دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

گفت وگوهای بلینکن با همتای انگلیسی درباره مذاکرات وین و برجام

نیویورک- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با لیز تراس همتای انگلیسی خود درباره مذاکرات وین و بازگشت مشترک به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران (برجام) گفت وگو کرده است.


وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست مشترک خبری با همتای انگلیسی خود در  راستای سیاست‌های هراس افکنی واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و در حالی مذاکرات وین منتظر تصمیم سیاسی دولت بایدن است، مدعی شد آمریکا و انگلیس دارای نگرانی های جدی مشترک در مورد پیشرفت های هسته ای ایران هستند.


بلینکن گفت، من و لیز تراس در مورد کار برای بازگشت مشترک به پایبندی به برجام گفتگو کردیم.


وی مدعی شد در هر صورت ما متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.


این ادعاها در حالی است که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش “ارزیابی سالانه تهدیدها” برای سال ۲۰۲۲ اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.


بلینکن همچنین در تداوم هراس واشنگتن از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد ما با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات، دارای منافع قوی مشترک در جلوگیری از اقدامات خصمانه ایران و حملات مورد حمایت علیه عربستان و امارات داریم.


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته با بیان اینکه آمریکا و روسیه درباره برجام با یکدیگر همکاری دارند،تاکید کرد که مذاکرات وین صرفا درباره توافق هسته ای ایران است.


سخنگوی کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا و کشورهای اروپایی در مذاکرات وین با طرف روسیه ای در خصوص مساله اوکراین گفتگو می کنند،گفت: مذاکرات وین در مورد توافق هسته ای ایران است.


وی ادامه داد: با وجود نگرانی های جدی ما در خصوص حمله بی رحمانه ولادیمیر پوتین به اوکراین، معتقدیم آمریکا و روسیه دارای تمایل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستند.


مذاکرات وین در مرحله تصمیم‌گیری سیاسی طرف آمریکایی قرار دارد نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع باقی‌مانده است. 


صبح چهارشنبه، «علی باقری»، مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از سفری کوتاه به تهران، بار دیگر برای پیگیری مذاکرات به وین بازگشت.





آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *