دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سفر توکایف به تهران محور مذاکرات چه بود

تهران – ایرنا – روسای جمهور ایران و قزاقستان که برای دومین بار در شهر دوشنبه و تهران با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند علاوه بر توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی درباره مسایل ژئوپولتیکی، منطقه ای و جهانی هم بحث و تبادل و نظر کردند.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان امروز – یکشنبه در حالی با دعوت رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی به تهران سفر کرد که در دو روز گذشته برای حضور در بیست‌وپنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ به روسیه رفته بود و همزمان نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان – ترکمنستان – ایران- ترکیه) وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.


این اتفاق در شرایطی رخ داد که رئیس جمهور اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی سال گذشته در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت و کردند و در این دیدار قرار شد تا همکاری‌های دو جانبه از جمله همکاری‌های ریلی افزایش یابد. حال این قطار حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه‌کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.


همچنین سه شنبه گذشته هم آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران میزبان سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان بود که تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی بین دو کشور در حضور سران ایران و ترکمنستان به امضا رسید و این قطار توسعه ریلی از مقصد قزاقستان به سمت ترکمنستان دیگر همسایگان ایران حرکت کرد و سپس نخستین سوت آن در تهران به صدا در آمد و اکنون در مسیر ترکیه در حال حرکت است.


در دوره یک‌ ساله ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی توجه به تقویت روابط ایران با همسایگان و کشورهای دوست فرامنطقه‌ای شتاب فزاینده‌ای گرفت و در این مدت رفت‌وآمدهایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران و کشورهایی چون روسیه، قطر، عمان، تاجیکستان، ترکمنستان و ونزوئلا انجام شده است و این بهار روابط با همسایگان دور و نزدیک در حال افزایش است.


اما توکایف صبح امروز و در صدر هیاتی عالی رتبه ۴۰ نفری وارد تهران می شود تا آیین استقبال رسمی توسط رئیس‌ جمهور کشورمان از «قاسم ژومارت توکایف» و همراهان وی در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شود.  


توکایف دومین رئیس جمهوری قزاقستان پس از ۳۰ سال زمامداری «نورسلطان نظربایف» است که امروز  پیش از  امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌ها، دیدار دوجانبه خود را با همتای ایرانی برگزار کرد و درباره مسایل منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه خود گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.  


 امضای ۹ سند همکاری بین تهران و آلماتی


مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و آلماتی در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شد.  این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، انرژی، کشاورزی فرهنگی، مبادلات تجاری – اقتصادی و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و قزاقستان و در حضور رؤسای جمهور به امضای طرفین رسید.


«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری درزمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در خصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشتتفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزرات صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا، ‌ استانداران و مسئولان مربوطه دو کشور رسید.


سفر توکایف به تهران؛ محور مذاکرات چه بود


نگاه‌های مشترکی بین تهران و آلماتی در مسایل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد 


رئیس جمهور پس از امضای اسناد همکاری بین هیات ایرانی و قزاقستانی در نشست مشترک با همتای خود  گفت: ظرفیت های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد که این ظرفیت ها باعث افزایش و ارتقای همکاری ها بین دو کشور خواهد شد. امضای تفاهمات بین دو کشور نشانه از اراده این دو کشور برای افزایش روابط بین تهران – آلماتی است. روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و آلماتی در گام اول می‌تواند تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.


رئیسی گفت: ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه روابط خود را در سطح منطقه ای گسترش دهیم. برای مثال همکاری های دو کشور در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا می تواند در منطقه افزایش یابد. همچنین برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر در اولویت است و قصد افزایش همکاری ها را در این زمینه  داریم و علاوه بر همکاری های منطقه ای بنای دو کشور این است که در سازمان های بین المللی و همکاری های بین االمللی گام هایی برداشته شود.


رئیسی به ظرفیت های بسیار در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: این می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند و امضای تفاهمنامه های امروز یا در گذشته نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است. روابط میان دو کشور می تواند در حوزه های صنعت، کشاورزی، انرژی، ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد و  زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می کند، تلاش بیشتری برای توسعه فرهنگی بین تهران و آلماتی انجام دهیم.  ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد. اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. همچنین باور داریم مسئولان منطقه می توانند مسائل منطقه را حل کنند و گره منطقه به دست خود منطقه باز می شود.


رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد که حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولان و مردم آن مناطق صورت گیرد و حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.


رئیسی بار دیگر از همتای قزاقستانی و هیات همراه او برای سفر به ایران تشکر کرد و گفت: در راستای دعوت رسمی توکایف در زمان مناسب به قزاقستان سفر خواهم کرد.


سفر توکایف به تهران؛ محور مذاکرات چه بود


 ایرانیان می‌تواند به مدت ۱۴ روز بدون روادید به قزاقستان سفر کنند


رئیس جمهور قزاقستان هم در این نشست از کشور ایران صمیمانه تشکر کرد و گفت: اکنون ارتباط ما در حوزه دیپلماتیک مراحل پیشرفت را طی می‌کند و آقای رئیسی سهم زیادی در آن دارند و در این مدت همکاری و دوستی ما محکم تر شده و در زمینه فرهنگی نیز رونق یافته است؛ در چارچوب ساختارهای منطقه نیز همکاری های خوبی داریم.


توکایف گفت: امروز روابط دیپلماتیک ما با جمهوری اسلامی ایران ۳۰ ساله شد و در این مدت همکاری های بسیار زیادی در همه زمینه ها داشتیم.  قزاقستان و ایران در همه زمینه ها با هم روابط خوبی دارند و همچنین این ارتباطات را می توان در حوزه های بین المللی و منطقه‌ای مشاهده کرد.


وی گفت: امروز مذاکرات گسترده ای مطرح و موضوعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف علاقه مند استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می کنند اهمیت ویژه ای دارند.


توکایف گفت: در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقا روابط قزاقستان و ایران خواهد شد و اسناد و قراردادهایی که امضا شد باعث کمک به پیشرفت دو کشور می شود. همچنین حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در سه ماه اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته است.


رئیس جمهور قزاقستان از حضور ایرانیان برای سفر به آلماتی و بدون روادید خبر داد و گفت که ایرانیان می توانند ۱۴ روز بدون روادید به این کشور سفر کنند.


توکایف گفت: در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقا روابط قزاقستان و ایران خواهد شد و اسناد و قراردادهایی که امضا شد باعث کمک به پیشرفت دو کشور می شود.


رئیس جمهور قزاقستان افزود: ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است و این دو کشور در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند.


توکایف از همتای ایرانی خود به طور رسمی برای سفر به کشورش دعوت کرد.


سفر توکایف به تهران؛ محور مذاکرات چه بود



در حال تکمیل است…



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *