دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال منابع مالی برای توسعه وقف علمی در کشور

تهران – ایرنا – مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال منابع مالی قرض الحسنه و بلاعوض در صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری این بنیاد برای توسعه وقف علمی و فناوری در کشور خبر داد.


مهدی صفاری نیا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا افزود: وقف علمی از سده های قبل در کشور رواج داشته است و باتوجه به اهمیت وقف در دهه اخیر به وقف بخش علم و فناوری کمتر توجه شده است.


وی افزود: یکی از حوزه هایی که نیازمند توجه است و خیلی زیربنایی است و می تواند آینده نسل آینده را به لحاظ شغلی، علمی کمک کند، ‌وقف حوزه علم و فناوری است.


مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) خاطرنشان کرد: اگر با وقف علمی بتوانیم دانشمندان بزرگی را تربیت کنیم که به مردم خدمت کنند در واقع به توسعه علم کمک کرده ایم.


صفاری نیا ادامه داد:‌ جایزه مصطفی(ص) یک برنامه مردم نهاد است که سیاست های بنیادین را دنبال می کندکه به پایه های علم و فناوری، دانشمندان و شناسایی انسان های توانمند می پردازد، بنابراین تمامی هزینه های تامین مالی این جایزه، مردمی و وقفی است.


وی افزود: هم اکنون مجموعه های علمی، دانشگاهی و بخش بزرگی از شرکت های خصوصی عضو صندوق  سرمایه گذاری نیکوکاری مصطفی (ص) هستند که سقف منابع در این صندوق ۶۰۰ میلیارد ریال است و در حال حاضر در  آخرین وضعیت ۳۰۰ میلیارد ریال برای توسعه وقف علمی و فناوری جمع آوری شده است.


مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) ادامه داد:  با توجه به اینکه بخش اصلی منابع این صندوق قرض الحسنه است بنابراین دارایی صندوق یک رقم ثابت نیست و متوسط ۲۰ درصد سود این منابع قابل برداشت برای جایزه است.


صفاری همچنین گفت: تعداد زیادی بانک عضو صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری مصطفی(ص) هستند و منابع مالی این صندوق را تامین می کنند، ما هزینه جاری فعالیت های جایزه را در بخش های دانش آموزی و سایر بخش ها از طریق صندوق تامین مالی می کنیم.


به گزارش ایرنا، بنیاد علم و فناوری مصطفی با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ آغاز کرد و مأموریت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده است و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی در حوزهای علم و فناوری را با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور کار دارد.


در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی در جهان،  جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان شکل گرفت.


این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارایه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.


برگزیدگان جایزه علاوه بر لوح و مدال جهانی مصطفی با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار که از محل خیرین و موقوفات علم و فناوری تأمین شده در مراسمی با حضور دانشمندان و فرهیختگانی از کشورهای مختلف جهان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *