دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اردوغان به تلاش برای آتش بس میان روسیه و اوکراین ادامه خواهیم

تهران – ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه دوشنبه شب تاکید کرد که کشورش به تلاش های خود برای دستیابی به آتش بس دائمی میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری “آناتولی” ترکیه، اردوغان که در کنفرانس مطبوعاتی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در آنکارا سخن می‌گفت، افزود: در حالی که در حال اتخاذ تدابیری مربوط به امنیت اروپا هستیم، (با صدراعظم آلمان) برای تسریع تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حل (جنگ میان روسیه و اوکراین) به توافق رسیده‌ایم.


اردوغان اظهار کرد که وی و شولتس تاکید دارند که ترکیه و آلمان به عنوان متحدان ناتو دیدگاه ها و نگرانی های مشترکی (در رابطه با تحولات اوکراین) دارند.


وی خاطرنشان کرد که ترکیه به پیشرفت برای گردآوردن طرف‌های روسیه و اوکراین به پای میز مذاکره و انجام گفتگو میان آنها کمک کرد.


اردوغان اظهار کرد: تلاش های آنکارا منجر به نشست سه جانبه ای شد که چند روز پیش وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه را در آنتالیا گرد هم جمع کرد.


وی تاکید کرد: صرف برگزاری چنین نشستی میان وزیران امورخارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در بحبوحه جنگ، موفقیتی در عرصه دیپلماسی به شمار می‌رود.


اردوغان در پاسخ به این سؤال که آیا ترکیه به تحریم‌های غرب علیه مسکو خواهد پیوست و خرید تسلیحات روسی را متوقف خواهد کرد، بر تمایل خود برای حفظ دوستی با ولادیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین همتایان اوکراینی و روس خود تاکید کرد.


رییس جمهور ترکیه افزود: هنوز برای صحبت در مورد تسلیحات روسیه زود است و آنکارا با توجه به تحولات، موضع خود را مشخص خواهد کرد.


وی افزود ترکیه با وجود مخالفت روسیه، کمک‌هایی به اوکراین کرده است که کشورهای ناتو ارائه نکرده اند.


ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پیشتر تایید کرده بود که تلاش های اردوغان برای دیدار میان پوتین و زلنسکی ادامه دارد.


اظهارات اردوغان به دنبال عملیات نظامی روسیه به اوکراین صورت می گیرد که پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) به دستور پوتین آغاز شد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *