دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

هشدار رئیس جمهوری لیتوانی درباره آغاز جنگ جهانی

تهران-ایرنا- هیتاناس ناوسدا رئیس جمهوری لیتوانی هشدار داد شکست در توقف حمله روسیه به اوکراین به آغاز یک جنگ جهانی دیگر منجر خواهد شد.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس جمهوری لیتوانی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در آغاز سفرش به کشورهای بالتیک گفت: ولادیمیر پوتین «در اوکراین متوقف نخواهد شد» و جهان باید متعهد باشد با «همه ابزارهایی که در اختیار دارد» به اوکراینی ها کمک کند.


وی گفت: منظورم این است که اگر می خواهیم از بروز جنگ جهانی سوم اجتناب کنیم باید همه ابزارها را استفاده کنیم.


لیتوانی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و کمک های نظامی را به اوکراین ارسال کرده است. این کشور از تعداد اندکی از پناهجویان که در جنگ اوکراین آواره شده اند استقبال کرده است.


بلینکن طبق برنامه، روزهای دوشنبه و سه شنبه از کشورهای لتونی و استونی، دو کشور دیگر منطقه بالتیک دیدن می کند.  


رویترز افزود: بلاروس کشور هم مرز با لیتوانی و لتونی به روسیه اجازه داده از خاک این کشور برای حمله به اوکراین استفاده کند.


بلینکن قبل از دیدار با رئیس جمهوری لیتوانی با وزیر خارجه و نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.  


دیپلمات ارشد آمریکایی پیشتر به کارکنان سفارت آمریکا در ویلنیوس پایتخت لیتوانی گفته بود که حمله روسیه به اوکراین اصول اولیه طراحی شده برای حفظ صلح بین کشورها را به چالش کشیده است.


برخی از دیپلمات های سفارت های آمریکا در بلاروس نیز در پایتخت لیتوانی قرار دارند زیرا ماموریت آنها به دلیل نگرانی های امنیتی در اوکراین متوقف شده است.


بلاروس سال گذشته جولی فیشر سفیر آمریکا در این کشور را اخراج کرد و از واشنگتن خواست تعداد کارکنان سفارت خود را کاهش دهد. این تصمیم به دنبال تحریم های آمریکا در نتیجه اقدام الکساندر لوکاشنکو در سرکوب اعترضات در سال ۲۰۲۰ اتخاذ شد.


کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در هفته های گذشته حضور خود را در منطقه بالتیک افزایش داده اند و به گفته سیاستمداران، نیروها و تجهیزات بیشتری در راه است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *