی به دو صورت سلول باز و سلول بسته قابل اجرا می باشد. فوم پاششی سلول باز دارای تراکم کمی است. از این رو حفرات و منافذ زیادی دارد که از هوا پر شده است. بنابراین به راحتی می تواند امواج صوتی را جذب کرده و در خود نگه دارد. از این خاصیت برای عایق بندی صوتی استفاده می شود. در عین حال به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می شود اما به علت تخلخل زیاد در برابر عبور آب و بخار آب مقاوم نیست و نمی تواند عایق رطوبت باشد. بلافاصله بعد از اجرا؛ حجم فوم های سلول باز تا 50 برابر افزایش می یابد.

فوم پاششی سلول بسته تراکم بالایی دارد که موجب بسته شدن منافذ پلیمر شده است. زیرا پس از پاشش؛ در عرض چند ثانیه افزایش حجم زیادی پیدا می کند و تقریبا 20 الی 30 برابر می شود. این خاصیت فوم پاششی پلی یورتان را به عایق های رطوبتی و حرارتی بی نظیری تبدیل کرده است. فوم پاششی سلول بسته ضریب مقاومت حرارتی بالایی دارد. در سیستم های برودتی مانند یخچال ها و دستگاه های سرد کننده و همچنین محیط هایی که در معرض رطوبت هستند مانند استخرها به کار می رود. فوم های پاششی در ضخامت های بالای 5 سانتیمتر بر روی سقف، دیوار و کف اجرا نمی شود.

تفاوت فوم سلول باز و سلول بسته از نظر اندازه و تعداد منافذ

 

روش اجرای فوم پاششی:

ترکیبات مورد نیاز برای تهیه فوم در دستگاه پاشنده قرار دارد. این مواد در تفنگ مخلوط سازی در فشار و دمای معینی با هم ترکیب شده و پاشیده می شود. بلافاصله بعد از پاشش، حجم فوم چندین برابر می شود و یک فوم منسجم، فشرده با ضخامت های مورد نظر به دست می آید. چگالی و تراکم فوم و فشار پاشیدن قابل تنظیم است. سرعت بالای شکل گیری فوم و روش اجرای آن باعث شده سطح حاصل بدون ترک و تغییر شکل باشد. در صورتی که روی سطح ناهموار باشد می توان اضافه های تشکیل شده روی سطح را برش داد.

مقدار مواد مورد نیاز و همچنین ترکیب آنها با یکدیگر توسط افراد متخصص و کارشناس این رشته انجام می گیرد. عملیات پاشش فوم نیز باید توسط افراد ماهر و با تجربه صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است کیفیت فوم حاصل پایین بیاید. هنگام اجرای فوم پاششی باید از تجهیزات ایمنی و ماسک های مخصوص استفاده شود. زیرا در زمان ترکیب شدن؛ واکنش های گرمازا اتفاق می افتند و گاز سمی متصاعد می شود. استنشاق این گاز بسیار خطرناک است و موجب بروز آسم در افراد می شود.

اجرای فوم توسط متخصص و با تجهیزات کامل ایمنی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *