دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رفع مشکلات اراضی دولتی سکونتگاه های غیررسمی کشور در حال پیگیری

اراک – ایرنا – دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران گفت: با توجه به اینکه بسیاری از سکونتگاه‌های غیررسمی به واسطه تصرف اراضی دولتی شکل گرفته رفع مشکلات آن با ورود دیوان محاسبات کشور و تعامل مجلس شورای اسلامی درحال پیگیری است.


فرزانه صادق عصر پنجشنبه در نشست شورای مسکن استان مرکزی که با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: درباره تامین اراضی مسکن در شهرستان آشتیان مشکلی وجود ندارد و مشکلات این اراضی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت، در شورای تطبیق مورد بررسی قرار می گیرد اما اعتراضی که نسبت به اراضی ۴۸ هکتاری انجام شد در دو مرحله در شورای عالی معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت، اما رای نیاورد.


وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی شهر آشتیان نیز گفت: در طرح نهضت ملی مسکن در آشتیان به شهرداری این شهر میتوان مجوز انعقاد تفاهم نامه‌ ای صادر کرد که موضوع با اداره کل راه و شهرسازی و  با دستور وزیر و پیگیری استاندار مرکزی حل و فصل شود چرا که با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن مواردی که به اقدام ملی مسکن و جهش تولید بازمی‌گردد در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح نمی شود.


دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی کشور اظهار داشت: درباره مباحث مربوط به جهش تولید در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر در سطح استان تصمیم‌گیری می شود و باید اذعان داشت که خوشبختانه استان مرکزی از معدود استان‌هایی است که بیش از ۸۰ درصد زمین مورد نیاز آن برای سهمیه بندی تامین شده که یک اقدام بزرگ است.


صادق ادامه داد: طرح جامع شهرستان ساوه انجام شده و مشکلی درباره تامین زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح وجود ندارد و در خمین نیز چنانچه نیاز به افزایش محدوده باشد با درخواست اداره کل راه و شهرسازی در شورایعالی مطرح و سازوکار لازم اتخاذ می‌شود.


وی تاکید کرد: تغییر کاربری از مسکونی به درمانی در کمیسیون ماده پنج مشکلی ندارد که درصورت وجود مشکلات مالکیتی موضوع جداگانه‌ای است و باید تدابیر ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.


دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی کشور با بیان اینکه طرح جامع پس از تصویب در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی استان به دبیرخانه این شورا ارسال می شود، گفت : شورایعالی تهیه کننده طرح جامع نیست و موضوع مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد که می توان گفت طرح جامع اراک بیش از ۱۵ سال در استان به طول انجامید تا به دبیرخانه این شورا ارجاع شد و پس از وصول در مدت زمان کوتاهی در شورا مصوب و ابلاغ شد.
صادق با اشاره به طرح ۵۵ متری اراک نیز بیان داشت: درگذشته با مصوبه شورایعالی معماری طرحی در منازل مردم در قالب معبری به عرض ۵۵ متر در دل شهر اراک اجرا شده بود، بدون اینکه بدانیم چگونه باید آن را تملک کرد و مردم گرفتار شدند و هیچ اقدامی نمی‌توانستند انجام دهند که اکنون قریب به ۲۰ سال از این موضوع می‌گذرد و هیچ اقدامی برای بازگشایی این معبر صورت نگرفته است.


وی اضافه کرد: طرح جایگزین  ۵۵ متری به طرح ۲۴ متر تغییر یافت و دقت نظر صورت گرفت که این طرح ۲۴ متری بر روی واحدهای مسکونی مردم قرار نگیرد و معابر موجود با حداقل تعریض انجام شود.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی بیان داشت: با توجه به اینکه بیش از یک سال از ابلاغ شورایعالی معماری و شهرسازی درخصوص این طرح سپری می شود، تاکنون نقشه آن به دبیرخانه شورا ارسال نشده است که نیاز است در اسرع وقت این نقشه ها ارسال تا پروانه‌های مردم صادر شود.


صادق با اشاره به اینکه آلودگی شهر اراک به وسطه صنعتی بودن  آن است، گفت: وجود باغات، ظرفیت و پتانسیل بزرگی برای نفس کشیدن این شهر است و مقرر شده برای باغاتی که در محدوده شهری واقع شده طرح ویژه‌ای تهیه و با ارسال به دبیرخانه شورا در بودجه ریزی سال آتی فرآیند آن مطرح شود.


وی درباره اراضی دانشگاه اراک نیز گفت: طبق قانون جهش تولید نه تنها دانشگاه بلکه تمامی اراضی دولتی باید به حاکمیت وزارت راه و شهرسازی بازگردد و هیچ استثنایی نیز وجود ندارد.


دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی کشور درباره مشکلات طرح جامع شهر اراک نیز گفت: یکی از اقداماتی که در طرح جامع شهر اراک صورت گرفت مقرر شد فاصله بین طرح جامع و طرح تفصیلی با وجود محدودیت منابع مالی، طولانی نشود که با انتخاب مشاور، مشکلاتی که در طرح جامع شهر اراک وجود دارد در طرح تفصیلی قابل حل شدن است که انتظار می‌رود با شروع فعالیت مشاور، مشکلات طرح جامع بررسی و حل وفصل شود.


نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی در قالب جهش تولید مسکن در تمام شهرهای استان آغاز شده که نشان می دهد دولت در حوزه راه وشهرسازی تعهد قابل توجهی داشته است.
محمد حسن آصفری تاکید کرد: عدم اجرای طرح تفضیلی شهر، اراک را قفل کرده است که انتظار می رود درباره تصویب نقشه های مهندسی طرح های جامع و تفضیلی نظارت جدی صورت گیرد.
وی افزود: طرح ۵۸ متری شهری اراک ملغی شده که این امر نیز متصور می شود طرح ۲۴ متری نیز قرار نیست اجرایی شود که انتظار می رود تعامل و همکاری لازم در این راستا صورت گیرد.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح کنارگذر شمالی اراک ۱۵ سال به صورت نیمه کاره باقی مانده است و این مهم مدنظر باشد که روزانه ۵۰ هزار خودرو از این مسیر تردد می کنند که بخش عظیم آلودگی در این مسیر است که نیاز است در راستای رفع این مشکل تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
آصفری ادامه داد: نرخ بالای مسکن در شهر اراک بیداد می کند و قیمت زمین و املاک در برخی مناطق اراک با مناطق بالا شهر تهران برابری می کند و همچنین تراکم در بخشهای مختلف استان وجود دارد که مشکلات جدی ایجاد کرده است و با این روند قیمت ها، بسیاری از کارمندان صاحب مسکن نمی شوند.
وی تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار نفر در طرح جهش تولید مسکن استان ثبت نام کردند که ساخت هزار مسکن نیاز کنونی شهر است که باید برای سال های آینده به منظور رفع مشکل مسکن ملی، توجه ویژه صورت گیرد و همچنین اجرای طرح جهش تولید مسکن شهرهای خنداب، کمیجان و ساروق و به منظور جلوگیری مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ تعیین تکلیف شود.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: نرخ زمین در برخی روستاهای استان بسیار بالاست و همچنین مبالغ زیادی درباره تعیین قیمت کارشناسی و فنی از مردم دریافت می شود که انتظار می رود نظارت های ویژه در این راستا صورت گیرد.
آصفری با بیان اینکه دولت سیزدهم اراده بالایی برای رفع مشکل مسکن مردم دارد، ادامه داد: پل سنجان نیز تبدیل به آثار باستانی شده است که با قول مساعد وزیر راه و شهرسازی تا شهریور ماه راه اندازی می شود.
وی گفت: ۷۰۰ سند برای مردم منطقه کوی علی ابن ابیطالب صادر شده که انتظار می رود مشکل سند مردم این منطقه و همچنین کوی امام حسین ( ع) رفع شود.
آصفری بیان داشت: انتظار می رود مشکلات بافت های فرسوده شهر، قطار سریع السیر اراک به قم، ایجاد خط پرواز اراک به مشهد، الحاق مناطق ولی آباد، رسول آباد و قنات ناصری و همچنین زعفرانیه به محدوده شهری و همچنین برای رفع مشکلات جاده های ارتباطی کمیجان، میلاجرد، آهنگران، قره چای خنداب و درمن به دائن نیز تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
وی عنوان کرد: بسیاری از جاده ارتباطی در روستاهای اراک، خنداب و کمیجان آسفالت نشده که انتظار می رود با اختصاص و تامین قیر رایگان اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات این جاده ها صورت گیرد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان خاطرنشان کرد: انتظار می رود اجازه ورود ماشین آلات صنعتی به کشور صادر نشود تا حمایت های لازم از توان تولید داخل انجام شود.


علی اکبر کریمی دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان داشت: واحد تولیدی هپکو و آذرآب، بازویی توانمند برای توسعه حمل و نقل ریلی، جاده ای و فعالیت های عمرانی وزارت راه و شهرسازی است که بنده پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات و تعداد زیادی واگن را در راستای حمایت از تولید ملی را ارائه کرده ام.
وی افزود: یکی از مباحثی که در دولت گذشته همواره منتقد آن بودیم تعطیلی انبوه سازی حوزه مسکن به عنوان یک بخش پیشران اقتصادی بود که با همت دولت سیزدهم و مجلس یازدهم امروز شاهد تاثیرات مثبت این تعامل و هم افزایی هستیم.
وی تاکید کرد: امید است قول مساعد مقام عالی وزارت در راستای تکمیل تقاطع سنجان عملیاتی شود.
عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون ۲ طرح جامع در اراک تصویب شده که حدود ۲۵ سال از تصویب طرح نخست آن سپری می شود و باید اذعان داشت طرح جامعی که سال گذشته با وجود کاستی ها ابلاغ شد که تمامی اراضی به محدوده طرح جامع ابلاغ شده ۶۰۰ هکتار است که حدود ۵۰۰ هکتار آن مربوط به ساختمان، بناها و تاسیسات موجود است و به عنوان زمین موثر برای توسعه حدود ۱۵۰ هکتار به شهر اراک با مساحت ۶ هزار و چند صد هکتار اضافه شده که به معنی هیچ است و نفس مردم اراک را برای توسعه مسکن گرفته است.
کریمی اراک را یکی از شهرهای گران در سطح کشور در حوزه خرید و اجاره مسکن عنوان کرد و گفت: برخی مناطق اراک ظرفیت توسعه را دارد و  بر اساس توافق صورت گرفته با دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی قرار بر تهیه طرح جامع برای این مهم بوده اما هنوز این موضوع در شورای عالی مطرح نشده و انتظار می رود این طرح در اسرع وقت مطرح شود تا از ظرفیت های موجود برای توسعه شهر بیشترین بهره گیری را کرد.
وی عنوان کرد: وضعیتی که برای اجرای طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی در زمین اوقافی ایجاد شده، نارضایتی هایی از سوی هزاران متقاضی به همراه داشته و شماری از متقاضیان  به دلیل عدم توان مالی برای پرداخت ۲۶ میلیون تومان هزینه اوقاف از این طرح انصراف داده اند که اجحاف در حق مردم است و نیاز است در این راستا راهکارهای ویژه ای اتخاذ شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۴۲ قطعه زمین مربوط به قبل از تاسیس شهر سنجان بوده که با اراک ادغام شده که نیاز است که این مهم مورد توجه ویژه باشد.
کریمی خاطرنشان کرد: انتظار می رود سقف تسهیلات متقاضیان طرح ۲۶۴ واحدی ایثارگران از ۷۰  به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.
شهردار اراک نیز در این نشست بیان داشت : بحث طرح جامع اراک به عنوای مطالبه به حق شهروندان، با کاستی های زیای همراه است که می طلبد که این طرح در اسرع وقت تکمیل شود.
علیرضا کریمی افزود: اکنون طرح تفضیلی شهر نیز آماده نشده که برخی، دلیل عدم تولید مسکن در شهر را وابسته به اجرایی کردن این طرح عنوان می‌کنند که انتظار می رود این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.


وی درباره طرح نیمه تمام تقاطع سنجان نیز گفت: بیشتر مردم، شهرداری اراک را مانع تکمیل پل سنجان می دانند که امید است تکمیل این پل که در حال تبدیل شدن به موزه غربی اراک است و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست در اولویت اقدامات قرار گیرد.


شهردار اراک در خصوص اجرای کنار گذر شهر اراک نیز گفت: این کنارگذر هنوز تکمیل نشده و با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه، مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده و امید است با تکمیل و راه اندازی این کنارگذر مانع از ورود خودروها به داخل شهر شد که ترافیک بیشتری در مرکز شهر ایجاد نشود.


کریمی تصریح کرد: مناطق تفریحی و توریستی شهر اراک بسیار محدود است که انتظار می رود با واگذاری اراضی زمین در اختیار اداره کل راه و شهرسازی، از ظرفیت دره گردشگری گردو و همچنین کوه مستوفی در این راستا بیشترین بهره گیری را کرد و سال آتی در اختیار شهروندان قرار گیرد.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح ۵۸ متری ملغی شده است، انتظار می رود طرح جایگزین آن که طرح ۲۴ متری است در اسرع وقت تعیین تکلیف شود و وضعیت مردم تعیین تکلیف شود.


شهردار کلانشهر اراک تخصیص زمین به پروژه های شهری را از جمله خواسته های مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: اجرای هر طرح شهری نیازمند زمین است که در این راستا با مشکلاتی مواجه هستیم و همچنین انتظار می رود در خصوص واگذاری زمین برای استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده تعامل و همکاری لازم صورت گیرد.


کریمی خاطرنشان کرد: توجه به اجرای طرح های بازآفرینی شهری در سکونتگاه های غیررسمی امری ضروری است که امیدواریم با اجرای این طرح ها شاهد توسعه مناطق کم برخوردار باشیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از شهروندان در حاشیه راه آهن ساکن هستند که می طلبد این منازل یا بازسازی شود و یا مطالعات جابجایی حریم راه آهن دستور کار قرار گیرد چرا که با شرایط اقتصادی موجود، اداره کل راه آهن نیز نمی تواند برنامه ای در خصوص تملک و آزادسازی منازل داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *