دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ضرورت حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در شورای عالی فضایی

تهران – ایرنا – دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ و نقل پیشرفته عضویت معاون علمی و فناوری رییس جمهور در شورای عالی فضایی را به عنوان یکی از بازیگران بخش فضایی کشور ضروری دانست.


جلسه شورای عالی فضایی پس از وقفه ۱۰ ساله در آذرماه امسال با حضور اعضای آن از جمله وزیران دفاع، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، ‌معدن  و تجارت و امور خارجه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور برگزار شد.


در این جلسه که نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم بود، شتاب‌بخشی عرصه فضایی، تقویت همگرایی و هم افزایی همه ارکان بازیگران صنعت و توجه حداکثری بر دیپلماسی فضایی، کاربردی کردن صنعت فضایی، تحقق اهداف برنامه‌های فضایی کشور با شتاب هرچه بیشتر، تامین منابع مورد نیاز حوزه فضایی کشور برای شتاب‌بخشی به برنامه‌های فضایی در دستور کار قرار گرفت.


بر اساس اساسنامه شورای عالی فضایی مصوب ۲۵ بهمن ۱۳۸۳ هیات وزیران، اعضای این شورا، رییس‌جمهور (رییس)،  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت، ‌رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ‌رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان فضایی ایران (دبیر) و چهار نفر از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف علوم و فنون فضایی‌ (به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حکم رییس‌جمهور) هستند.
طبق اساسنامه این شورا در غیاب رییس‌جمهور ریاست جلسه بر عهده معاون اول رییس‌جمهور خواهد بود.  


منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار گروه علم وآموزش ایرنا درخصوص حضور نداشتن نماینده ای از این معاونت در شورای عالی فضایی اظهار داشت: اعضای این شورا بر اساس اساسنامه شورای عالی فضایی مصوب ۱۳۸۳ انتخاب می شوند.


وی افزود: در آن زمان که اعضای شورای عالی فضایی در اساسنامه مشخص شدند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل نشده بود که بخواهند در این مصوبه قید نام کنند، بنابراین بر مبنای مصوبات قانونی این اعضا حضور می یابند.


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ و نقل پیشرفته یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۵ بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای ‌اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور و ارتقای «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن تشکیل شد.


منطقی یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از بازیگران توسعه فضایی در کشور این معاونت است، بنابراین باید معاون علمی و فناوری رییس جمهور به اعضای شورای عالی فضایی افزوده شود، ‌چراکه یکی از بخش های تاثیرگذار در بخش های فضایی کشور شرکت های دانش بنیان و شرکت های استارتاپ هستند.


وی با یادآوری اینکه بخش هوافضا در ایران در آینده نزدیک عرصه ای خواهد بود که شرکت های نوپا یا استارتاپ ها در آن فعالیت خواهند کرد، گفت:‌ امیدواریم با افزودن معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به فهرست اعضای این شورا، تصمیمات خوبی در این حوزه گرفته شود و شرکت های دانش بنیان بتوانند با سرعتی زیاد در بخش های مختلف پیشرفت داشته باشند.


به گزارش ایرنا، ماهواره کوثر اولین ماهواره بخش خصوصی ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ در روز ملی فضایی رونمایی شد.


سردار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح در این مراسم اعلام کرد: دومین جلسه شورای عالی فضایی تا پایان امسال تشکیل می شود.


وی گفت: تشکیل جلسه شورای عالی فضایی توسط رییس جمهور نشان از توجه ویژه به این بخش دارد. در نخستین جلسه این شورا مقرر شد، جلسه دوم شورای عالی فضایی تا قبل از پایان سال تشکیل و برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور بررسی و تصویب شود.


جانشین وزیر دفاع یادآور شد: در جلسه اول شورای عالی فضایی برنامه سال ۱۴۰۱ تصویب و بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شد، در جلسه بعدی نقش آفرینان و خطوط واصل در این برنامه مشخص می شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *