دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه ایرانی همه مهمان ها روز آخر

تهران – ایرنا – نهمین و آخرین روز جشنواره تئاتر فجر با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاتر شهر، اجرای نمایش ضد جنگ «رگال» با روبروی هم قرار دادن هیتلر و اسکندر و حضور خستگی‌ناپذری ضابطان بهداشت برای تضمین امینت و سلامت هنرمندان و مخاطبان رقم خورد.


به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نهمین و آخرین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم در حالی روز گذشته(دوشنبه) ساعات و دقایق خود را پشت سر گذاشت که بار دیگر موج استقبال مخاطبان از آثار هنرمندان تئاتر کشور از یک‌سو و از سوی دیگر حضور مهمانان مختلف از معاون امور هنری تا مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از مدیران و مسئولان تئاتری جلوه‌ای متفاوت به این روز بخشید.


تب و تاب قرار گرفتن در آستانه اختتامیه جشنواره چهلم بیش‌از هر لحظه دیگری میان هنرمندان حاضر در این رویداد خود را نشان می‌دهد. هنرمندانی که تلاش یک‌ساله خود را در رقابتِ مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور، به معرض قضاوت داوران گذاشتند و حال در انتظار برگزاری اختتامیه در ساعت ۱۸ روز ۲۶ بهمن‌ماه در تالار وحدت هستند؛ تا ببینند تندیس‌های جشنواره چهلم تئاتر فجر در بخش‌های مختلف و متنوع این رویداد به دستان کدام هنرمندان خوش می‌نشیند.


از سوی دیگر مخاطبان جشنواره و دوستداران هنر نمایش به‌ویژه آنهایی که دل در مهر و گرو تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر بسته‌اند و از اولین روز اجراها تا آخرین روز، حضور دلگرم‌کننده و صمیمی در همدلی با آثار نمایشی هنرمندان تئاتر خیابانی حاضر در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشتند؛ همزمان با آخرین اجرای این روز ضمن تشویق همه‌جانبه هنرمندان حاضر در این رویداد و تقدیر از مسئولان برگزاری جشنواره، می‌شد در زمزمه‌های آنها دل‌تنگی شان نسبت‌ به اتمام جشن چهلم تئاتر فجر و حضور هر روزه‌ آنها در محوطه مجموعه تئاترشهر و همدلی با آثار هنری حاضر در این رویداد را در قالب گفت وگوها و زمزمه‌های‌شان شنید.


حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه ایرانی/ همه مهمان‌ها روز آخر جشنواره آمدند


حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه


یکی از آثار اجرا شده در نهمین و آخرین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم، نمایش «رگال» به نویسندگی مجید جوادیان‌زاده و کارگردانی مشترک احمد ندافی و سعید یوسفی از هنرمندان استان یزد بود.


نمایشی که در کنار روایت ضد جنگ خود با روبروی هم قرار دادن دو شخصیت تاریخی – هیتلر و اسکندر – در یک رختشورخانه؛ در کنار روایت متفاوت از قصه ضد جنگ خود، این دو شخصیتی که رد و نشانی خوش و نامی نیکو از آن‌ها در تاریخ بشر موجود نیست را در مقابل هم قرار داد.


این‌بار مخاطبان در روایت خط داستانی نمایش رگال قصه‌ای در مذمت جنگ و مدح صلح، دوستی و آرامش به‌عنوان یکی از مفاهیم مورد احترام انسان‌ها و تجلی روح انسانیت را به نظاره نشستند.


حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه ایرانی/ همه مهمان‌ها روز آخر جشنواره آمدند


همدلی معاون امور هنری با مخاطبان جشنواره


دیگر حاشیه پررنگ و دل‌چسب نهمین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به حضور محمود سالاری معاون امور هنری و محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر بازمی‌گشت.


جایی‌که این دو در همراهی و مشیت ابراهیم گله‌دارزاده رییس مجموعه تئاترشهر، نخست به تماشای نمایشی از هنرمندان تئاتر خیابانی این رویداد در کنار عموم مردم پرداختند و بعد از صحبتی کوتاه با تعدادی از مخاطبان جشنواره و آگاهی از نظر آن‌ها به سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر رفتند و به تماشای نمایش «باباآدم» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج نشستند.


حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه ایرانی/ همه مهمان‌ها روز آخر جشنواره آمدند


نمایشی که در بطن خود روایت کننده یکی از هزاران قصه‌های تلخ گروهک تروریستی منافقین، مصائب و سختی‌هایی که خانواده آن‌ها نسبت‌به گمراهی فرزندانشان در سرسپردگی به عوامل این گروهک پشت سر می‌گذارند بود. مهمانان حاضر در این اجرا در انتها ضمن تقدیر از این گروه نمایشی به گفت‌وگو با اعضای آن نشستند.


اتفاق و رخدادی که نه‌تنها پذیرایی دلگرم‌کننده جشنواره تئاتر فجر از مدیران و مسئولان هنری را با خود به‌همراه داشت که همدلی آنها با هنرمندان و آثار این دوره از جشنواره را بازتاب می‌داد و در عین حال متجلی کننده همراهی عمل‌گرایانه مدیران هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در تعامل با هنرمندان تئاتر و تلاش برای توسعه هرچه بیشتر عرصه هنرهای نمایشی در کشور به شمار می‌رفت.


حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه ایرانی/ همه مهمان‌ها روز آخر جشنواره آمدند


برخورد نزدیک از نوع اول با تلاشگران عرصه سلامت


تلاش خستگی‌ناپذیر ضابطان بهداشت، کادر پرستاران، پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از نخستین روز برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در همدلی با این رویداد هنری و تلاش آنها برای تضمین سلامت هنرمندان تئاتر از یک‌سو و از سوی دیگر ارائه توصیه‌های سلامت‌محور برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی به مخاطبان آثار هنرهای نمایشی در نهمین روز این جشنواره نیز بیش‌از هر لحظه دیگری جلوه‌گر بود.


تلاش خستگی‌ناپذیری که بازتاب حماسه‌آفرینی دوساله کادر درمان، پزشکان و پرستاران در مسیر مقابله با ویروس کرونا و قرار گرفتن آن‌ها در خط مقدم مقابله با این ویروس، این‌بار در همدلی با هنرمندان تئاتر و مخاطبان، علاقه‌مندان و عاشقان هنرهای نمایشی را بیش‌از هر لحظه دیگری به چشم جامعه بازتاب می‌داد.


تلاش عاشقانه و خالصانه این افراد برای تضمین امنیت و سلامت جامعه که اینبار در صحنه چهلمین جشنواره بین‌الملیل تئاتر فجر، نمودی متفوت و از نزدیک برای اهالی تئاتر و مخاطبان این حوزه فرهنگی و هنری داشت.


حضور هیتلر و اسکندر در رختشورخانه ایرانی/ همه مهمان‌ها روز آخر جشنواره آمدند


تحقق عینی و ملموس دیپلماسی فرهنگی با محور تئاتر


آخرین اتفاق و رویداد جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم به میزبانی قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارتخانه و همچنین محمود شالوی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، فعالان تئاتر و مدیران عرصه هنرهای نمایشی تاجیکستان به‌عنوان میهمان ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم بازمی‌گشت.


جایی‌که این نشست صمیمی و گفت‌وگوی دوستانه میان مدیران هنری کشورمان با مهمانان حاضر از کشور تاجیکستان در این رخداد در تالار وحدت به وقوع پیوست و بازتاب‌دهنده‌ فصل دیگری از تحقق دیپلماسی فرهنگی و تلاش برای افزایش تعاملات فرهنگی میان دو کشور با محوریت عرصه هنرهای نمایشی بود.


استفاده کردن از زبان فارسی به‌عنوان زبان واحد میان دو کشور تاجیکستان و ایران با اشتراکات متعدد فرهنگی و هنری می‌تواند پلی در راستای توسعه روابط هنری در سایه دیپلماسی فرهنگی و تحقق ارائه داشته‌های هنری هنرمندان کشورمان به مرزهای خارج از جمهوری اسلامی ایران را با خود به همراه داشت.


چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.


این رویداد هنری با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره)  در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) امروز(سه شنبه) پایان می یابد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *