دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

پیرسینگ پارتی متهم ردیف اول هپاتیت

تلفنی از آرایشگرش می‌پرسد «درد هم دارد؟» آرایشگرش می‌خندد: «بله که دارد. اما چند لحظه بیشتر نیست.» توافق برای سوراخ کردن قسمت کوچکی از بدن و نصب پیرسینگ انجام شده اما چیزی که احتمالا مشتری این مد تازه از آن بی خبر مانده این است که ریسک یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های عفونی و مسری را به جان خریده است.


گروه ایرنا زندگی – گوش، ابرو، لب و بینی و ناف! حالا موج نصب پیرسینگ‌های عجیب و غریب به پسرها هم سرایت کرده است. شاید دیدن این نوع مدها تا همین چندوقت پیش فقط در فضای مجازی ممکن بود اما حالا این سبک آرایش آهسته آهسته جای خود را بین برخی از جوانان آلامد هم  باز کرده‌است. پیش از این بیشتر دخترها مشتری نصب این حلقه‌های فلزی براق روی بدن‌شان بودند اما حالا به قول خودشان تیریپ پیرسینگ اسپرت شده و جنسیت ندارد!


 *** تنها با یک تلفن ناقابل


طبیعی است که انجام جراحی‌های محدود زیبایی توسط پزشکان و جراحان عمومی انجام شود اما حالا تعداد زیادی از آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و در مواقعی هم داروخانه‌ها که نه پزشک با تجربه دارند و نه متخصص زیبایی هستند به راحتی کار نصب این پیرسینگ ها را انجام می‌دهند. برخی از آن ها هم مرزهای مشتری مداری را جا به جا کرده‌اند و اگر بخواهید با یک در خواست تلفنی ناقابل این کار را در منزل‌تان هم انجام می‌دهند.اما چیزی که این میان کمتر به آن اهمیتی داده می شود توجه به مسائل بهداشتی این عمل به اصطلاح زیبایی است.گشتی در کلینیک‌های درمان عفونت‌های پوستی خیلی زود عواقب این سهل‌انگاری را به رخ‌تان می‌کشد.


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** از نظارت خبری نیست


در کشور ما پزشکان عمومی یا متخصصان زیبایی کار نصب پیرسینگ را در مطب و به صورت سرپایی انجام می‌دهند، اما نرخشان چندان هم سرپایی نیست، با تماسی که با یکی از کلینیک‌های شمال تهران داشتیم مشخص می‌شود که قیمت پیرسینگ هر ناحیه از بدن متفاوت است اما سوراخ کردن غضروف گوش و بینی حدود 150 الی 200 هزار تومان برایتان آب می‌خورد. هرچند سوراخ کردن لب، ناف و … دردسر بیشتری دارد و به تبع آن قیمتش هم بالاتر می‌رود. نظام بازرسی در وزات بهداشت چندان ممانعتی از این نوع عمل‌های محدود ندارد. شاید هم می‌دانند متقاضی برای این کار خیلی بیشتر از قبل شده و هر چه باشد کلینیک‌ها با رعایت بهداشت بیشتری اقدام به این عمل می‌کنند.


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** حلقه‌هایی که در دسترس هستند


خرید حلقه‌ها هم کار سختی نیست با گشتی در فضای مجازی یا فروشگاه‌های اینترنتی با حجم متنوعی از انواع و اقسام این حلقه‌ها مواجه خواهید شد، البته به گفته مسئول  یک کلینیک در غرب تهران برای اولین بار باید از نوع خاصی از حلقه‌ها استفاده کنید که عفونت و مشکلی برایتان ایجاد نکند، آنطور که آقای دکتر می‌گوید نگهداری از این حلقه‌ها هم کار سختی نیست و با چند پماد می‌توانید عوارض احتمالی را برطرف کنید. هرچند آقای دکتر از بیان عوارض و عواقب احتمالی این نوع جراحی حرفی به میان نمی‌آورد؛ اما اگر دیدن این مدل عمل‌های زیبایی جدید شما را وسوسه می‌کند که این کار را انجام دهید توصیه می‌کنیم قبل از انجام این کار، نظرات علمی پزشکان و متخصصان بنام این حوزه را گوشه ذهن تان داشته باشید.


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** مینو محرز: سهل‌انگاری نکنید


مینو محرز، رئیس سابق مرکز تحقیقات ایدز ایران در این خصوص می‌گوید: در اوایل مد شدن و شایع شدن برخی اعمال زیبایی مانند تاتو و پیرسینگ، گفته می‌شد که این اعمال می‌توانند خطر ابتلا به ایدز را افزایش دهند و به دلیل عدم رعایت بهداشت در برخی مراکز شاهد ابتلای متقاضیان به بیماری‌های عفونی بودیم اما در حال حاضر به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراکز زیبایی و آرایشگاه‌ها، احتمال ابتلا به ویروس ایدز از طریق پیرسینگ کمتر شده است. اما به هر حال این نوع عمل ها همواره با ریسک هایی همراه هستند که نباید با سهل‌انگاری از کنار آن‌ها گذر کرد.


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** هپاتیت در کمین شماست


محرز با بیان اینکه در اعمال جراحی مانند پیرسینگ چون از سر سوزن‎ها استفاده می‌شود رعایت بهداشت باید به شدت مد نظر باشد توضیح می‌دهد: «از آنجاکه عمل سوراخ کردن بدن توسط ابزارهای ساخته شده به دست انسان انجام می‌شود، این لوازم پایگاه مناسبی برای ویروس‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌هاست. اغلب مشاهده می‌شود این عفونت‌ها در سوراخ کردن بدن بدون رعایت بهداشت می‌تواند بیماری‌های هپاتیت B و C را در فرد متقاضی ایجاد کند.»


این متخصص عفونی ادامه می‌دهد: «ما  به هیچ عنوان انجام این جراحی‌های زیبایی را بدون خطرنمی دانیم اما آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی که کارهایی از قبیل تاتو و پیرسینگ انجام می‌دهند، وسایل تیز و برنده را که برای مشتریان استفاده می‌کنند که باید کاملا با الکل ضدعفونی کنند و یا اینکه برای هر مشتری از وسیله جدید ضدعفونی شده استفاده کنند. در واقع دو بار مصرف کردن یک وسیله برای چند مشتری احتمال ابتلا به ایدز و سایر بیماری ها را به شدت بالا می‌برد.»


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** ضرورت استفاده از سوزن یک بار مصرف


این متخصص بیماری‌های عفونی می گوید در برخی از مراکز آلوده این عمل می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی خطرناک باشد که فرد تا مدت ها درگیر آن خواهد بود: «بسیار ضروری است افرادی که قصد انجام کارهای زیبایی مانند تاتو و پیرسینگ را دارند باید به ارائه دهندگان این خدمات یادآوری کنند که از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی برای آن ها استفاده شود تا میزان ابتلا به بیماری به صفر برسد. هرچند امروزه ویروس ایدز از راه‌هایی چون سرنگ مشترک در معتادان، از مادر آلوده به جنین و تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند اما ممکن است استفاده مکرر از سوزن‌های تتو و پیرسینگ آلوده فرد را به این بیماری یا دیگر بیماری های عفونی پوستی مبتلا کند. توصیه ما این است که جوان‌ها کمتر به سراغ این مدها که با ریسک‌های جدی همراه هستند بروند و با یک سهل انگاری سلامت خود را از دست ندهند.»


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** پدیده‌ای به نام مهمانی تاتو و پیرسینگ!


آمارها می‌گویند جوان های کم سن و سالی که به پیرسینگ حساسیت نشان داده و دچار اگزمای شدید پوستی شده‌اند از مراجعان دائمی کلینیک‌های درمان بیماری‌ها عفونی پوستی هستند. «دکتر مؤید علویان» رئیس سابق شبکه هپاتیت ایران و رییس سازمان نظام پزشکی تهران در این باره می‌گوید: «یکی از شایع ترین علل ابتلای خانم‌ها به هپاتیت C، انجام اعمال زیبایی مانند تاتو و پیرسینگ و استفاده از سوزن‌های غیر بهداشتی است. در آقایان نیز گزارشاتی از ابتلا به هپاتیت به دلیل تاتوی دسته جمعی و در مهمانی‌ها وجود دارد. خطر ابتلا به هپاتیت بر اثر تاتو و پیرسینگ، به میزان تهاجمی بودن آن نیز بستگی دارد یعنی هر چه قدر عمیق تر باشد و بیشتر با خون در ارتباط باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت در افراد هم بیشتر می‌شود.»


این پزشک متخصص هپایتت می‌گوید: «اگر افراد برای انجام تاتو و پیرسینگ به مراکزی مراجعه کنند که ارائه کنندگان خدمات، بهداشت را رعایت نکنند و آموزش ندیده باشند احتمال ابتلا به هپاتیت بالاتر می‌رود زیرا برخی دستگاه‌های تاتو و پیرسینگ با خون آلوده می‌شود، بنابراین برای هر فرد باید سوزن‌ها جدا استفاده شود که البته این امر کمتر در طول این کار مورد توجه قرار می گیرد.»


*** این خونریزی‌های دردسر ساز


دکتر علویان اعتقاد دارد که متقاضیان انجام نصب پیرسینگ بیشتر ریسک ابتلا به بیماری هپاتیت را دارند: «اینکه گفته می‌شود احتمال ابتلا به ایدز بر اثر تاتو و پیرسینگ کمتر از هپاتیت است، به این دلیل است که در کل میزان ابتلا به هپاتیت در کشور نسبت به میزان ابتلا به ایدز بیشتر است، بنابراین خطر انتقال آن نیز از طریق تاتو و سایر اعمال زیبایی که با خون سر و کار دارند افزایش دارد. در نصب پیرسینگ خونریزی اتفاق می‌افتد. در برخی از بافت‌ها مانند ناف و ابرو احتمال این خونریزی‌ها بیشتر است در نتیجه احتمال بروز عفونت نیز بالاتر می‌رود. به خانم‌ها و آقایان توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از انجام این اعمال پرهیز کنند و در صورت انجام این اعمال حتما به مراکز مطمئن بروند چون اگر اعمال زیبایی در مراکز بهداشتی صورت بگیرند، ریسک ابتلا به ایدز و هپاتیت کاهش خواهد یافت.»


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** ریسک عفونت را به جان نخرید


تبعات انجام  نصب پیرسینگ به همین جا ختم نمی‌شود. «امیرهوشنگ احسانی» متخصص پوست و عضو هیأت مدیره دانشگاه علوم پزشکی تهران دو دسته عوارض را برای این کار بیان می‌کند: «از عوارض این عمل ابتدا باید به عفونت‌هایی که وارد فضای زیر پوست می‌شود  اشاره کنیم که اغلب این عارضه ها با زخم همراه است و دیگری نیز حساسیت‌های ناشی از این عمل کوچک هستند که ممکن است دردسرهای زیادی داشته باشند. عفونت‌ها می‌توانند از انواع ساده‌ای مثل زرد زخم و تب‌خال باشند یا عفونت‌های خطرناکی مثل HBS (هپاتیت‌ها) و HIV (ایدز) که البته به ندرت اتفاق می‌افتند. دسته دیگر عوارض هم حساسیت‌های موضعی است. این عوارض که ممکن است در محل‌های تماس و غیر تماس به وجود بیایند، با خاراندن بدتر می‌شوند.»


این متخصص پوست با بیان اینکه تحریک مزمن و طولانی مدت لب می‌تواند به سرطان پوست منجر شود ادامه می‌دهد: سوراخ کردن بینی هم ممکن است باعث عفونت در سوراخ بینی شود. و اما در مورد سوراخ کردن ناحیة دور ناف و آویزان کردن زیورآلات به این قسمت بدن، احتمال باقی ماندن رد زخم‌ها وجود دارد. همچنین در افراد چاق و کسانی که باردار می‌شوند، این سوراخ تغییر مکان می‌دهد و بد شکل می‌شود. از طرف دیگر، ممکن است در اثر مالش لباس‌ها یا کمربندها در آن ناحیه التهاب، عفونت و زخم ایجاد شود.


به گفته دکتر احسانی، بعضی‌ها فکر می‌کنند سوراخ کردن همه قسمت‌های گوش، بی‌خطر است. ولی تنها جایی که تقریبا منطقه امنی محسوب می‌شود، همان محل قدیمی و سنتی یعنی نرمه گوش است. سوراخ کردن لاله گوش به علت غضروفی بودن این منطقه می‌تواند مشکل‌ساز باشد.


پیرسینگ پارتی؛ متهم ردیف اول هپاتیت


*** از التهاب و تورم تا خفگی


«دکتر رضایی» هشدار می‌دهد: بهتر است از این ابزار استفاده نکنیم، چون ریسک عفونت و عوارض دیگر را به همراه دارد. البته دامن عوارضی که در عمل برای پیرسینگ اعضای مختلف بدن گزارش شده، وسیع‌تر و متنوع‌تر است. مثلا برای سوراخ کردن لب و زبان، چون از بافت‌های بسیار پر خون بدن هستند، احتمال خونریزی‌های سخت و التهاب و عفونت شدید وجود دارد. گاهی در اثر سوراخ کردن لب و زبان، تورم‌های شدید ایجاد می‌شود که باعث بسته شدن راه‌های هوایی و اختلال در تنفس می‌شود. همچنین ممکن است آویزها کنده شوند و با وارد شدن به گلوی فرد، باعث خفگی او شوند. آویزهای لب و زبان احتمال دارد باعث لب پر شدن دندان‌ها شوند یا صحبت کردن شخص را دچار مشکل کنند.جامعه پزشکان با تمام این مراجعه کنندگان در کلینیک ها رو به رو هستند و به صورت کاملا علمی به نقد این نوع مد ها می پردازند .امیدواریم که صحبت های ما برای جوانان موثر باشند و از نجام این عمل ها پرهیز جدی کنند.»




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *