دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

کاخ سفید به توافق نزدیک شده ایم پایان مذاکرات سخت و چالش برانگیز

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه مدتی است به توافق نزدیک شده ایم، گفت که پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است.


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید این مطلب را روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی بیان کرد که از او نظر کاخ سفید در مورد اظهارات فرانسه مبنی بر اینکه فرصت رسیدن به توافق هسته با ایران رو به اتمام است، پرسیده شد.


این مقام دولت دموکرات جو بایدن افزود، ما مدتی و چند هفته ای است به توافق نزدیک شده ایم.


سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: پایان مذاکرات همیشه سخت و چالش برانگیز است. بنابراین من این ارزیابی را انجام نمی دهم.


جن ساکی تصریح کرد ما به این گفتگوهای دیپلماتیک ادامه می دهیم و به نفع همه ما است که در پای میز مذاکره باقی بمانیم.


به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از «آنه کلر لجندر» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته بود: توافق هسته‌ای با ایران «بسیار نزدیک» است و تاخیر در مذاکرات باعث می‌شود تا توافق برای احیای برجام به خطر بیفتد.


وی افزود: ما به توافق بسیار نزدیک هستیم و ضروری است تا زمانی که هنوز می‌توانیم، مذاکرات را به نتیجه برسانیم.


وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه پس از دیدار آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در پاریس اعلام کرد که پاریس و واشنگتن اتفاق نظر دارند تا به همکاری نزدیک در جهت رسیدن به یک توافق مرتبط با مذاکرات هسته ای ادامه دهند.


اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکا درباره مذاکرات وین در حالی است که یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات وین به  ایرنا گفته است: گفتگوهای وین به دلیل ابتکارعمل ها و حسن نیت ایران طی چند هفته گذشته پیشرفت های قابل توجهی را داشته است. توافق ایران و آژانس برای ترسیم نقشه راه مشترک به منظور حل موضوعات باقیمانده شاهد این مدعاست.


به گفته این منبع در نقطه مقابل تیم امریکایی با کندی در تصمیم گیری سیاسی، روند دستیابی به یک توافق خوب را معطل کرده است. تیم آمریکایی در وین نیز منتظر دریافت دستورالعمل های لازم در خصوص موضوعات باقیمانده است. توافق در وین امروز بیش از هر چیزی نیازمند جواب امریکا به پیشنهادی مطرح شده در مذاکرات است.


حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز درباره جدیدترین تحولات و وضعیت مذاکرات وین تلفنی گفتگو کردند.


امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی از  اهتمام و تلاش هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پیشرفت های حاصله قدردانی کرد و افزود: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم.


وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان‌ کرد: طرح برخی درخواست های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض می باشد.


 امیرعبداللهیان افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد. 


وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت : آمریکا نمی تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند. اگر طرف آمریکایی مشکل افکار عمومی را دارد ، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و با دقت بالایی تحولات را رصد می کنند و از دولت پاسخگویی و رفع موثر تحریم ها و حفظ توان بالای هسته ای صلح آمیز را مطالبه می کنند. 


دکترامیرعبداللهیان بویژه تاکید کرد: برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست.


از این رو، با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. دستیابی به توافق نهایی، تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن در دسترس خواهد بود.


دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.





آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *