دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

در کنفرانس وزرای خارجه ایران و روسیه چه گذشت لاوروف در ارتباط

تهران – ایرنا – سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: مسکو تضمین‌های کتبی از آمریکا دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد.


به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مسکو، حسین امیرعبداللهیان روز سه شنبه در نشست خبری با سرگئی لاوروف در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا با اشاره به پیام ارسالی وزیر امور خارجه اوکراین از سوی خود گفت: با وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دو جانبه گفت‌وگو کردیم.


امیرعبداللهیان افزود: وزیر امور خارجه اوکراین در این پیام از من خواست آمادگی اوکراین را برای راه حل سیاسی این وضعیت به طرف روسی ابلاغ کنم و اعلام کنم که طرف اوکراینی خواهان توقف جنگ است.


امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از استقبال طرف روسی از هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسکو، گفت: ما امروز در چارچوب روابط رو به رشد دو کشور، گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی را داشتیم.


دیدار رئیسی با پوتین مهمترین رویداد سیاسی بود


وی ادامه داد: تماس‌های منظمی بین مسوولان عالی رتبه دو کشور در جریان است. سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران به مسکو و ملاقات با ولادیمیر پوتین، مهمترین رویداد سیاسی در روابط دو جانبه اخیر دو کشور بود. از این جهت می‌توانیم چشم‌انداز روابط را در میان‌مدت و بلندمدت، چشم‌اندازی مثبت و سازنده بنامیم.


وزیر امور خارجه در تشریح سفر امروز خود به مسکو، بیان داشت: ما مذاکرات لازم را در جهت پیگیری توافقاتی که بین رییسان جمهور دو کشور در کمتر از دو ماه پیش در مسکو به عمل آمد، داشتیم. همچنین در خصوص مناسبات دو جانبه و توسعه همه‌جانبه همکاری‌های تهران – مسکو، با هم گفت‌وگو کردیم و امیدواریم که در هفته‌ها و روزهای آینده بتوانیم اقداماتی که از گذشته شروع کردیم، تکمیل کنیم؛ هرآنچه که به نفع دو کشور، دو ملت و منطقه است.


حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه رو به گسترش است


وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه رو به گسترش است، افزود: طرح‌های اقتصادی بین دو کشور از گذشته تعریف شده که در حال اجراست. بعضی از این طرح‌ها با سرعت بیشتری به مرحله تکمیل خواهند رسید. هرچند لازم می‌دانیم که عقب‌ماندگی در این همکاری‌ها را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.


روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود


امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما امروز مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادیم، اضافه کرد: مایل هستم همین جا اعلام کنم که روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.


وی اظهار داشت: چنانچه با طرف آمریکایی در خصوص برخی از مسائل باقی‌مانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است، به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، برمبنای گفت‌وگوهای امروز، روسیه همچنان مانند ابتدای مذاکرات تا پایان آن نقش مثبت و سازنده‌ای را برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد داشت و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.


طرف آمریکایی از زیاده‌خواهی‌های خود در دقایق نزدیک به توافق دست بردارد


وی ابراز امیدواری کرد: ما امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی‌های خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد تا بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اعلام کنیم. وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌توان زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد.


امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه حفظ منافع و اصول ایران مستقل، مقتدر و تأمین منافع قطعی ملت ایران در مورد اهتمام جدی ماست، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر فعال؛ مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خود، نه برای خود اقماری می‌طلبد و نه اقمار طرفی خواهد بود.


هیچ عاملی نمی تواند مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی تاثیر سلبی و منفی بگذارد


وی تصریح کرد: هیچ عامل خارجی نمی‌تواند مانع همکاری ایران و روسیه و یا مانع همکاری ایران با سایر کشورها شود. این اصول منطقی سیاست خارجی و منافع قطعی ملت ایران است که مسیر حرکت ما را روشن می‌کند؛ به همین دلیل هیچ عاملی نمی تواند مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی تاثیر سلبی و منفی بگذارد.


وی بیان داشت: آنچه که در وین می تواند نقش تعیین کننده داشته باشد نگاه واقع‌بینانه طرف آمریکایی در این روزها و هفته‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است.


امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوهای دو طرف در خصوص تحولات اوکراین، اضافه کرد: ما راه‌حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی آن در حل سیاسی می‌دانیم. همانطور که با جنگ در افغانستان، یمن و سایر کشورها مخالف هستیم، جنگ در اوکراین را راه حل نمی‌دانیم. ضمن اینکه ریشه های این بحران را درک می‌کنیم از گفت‌وگوهایی که بین لاوروف و وزیر خارجه اوکراین از آنتالیا شروع شده و ادامه دارد، حمایت می‌کنیم.


حامل پیام وزیر امور خارجه اوکراین به کرملین بودم


وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به گفت‌وگوی طولانی شب گذشته خود با وزیر خارجه اوکراین، ابراز داشت: وزیر خارجه اوکراین در این گفت‌وگو از من خواست که پیامی را مبنی بر اینکه اوکراین خواهان توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است، ابلاغ کنم.


وی با تأکید بر اینکه ما همانطور که مخالف جنگ و مخالف اعمال تحریم‌های یک جانبه هستیم، اضافه کرد: تحریم هایی که ملت ها را هدف قرار داده و جمهوری اسلامی ایران، خود یکی از طرف‌هایی است که سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مواجه بوده است.


امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما در خصوص سوریه با هم گفت‌وگو کردیم و معتقدیم که باید برای بازگشت آوارگان و بازسازی در سوریه و همچنین در مسیر سیاسی، تمرکز بر فرمت سازنده موجودی که تحت عنوان آستانه وجود دارد، استفاده کرد و به مردم سوریه کمک کرد تا از این شرایط سختی که با آن در نتیجه تحریم‌های موسوم به سزار مواجه هستند، عبور کنند.


خواهان احیای سریع‌تر برجام هستیم


سرگئی لاوروف نیز در این نشست خبری در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها بیان کرد: ما خواهان احیای سریع‌تر برجام هستیم و آمریکایی ها باید به این معاهده برگردند و تحریم های غیرقانونی را لغو کنند.


وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اظهار کرد: ما از همکاران ایرانی تشکر می کنیم چراکه نگرانی‌ها ما را که دلیل آن آمریکاست، درک می‌کنند.


لاوروف ادامه داد: مسکو تضمین‌های کتبی از آمریکا دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد. آمریکایی‌ها همواره تلاش می‌کنند روسیه را متهم به وقفه مذاکرات وین کنند.


جنگ اوکراین باید متوقف شود


لاوروف نیز در پاسخ به این سوال گفت: امیرعبداللهیان پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به من دادند و این جنگ باید متوقف شود.


لاوروف اظهار داشت: مذاکرات با امیر عبداللهیان در فضای دوستانه و مفیدی برگزار شد و ما مسیرهای آینده پیش روی دو کشور را بررسی و در خصوص آن بحث کردیم.


وی از تهیه پیش نویس بزرگی میان دو کشور خبر داد و اضافه کرد: این قرارداد، سند بزرگ و مهمی است که در آن درباره اصول همکاری ما در عرصه های بین المللی، تجاری و اقتصادی بحث شده است.


وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه تصریح کرد: این سند ۸۲ درصد حجم روابط اقتصادی با ایران در دوران تحریم ها را افزایش داده است.


تحریم غیرقانونی نمی‌تواند مانع رشد تصاعدی ایران و روسیه رو به جلو باشد


لاوروف در ادامه تأکید کرد: هیچ‌گونه تحریم غیرقانونی نمی‌تواند مانع رشد تصاعدی ایران و روسیه رو به جلو باشد.


وی با بیان اینکه غربی‌ها به سرپرستی آمریکا اصلی به نام نظم را به پیش می برند که ما بر مبنای قاعده مخالف آن هستیم، گفت: ما به منشور سازمان ملل و اصول آن پایبند هستیم و در چارچوب این سازمان پیش می‌رویم.


لاوروف در پاسخ به سوالی درباره این‌که درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا، گفت: ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.


وی افزود: یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی طرح‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده است ذکر شده از جمله همکاری در خصوص طرح اصلی نیروگاه بوشهر.


وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: من هم شنیدم آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که جلوی توافق ترمز می‌گذاریم، این دروغ است، توافق هنوز مورد تأیید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزء این پایتخت‌ها نیست.




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *