دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

توصیه های حکیمانه

تهران- ایرنا- رهبر حکیم و بصیر انقلاب اسلامی در پایان سخنرانی خود در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره)، چند توصیه مهم به فعّالان عرصه‌ انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشتند.


حجت الاسلام علی شیرازی جانشین عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تکیه بر سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چهاردهم خرداد در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تبیین دیدگاه های معظم له در موضوع هایی همچون هویت زدایی دشمن و تحریف شخصیت امام از سوی دشمن، تعریف ارتجاع، افشای جنگ روانی دشمن، ایمان دینی، به بن بست رسیدن کشور و ضرورت قدرشناسی از مسئولان با استناد به رهنمودهای سال های گذشته ایشان پرداخت که به شرح زیر است: 


۱. نگذارید ضدّانقلاب و دشمن از انقلاب شما هویّت‌زدایی کند؛ نگذارید حقیقت انقلاب را واژگونه نشان بدهد، غلط نشان بدهد؛ این یک توصیه است، توصیه‌ مهمّی است؛ جوان های هوشمند و فرزانه روی این فکر کنند.


۱/۱. امام خامنه ای ۱۹ بهمن ۱۳۹۶: انقلاب یک حقیقت زنده است، یک موجود زنده است که تولد دارد، رشد دارد، قوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد، در صورت دیگری؛ انقلاب این جور است؛ مثل هر موجود زنده دیگری. انقلاب چون موجود زنده است، پس افزایش دارد، رشد دارد، قوام یافتگی و کمال یافتگی برای آن وجود دارد.


۱/۲. ۱۴ خرداد ۱۳۸۷: اصلی ترین شعارهایی که در این انقلاب بر روی پرچم انقلاب نوشته شده است، شعار اسلامی بودن، پای بند بودن به مبانی دین و اصول و قواعد دینی، سلطه ستیزی، ستیزه با استکبار و دفاع از مظلومان عالم است، آن هم دفاع صریح و صادقانه از همه مظلومان.


۱/۳. ۲۵ دی ۱۳۸۵: انقلاب اسلامی افتخارش این است که ارزش های اسلامی، توحید، احکام الهی و ارزش معنویت اسلام را دارد به دنیا معرفی می کند و موفق شد.


۱/۴. ۱۹ دی ۱۳۸۱: انقلاب پرچم عدالت و آزادی و استقلال و عزت است.


۲. نگذارید یاد امام در جامعه کم‌رنگ بشود. همان طور که گفتم، امام روح این انقلاب است؛ نگذارید یاد امام را کم‌رنگ کنند، نگذارید امام را تحریف کنند.


۲/۱. امام خامنه ای ۱۴ خرداد ۱۳۸۷: یاد امام، یادآور عزت ملت ایران و بیداری ملت ایران است.


۲/۲. ۷ تیر ۱۳۶۸: عمده این است که ما یاد و راه و هدف های امام (ره) را همیشه در خاطر داشته باشیم و آن ها را حفظ کنیم.


۲/۳. ۱۴ خرداد ۱۳۹۶: اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیات و خصوصیات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت به مرور وجود دارد. اکثر شما می دانید که انگیزه هایی برای تحریف شخصیت امام و تحریف انقلاب – که بزرگ ترین هنر امام بزرگوار بود- هست. ما باید تکرار کنیم حقایقی را که در باب امام و در باب انقلاب گفته ایم. باز هم بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف کنندگان بگیریم.


۲/۴. ۱۴ خرداد ۱۳۸۹: اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب نما از کار بیفتد، راه گم می شود؛ هر کسی به سلیقه خود، به میل خود حرفی می زند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده می کنند، راه را جوری تبیین می کنند که ملت به اشتباه بیفتد. مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح – همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت – تبیین شود؛ این ملاک راه امام، خط امام و صراط مستقیم انقلاب است.


۳. نگذارید رده‌های ارتجاع در کشور نفوذ کنند و جاگیر بشوند. «مرتجع» یعنی چه؟ … مرتجع آن کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است؛ این مرتجع است. این [وضع] در کشور ما بود؛ در دوران حاکمیّت فاسد و وابسته‌ پهلوی، سبک زندگی غربی در کشور بود، انقلاب آمد آن را پس زد؛ هر کس به آن برگردد مرتجع است. ممکن است این شخصی که مرتجع است تی‌شرت و شلوار لی و پاپیون و اودکلن فرانسوی هم بزند، امّا مرتجع است. هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ و سبک زندگی غربی برود، او مرتجع است. نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود؛ نگذارید ارتجاع در بدنه‌ کشور جاگیر بشود و نفوذ کند.


۳/۱. امام خامنه ای ۱ بهمن ۱۳۹۳: (غربی ها) افتخار می کنند به بی عفتی و برهنگی، افتخار می کنند به عدم رعایت اخلاق جنسی؛ یعنی همانی که در روایات ماهست که معروف می شود منکر، و منکر می شود معروف؛ این الان در دنیای غرب تحقق پیدا کرده است.


۳/۲. ۲۳ مهر ۱۳۹۱: فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابود کننده فرهنگ هاست. هر جا غربی ها وارد شدند، فرهنگ های بومی را نابود کردند، بنیان های اساسی اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجایی که توانستند تاریخ ملت ها را تغییر دادند. زبان آن ها را تغییر دادند. خط آن ها را تغییر دادند … غربی ها آنجایی که توانستند، بنیان های فرهنگی و اعتقادی را از بین بردند … فرهنگ غربی، ذهن ها را، فکرها را مادی می کند. مادی پرورش می دهد؛ هدف زندگی می شود پول و ثروت؛ آرمان های بلند، آرمان های معنوی و تعالی روحی از ذهن ها زدوده می شود. خصوصیت فرهنگ غربی این است.


۳/۳. ۲۳ مهر ۱۳۹۱: یکی از خصوصیات فرهنگ غربی، عادی سازی گناه است؛ گناه های جنسی را عادی می کند … هم چنین فروپاشی خانواده، گسترش مشروبات الکلی، گسترش مواد مخدر.


۴. دروغ و فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید. یک روزی بود زمان امام، نه اینترنت بود، نه ماهواره ها به این شکل بود؛ آنجا امام می گفت که دشمن با قلم با شما مبارزه می کند؛ با قلم. امام متوجه بود. امروز بحث قلم نیست، امروز بحث فضای مجازی است، بحث ماهواره ها است؛ جنگ روانی است؛ جنگ روانی همه گیر و همه جایی. نگذارید جنگ روانی دشمن در کشور تاثیر بگذارد.


۴/۱. امام خامنه ای ۶ مرداد ۱۳۹۲: در جنگ های روانی که امروز در دنیا معمول است، یکی از کارها القای واقعیت های غیر واقعی است؛ چیزهایی را به عنوان واقعیت القاء می کنند که واقعیت ندارد؛ شایعه درست می کنند، حرف می زنند، که واقعیت نیست … در تبلیغات گاهی یک واقعیتی را از آنچه که هست، چندین برابر بزرگ تر نشان می دهند؛ در حالی که بعضی از واقعیت های دیگر را اصلا نشان نمی دهند.


۴/۲. ۲ مهر ۱۳۸۸: در جنگ روانی و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته می شود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آید که آن ها را منهدم کند.


۴/۳. ۱۴ خرداد ۱۳۸۷: دشمن آن وقتی که در میدان، در صحنه عمل نتواند کاری از پیش ببرد، برای مایوس کردن، نا امید کردن و خالی کردن دل ملت ها، دست به جنگ روانی می زند. 


۵. از سرمایه‌ ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید. مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان می تواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما می توانید بکنید؛ که امام بزرگوار ما استاد بی‌نظیر این کار بود؛ امام، استاد بی‌نظیر استفاده‌ از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود.


۵/۱. امام خامنه ای ۱۹ دی ۱۳۹۵: ایمان دینی جزو مهم ترین عناصر مقاومت و تحرک این کشور است؛ مال امروز هم نیست. از ۱۳۰، ۱۴۰ سال پیش به این طرف، هر حرکتی در این کشور انجام گرفته است که اثرگذار، جریان ساز و موثر بوده است، عنصر ایمان دینی حرف اول را در آن می زده است.


۵/۲. ۲۱ آذر ۱۳۹۰: ایمان دینی، آن معجزه گری است که قادر است اولا همه مردم را بسیج کند و بیاورد. ثانیا آنها را در صحنه نگه دارد و ثالثا سختی ها را برای آنها هموار و آسان کند؛ هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد … وقتی کسی یک چنین اعتقاد و ایمانی داشت، دیگر شکست برایش معنا ندارد؛ لذا وارد میدان می شود. این همان عاملی است که در صدر اسلام هم اثر کرد. در انقلاب ما هم اثر کرد؛ ۹ دی این را نشان داد، ۹ دی یک نمونه ای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت؛ یعنی مردم احساس وظیفه دینی کردند و به دنبال این وظیفه، عمل صالح خودشان را انجام دادند. عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند. نشان بدهند. بگویند مردم ایران اینند.


۵/۳. ۱۱ مرداد ۱۳۸۰: باید ایمان دینی مردم را حفظ کرد تا این مردم بتوانند مقاومت خود را حفظ کنند و بایستند و از مسئولان پشتیبانی کنند و در مقابل خطرها سینه سپر نمایند.


۶. نگذارید کسانی این جور وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده. الان در فضای مجازی کسانی کارشان همین است ــ حالا آیا از روی غفلت می کنند یا پول می گیرند، من نمی‌دانم ــ می‌خواهند وانمود کنند کشور به بن‌بست رسیده؛ نه، کشور به بن‌بست نمی رسد. زمان امام هم همین اتّفاق افتاد. آن وقت هم کسانی در روزنامه‌هایشان نوشتند که کشور به بن‌بست رسیده، امام گفتند نه، شما به بن‌بست رسیدید؛ جمهوری اسلامی به بن‌بست نمی رسد. گفتند شما به بن‌بست رسیدید؛ واقعش هم همین است. نگذارید مردم را مأیوس کنند.


۶/۱. امام خامنه ای ۱ فروردین ۱۳۸۶: امروز هر کس که مردم را ناامید کند و به خود، به مسئولین و به آینده بی اعتماد کند، به دشمن کمک کرده است.


۶/۲. ۱۲ مرداد ۱۳۸۸: امید به آینده اگر نباشد، دل نا امید و افسرده وارد میدان انتخاب نمی شود. حضور مردم، حضور جوان ها، نشانه امیدواری آنهاست.


۶/۳. ۲۴ بهمن ۱۳۹۷، در بیانیه گام دوم انقلاب: نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل ها، هیچ گامی نمی توان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ای ترین جهاد شما است.


۷. امام در یک مواردی، در خلوت یا جلوت به مجریان نهیب می زد؛ گاهی در علن، گاهی هم در جلسات خصوصی؛ امّا در مواردی هم صریحاً قدرشناسی می کرد. موارد متعدّدی داریم که امام با صراحت از مسئولین کشور ــ یا از یک نفر، یا از مجموعه‌ای از مسئولین ــ قدرشناسی کرده. توصیه‌ من این است، امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه‌ قدرشناسی وظیفه‌ سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد.


۷/۱. امام خامنه ای ۱۹ بهمن ۱۳۹۴: بنده در طول سال های متمادی ای که با ارتش، با نیروهای مسلح و با حوادث گوناگون آنها از نزدیک سر و کار داشتم، این گواهی را قاطعا می توانم بدهم که نیروی هوایی در جمهوری اسلامی ایران به معنای حقیقی کلمه خوب عمل کرد.


۷/۲. ۵ تیر ۱۳۹۸: یاد شهید بهشتی را گرامی می داریم. انصافا این شهید بزرگوار یک نعمتی بود … نعمت بزرگی بود … از بقیه روسای محترم قوه قضائیه در دوران های مختلف هم تشکر می کنیم؛ هر کدام به نوبه خود فعالیتی کردند، کاری انجام دادند، زحمتی کشیدند برای این قوه بسیار مهم.


۷/۳. ۱۴ خرداد ۱۴۰۱: اینکه انسان می بیند در قضیه آبادان یک وزیر سه چهار روز، شبانه روز بر سر آن کار می رود، خودش می‌ایستد. این خیلی کار مهمی است؛ اینکه رئیس جمهور محترم یا معاون او می‌روند با آسیب دیدگان قضیه ملاقات می‌کنند، به آنها تسلا می دهند، به دل‌های آنها آرامش می دهند، اینها خیلی با ارزش است، از این ها باید قدرشناسی بشود.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *