دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

چهارمین روز جنگ در اوکراین اتحادیه اروپا ارسال کمک نظامی به

تهران- ایرنا- شارل میشل رییس شورای اروپا اعلام کرد که ارسال کمک نظامی از اتحادیه اروپا به اوکراین تسهیل خواهد شد.


میشل در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن تاکید بر حمایت از اوکراین و حفظ نظام دموکراتیک در این کشور، نوشت که ارسال کمک نظامی از اتحادیه اروپا به اوکراین تسهیل خواهد شد.


اعلام مواضع رییس شورای اروپا در حالی است که جوسپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این از برگزاری یک نشست مجازی با حضور وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز یکشنبه خبر داد. بورل، نشست مجازی عصر یکشنبه را برای اقدامات بیشتر به منظور حمایت از اوکراین و علیه تهاجم روسیه عنوان کرد.  


وی گفت که بسته ای از کمک های اضطراری را برای نیروهای مسلح اوکراین پیشنهاد خواهد کرد تا از آنها در نبرد قهرمانانه شان حمایت شود.



به گزارش ایرنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.


در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.


روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند. 


اخبار لحظه به لحظه از مهم‌ترین تحولات “چهارمین روز جنگ در اوکراین” را در این گزارش خبری دنبال کنید.



پنتاگون استفاده از پهپاد برای کمک به ارتش اوکراین را تکذیب کرد



پنتاگون اظهارات روسیه مبنی بر استفاده احتمالی از پهپادهای آمریکایی برای کمک به نیروی دریایی اوکراین در هدف قرار دادن کشتی های روسی را تکذیب کرد.


به گزارش سی ان ان، سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه گفت: در شامگاه 25 فوریه، هنگام تخلیه 82 نظامی اوکراینی در جزیره زمئینی (مار) که داوطلبانه تسلیم شده بودند، 16 قایق نیروی دریایی اوکراین با استفاده از “تاکتیک ازدحام” سعی کردند به کشتی های ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کنند. در جریان حمله قایق‌های اوکراینی در منطقه، پهپادهای راهبردی آمریکا از جمله آر کیو-۴ گلوبال هاک و ام کی-۹ ریپر، مشغول پرواز بودند.



گفت وگوی لوکاشنکو و مکرون درباره اوکراین/ رد احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس



الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز شنبه با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلفنی درباره اوضاع اوکراین و تکذیب احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس گفت وگو کرد.


رئیس جمهوری بلاروس همچنین در مورد موضع کشورش در وضعیت اوکراین و موضوع دخالت بلاروس در این مساله باتوجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین توضیح داد.


وی روز شنبه اعلام کرد که کشورش آماده فراهم کردن زمینه مذاکرات بین مسکو و کی‌یف برای به پایان رساندن بحران اوکراین است.




تلاش علی‌اف برای میانجی‌گری میان پوتین و زلنسکی
 



رسانه‌های روسیه از گفت وگوهای تلفنی الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خبر دادند که حاکی از تلاش علی‌اف برای میانجی‌گری بین مسکو و کی‌یف است


دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین عصر شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و علی اف درخصوص سیر اوضاع در اوکراین باتوجه به اجرای عملیات نظامی روسیه در این کشور گفت وگو کردند.


در ادامه بیانیه به گفت وگوی رؤسای جمهوری روسیه و آذربایجان در مورد برخی مسائل منطقه ای نیز اشاره شد.       


به گزارش ریانووستی، زلنسکی نیز در فیلمی که عصر شنبه در فضای مجازی منتشر شد به گفت وگوی تلفنی خود با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان اشاره کرد.  


به گفته زلنسکی، علی اف با وی درخصوص صادرات فرآورده های نفتی به اوکراین با توجه به کمبود شدید نفت در کشورش گفت وگو کرد و در این مورد قول مساعد داد. 



اوکراین مدعی کشته و زخمی شدن ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز روسیه شد



الکسی آرستویچ مشاور رییس جمهوری اوکراین مدعی شد که تا کنون سه هزار و ۵۰۰ سرباز روسیه در درگیری نظامی بین مسکو و کی یف کشته و زخمی شدند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *