دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مشارکت ۱۶ هزار سفیر صلح در ستاد ملی صبر

تهران – ایرنا – دبیر ستاد ملی صبر گفت: ۱۶ هزار صلح یار و سفیر صلح در ۳۱ استان و بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد برای ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت تلاش می‌کنند.


ابوالفضل محبی در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: صلح یاران و سفیران صلح هیچ ارتباط استخدامی با ستاد ملی صبر ندارند بلکه در راه خدا و برای مشارکت در کار خیر با این ستاد همکاری می کنند.


وی درباره شیوه همکاری صلح یاران با ستاد ملی صبر اظهارداشت: صلح یاران در حیطه شهرها و استان‌ها و سفیران ملی در سطح ملی به گسترش فرهنگ صلح و آشتی کمک می‌کنند.


خادمان رضوی به کمک ستاد ملی صبر می‌آیند
دبیر ستاد ملی صبر اضافه کرد: اخیرا موافقت‌نامه‌ای با آستان قدس رضوی منعقد شده که براساس آن، خادمان رضوی در سطح ملی و استانی با عنوان سفیران صلح رضوی با ستاد ملی صبر همکاری خواهند کرد.


محبی ادامه داد: علاوه بر سفیران و یاران صلح، بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد نیز همیار ستاد ملی صبر هستند.


وی با اشاره به فصل دوم سند تحول قضایی یادآور شد: براساس این سند، فعالیت شعب شوراهای حل اختلاف صرفا حل اختلاف نیست بلکه باید از همه شیوه‌های سازش، صلح، داوری و میانجیگری برای توسعه حل اختلاف بهره برد.


محبی خاطرنشان کرد: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل مردم و گروه‌های مردمی با قوه قضاییه اسفند ماه سال ۹۸ توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس وقت قوه قضاییه ابلاغ شد و در ماده ۲۶ این دستورالعمل تاکید شد که گروه‌های حل اختلاف صرفا به ساختار فعلی بسنده نکنند و از ظرفیت‌های مردمی، عمقی‌تر بهره‌مند شوند.


وی اضافه کرد: ظرفیت واقعی مردم میان ریش‌سفیدان، گیس‌سفیدان، رئیس قبیله‌ها، هنرمندان، ورزشکاران، امامان جمعه و افراد دارای نفوذ است.


بیش از ۴۰ درصد از کل ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. معاون قضایی مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهارداشت: اکنون شوراهای حل اختلاف، بار سنگینی را از دوش دادگستری‌ها برمی‌دارند و بیش از ۴۰ درصد ازکل ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.


محبی درباره فعالیت‌های ستاد ملی صبر گفت: ستاد ملی صبر مخفف صلح، بخشایش و رضایت است و سال ۹۸ اساسنامه آن با توجه به ماده ۲۶ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل مردم و گروه‌های مردمی با قوه قضاییه اصلاح شد.


دبیر ستاد ملی صبر افزود: این ستاد قبل از این، بیشتر امور فرهنگ‌سازی و ترویج صلح و آشتی و برگزاری پویش‌ها را رقم می‌زد اما اکنون علاوه بر نقش قبلی در عملیات صلح نیز ورود کرده است.


عفو و گذشت از اجرای حکم قصاص۵۸۳ محکوم
معاون قضایی مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهارداشت: از اقداماتی که به لطف خدا و با همکاری صلح یاران و سفیران صلح در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و نیمه نخست سال ۱۴۰۰ رخ داد، عفو و گذشت از اجرای حکم قصاص۵۸۳ بود.


وی خاطرنشان کرد: این اقدامات با کمک بخش‌های مختلف انجام شده و بسته به مورد، زمانی شوراهای حل اختلاف، مواقعی با مدیریت دادستان‌ها این اقدامات انجام می شود همچنین گاهی سازمان زندان‌ها و مددکاران زندان در این اقدام خیر به خوبی همراهی می‌کنند.


دبیر ستاد ملی صبر یادآور شد: البته همه قتل‌هایی که رخ می‌دهد، قابل صلح و سازش نیست و در بسیاری از موارد تلاش‌های زیادی برای اخذ رضایت از اولیای دم انجام می‌شود اما متاسفانه به نتیجه نمی‌رسد و به هر حال، قصاص حق اولیای دم است.


همه قتل‌هایی که رخ می‌دهد، قابل صلح و سازش نیست و در بسیاری از موارد تلاش‌های زیادی برای اخذ رضایت از اولیای دم انجام می شود اما متاسفانه به نتیجه نمی‌رسد و به هر حال، قصاص حق اولیای دم است.


محبی افزود: ستاد ملی صبر در تهران مستقر است و ریاست آن بر عهده حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور است و اعضای آن نمایندگان ستاد دیه، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی است و متناظر با این افراد در همه استان‌ها نیز ستاد صبر تشکیل شده که رئیس کل دادگستری استان‌ها ریاست این ستاد را در هر استان برعهده دارند.


وی اضافه کرد: اکنون ۴۰۰ نفر از مقامات استانی در سیاستگذاری و مشورت به ستاد صبر کمک می‌کنند.


دبیر ستاد ملی صبر افزود: آحاد مردم نیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه ستاد ملی صبر به نشانی www.sabr.ir به همکاران ما پیام دهند همچنین از طریق سایت شوراهای حل اختلاف مراکز استان‌ها یا مراجعه به دادگستری‌ها یا شوراهای حل اختلاف در استان‌ها با رابطان ستاد صبر برای مشارکت در اقدامات خیرخواهانه این ستاد ارتباط برقرار کنند.


محبی اظهارداشت: اکنون در تدارک برنامه های مشارکتی  برای توسعه فرهنگ آشتی و صلح در آغاز سال جدید و ماه رمضان هستیم و یکی از این برنامه‌ها پویش «رسم پدری» است که با هدف آزادی زندانیان و بخشش در پرونده‌های قصاص دنبال می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *