دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

واکسن های بر پایه پروتئین نوترکیب انتخابی مناسب برای دز سوم تزریق

تهران – ایرنا – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد آنتی بادی ایجاد شده در دز سوم واکسن‌های بر پایه ویروس غیرفعال مانند سینوفارم حداکثر پس از ۶ ماه از بین می‌رود بنابراین واکسن‌های برپایه پروتئین نوترکیب (mRNA) می‌توانند جایگزینی مناسب برای تقویت بیشتر باشند.


دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: مطالعه محققان چینی نشان می دهد آنتی‌ بادی‌ هایی که با تزریق دز سوم واکسن سینوفارم در افرادی که ۲ دز اولیه را این واکسن زده اند، پس از ۶ ماه به شدت کاهش می‌یابد.


وی افزود: ایمن‌ سازی مکرر با استفاده از واکسن‌ های غیرفعال مانند واکسن سینوفارم به عنوان تقویت‌ کننده سیستم ایمنی بدن، ممکن است برای افزایش بیشتر پاسخ آنتی‌بادی علیه امیکرون ایده‌آل نباشد.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: براساس این تحقیق، برخی واکسن‌هایی برپایه نوترکیب پروتئین یا  ام آر ان ای ( mRNA ) می‌توانند جایگزین خوبی برای تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن باشند.  


سوری تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که مدت زمان ایمنی مناسب در بدن بر اثر تزریق سه دز واکسن حداکثر ۶ ماه است و واکسن های یادآور نتوانسته ایمنی ماندگاری در افراد ایجاد کند به عبارتی اثربخشی واکسن ها هم ۱۰۰ درصد نبوده طول دوره یا مدت زمانی که ایمنی در بدن افراد کوتاه است.


وی ادامه داد: یکی از واکسن هایی که در ایران به مردم تزریق شده واکسن سینوفارم است به همین دلیل به مردم توصیه می شود که در دز یادآور از واکسن ها برپایه پروتئین انتخاب و تزریق کنند.


این اپیدمیولوژیست افزود: هرچند واکسن کرونا می تواند از شدت و احتمال مرگ ناشی از بیماری تا حدی بکاهد به عبارتی کسانی که کامل واکسینه شدند احتمال مرگ و میر و میزان بستری نسبت به واکسن نزده ها خیلی کمتر است، اما این تصور غلط است که تنها با واکسیناسیون می توان بر بیماری کرونا غلبه کرد.


سوری تاکید کرد: این موضوع به این معنی است که مردم باید در کنار تزریق واکسن کرونا سایر اقدامات پیشگیرانه و به عبارتی توصیه بهداشتی برای کنترل و مهار اپیدمی را به دقت انجام دهند.


وی ادامه داد: در حال حاضر مهم ترین اقدامات برای پیشگیری و کنترل بیماری، تزریق واکسن و استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها است.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: واکسیناسیون یکی از روش های مهم و تاثیر گذار در قطع زنجیره انتقال است و می‌تواند به عنوان یکی از اقدامات مهم برای کنترل و مهار اپیدمی کرونا مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش ایرنا،‌ مطالعات نشان می‌دهد تزریق سه دز واکسن کرونا به بدن کمک می‌کند تا مجموعه وسیعی از آنتی‌بادی‌ها ایجاد کند که نه‌ تنها در پیشگیری از مرگ‌ومیر و ابتلا به موارد شدید کرونا مؤثر است بلکه از ابتلا به گونه‌های مختلف کووید-۱۹ نیز پیشگیری می‌کند. حال سوال این است که آیا نیاز به دز چهارم وجود دارد؟


بر اساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، بسیاری از افراد ممکن است برای چند ماه یا حتی چند سال‌ به تزریق چهارمین دز واکسن تقویتی کووید-۱۹ نیاز نداشته باشند.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *