دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

گلزنی که تیم ملی با گل هایش نمی بازد

تهران- ایرناپلاس- سردار آزمون با گلزنی در برابر تیم ملی مقابل سوریه، تعداد گل‌های ملی خود را به عدد ۳۹ رساند تا در کنار جواد نکونام در رده سوم بهترین گلزنان تاریخ فوتبال ایران قرار گیرد.


به گزارش ایرناپلاس، آزمون نخستین گل ملی خود را سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ در بازی دوستانه مقابل کره‌جنوبی به ثمر رساند و پس از ۲ هزار و ۵۵۵ روز موفق شد به رکورد ۳۹ گل دست یابد.
نکته‌ای که سردار آزمون را متمایز از دیگر گلزنان تاریخ تیم ملی می‌کند اینکه، در دیدارهایی که او گل زده، پاس گل داده، پنالتی گرفته و یا حتی پنالتی از دست داده تیم ملی ما هرگز شکست نخورده است. ۲۷ برد و ۴ تساوی. البته در تساوی ۳ بر ۳ با عراق در جام ملت‌های استرالیا تیم ملی با پنالتی شکست خورد که در آمار باخت محسوب نمی‌شود.


عملکرد خوب آزمون در بازی‌های تیم ملی ما را بر آن داشت که او را زیر ذره‌بین ببریم تا ببینیم با توجه به این‌که آزمون می‌تواند دستکم تا ۱۰ سال آینده برای تیم ملی بازی کند به رکورد تاریخی علی دایی می‌رسد یا خیر؟
او نخستین بازی ملی خود را دوشنبه ۵ خردادماه ۱۳۹۳ در وین اتریش مقابل مونته‌نگرو انجام داد. آزمون در دقیقه ۶۰ به جای رضا قوچان‌نژاد وارد زمین شد و پس از ۷ سال و ۵ ماه و ۲۰ روز، برابر سوریه شصتمین بازی ملی خود انجام داد.


۳۹ گل در ۶۰ بازی
آزمون در جریان دیدار با سوریه چهارمین گل خود را به این تیم زد تا به همراه علی دایی بهترین گلزن تاریخ بازی‌های دو تیم لقب بگیرد و با این گل پس از علی دایی (۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازی) و کریم باقری (۵۰ گل در ۸۷ بازی) به همراه جواد نکونام (۳۹ گل در ۱۵۱ بازی) در رده سوم بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی قرار گرفت. او ۳۹ گل خود را در ۶۰ بازی ملی به ثمر رسانده است.
 




گلزنی به ۲۱ کشور
مهاجم تیم ملی کشورمان ۶۰ بازی ملی خود را مقابل ۳۳ کشور انجام داده و ۳۹ گل خود را به ۲۱ کشور سوریه (۴ گل در ۳ بازی)، مقدونیه (۳ گل در ۱ بازی)، کامبوج (۳ گل در ۱ بازی)، عراق (۳ گل در ۶ بازی)، گوام (۲ گل در ۱ بازی)، ویتنام (۲ گل در ۱ بازی)، مونته‌نگرو (۲ گل در ۲ بازی)، هند (۲ گل در ۲ بازی)، کره‌جنوبی (۲ گل در ۳ بازی)، بحرین (۲ گل در ۳ بازی)، عمان (۲ گل در ۳ بازی)، قطر (۲ گل در ۴ بازی)، ازبکستان (۲ گل در ۴ بازی)، الجزایر (۱ گل در ۱ بازی)، ترکمنستان (۱ گل در ۱ بازی)، روسیه (۱ گل در ۱ بازی)، قرقیزستان (۱ گل در ۱ بازی)، لبنان (۱ گل در ۱ بازی)، یمن (۱ گل در ۱ بازی)، هنگ‌کنگ (۱ گل در ۲ بازی) و چین (۱ گل در ۳ بازی) زده است.


حسرت گلزنی به امارات و ژاپن
سردار آزمون گل‌های خود را در ‌۲۹ بازی به ثمر رسانده و به هیچ تیمی بیشتر از سوریه گل نزده است. نکته قابل توجه اینکه، او گل‌هایش را در هنگام بازی زده نه پنالتی؛ آزمون در ۳۱ بازی تیم ملی توفیقی در گلزنی نداشته و در طول این بازی‌ها به ۱۲ کشور امارات، ژاپن و ونزوئلا (هرکدام ۲ بازی)، آنگولا، اسپانیا، بولیوی، پاناما، پرتغال، ترکیه، فلسطین، لیتوانی و مراکش (هر کدام ۱ بازی) تا کنون گل نزده است. البته در برابر تیم‌های فلسطین پاس گل داده و حتی مقابل امارات در دیدار رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پاس گل برتری ایران را داد اما در همین بازی برای نخستین‌بار خواست از روی نقطه پنالتی گلزنی کند که آن را از دست داد.


هر ۱۱۱ دقیقه یک گل
در ۶۰ دیداری که سردار آزمون برای تیم ملی کشورمان به میدان رفته است حاصل آن ۴۱ پیروزی، ۱۴ تساوی و تنها ۵ باخت بوده؛ ۱۱۲ گل به ثمر رسیده و ۳۴ گل دریافت کرده‌ایم. در واقع آزمون روی ۴۲ درصد گل‌های تیم ملی نقش داشته است.
نکته جالب توجه این بوده که آزمون تنها در ۱۸ دیدار ثابت بازی کرده، ۸ بازی به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان آمده و ۳۴ بار تعویض شده که ۵ بار آن از دقیقه ۹۰ به بعد بوده است. او در کل ۴۳۰۸ دقیقه برای تیم ملی بازی کرده و بطور متوسط در هر ۱۱۱ دقیقه یک گل به ثمر رسانده که آمار خوبی محسوب می‌شود و می‌تواند در آینده آن را بهبود بخشد.


۱۵ گل در ۱۸ بازی
مهاجم ارزشمند کشورمان در ۱۸ دیداری که ثابت بازی کرده ۱۵ گل زده، یک پاس گل داده و چهار کارت زرد هم دریافت کرده است. تیم ملی در این ۱۸ بازی صاحب ۱۰ برد، ۵ تساوی و سه باخت شده، ۲۹ گل زده و ۱۲ گل دریافت کرده است. آزمون ۱۵ گل خود را در ۱۱ دیدار زده و بطور متوسط در هر ۱۰۸ دقیقه یک گل در دیدارهایی که ثابت بازی کرده برای تیم ملی به ثمر رسانده است. در واقع او روی ۵۲ درصد گل‌های‌زده شده در این ۱۸ بازی نقش داشته است.




۲۲ گل و ۷ پاس گل در ۳۴ دیدار
آزمون در ۳۴ دیدار از بازی‌هایی که برای تیم ملی به میدان رفته در ترکیب ثابت حضور داشته و در هنگام بازی تعویض شده است. او در حضور ۲۴۷۲ دقیقه‌ای خود در این دیدارها ۲۲ بار موفق به گلزنی شده، ۷ پاس گل داده، یک پنالتی گرفته، یک پنالتی از دست داده و ۵ کارت زرد هم گرفته است.
وی به‌طور متوسط هر ۱۱۱ دقیقه یک گل زده و تیم ملی صاحب ۲۵ پیروزی، ۷ تساوی و تنها دو شکست شده ۷۰ گل زده و ۲۱ گل دریافت کرده است. او این ۲۲ گل خود را در ۱۶ بازی زده و روی ۴۲ درصد گل‌های به ثمر رسیده در این ۳۴ دیدار نقش داشته است. سردار آزمون در ۸ دیدار به‌عنوان بازیکن جانشین به میدان آمده و در کل ۲۱۶ دقیقه بازی کرد و ۲ گل هم به ثمر رسانده است.


همه گل‌های آزمون به جز دو گل که آن هم با بغل پا زده شده، از درون محوطه جریمه وارد دروازه حریفان شده است. آزمون با توجه به این‌که ۱۸۶ سانتی‌متر قد دارد فقط ۹ گل با ضربه سر زده که آن هم وارد دروازه تیم‌های کره‌جنوبی، عراق، گوام (۲ بار)، هند، عمان (۲ بار)، الجزایر و ویتنام شده است. وی ۲۵ گل خود را با پای راست و ۴ گل را با پای چپ زده و یک گل نیز با سینه در تساوی ۲ بر ۲ با سوریه در آخرین دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به ثمر رسانده است.


آزمون در ۶۰ بازی ملی خود تنها ۸ پاس گل داده که ۵ پاس آن به مهدی طارمی و بقیه به علی قلی‌زاده، کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش بوده است. در گل‌هایی که او برای تیم ملی زده، ۱۵ بازیکن نقش داشته‌اند. مهدی طارمی (۵ پاس)، علیرضا جهانبخش (۴ پاس)، وحید امیری و سعید عزت‌اللهی (هرکدام ۳ پاس)، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه، رامین رضائیان و مهدی ترابی (هرکدام ۲ پاس)، وریا غفوری، آندرانیک تیموریان، مرتضی پورعلی‌گنجی، سامان قدوس، محمدحسین کنعانی‌زادگان، کریم انصاری‌فرد و علی قلی‌زاده هرکدام با دادن یک پاس گل سهمی در به ثمر رسیدن گل‌های آزمون دارند.


سریع‌ترین گل سردار آزمون در دقیقه ۴ بازی با ترکمنستان در روز ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ (بازی‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸) زده شد که این دیدار در نهایت یک بر یک به پایان رسید. دیرترین گل او در دیدار چند روز پیش مقابل لبنان که در دقیقه ۱+۹۰ وارد دروازه حریف کرد. آزمون بیشتر گل‌های ملی خود را (۲۴ گل) در نیمه اول زده است. مهاجم زنیت سن پترزبورگ بیشتر گل‌هایش در ۱۵ دقیقه پایانی نیمه اول (۱۱ گل) و در ۱۵ دقیقه شروع نیمه دوم (۷ گل) به ثمر رسانده است.


عملکرد آزمون برای سه مربی
سردار آزمون نخستین‌بار توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی دعوت شد و ۴۶ بازی ملی خود را تحت نظر او انجام داد. در ۳ هزار و ۱۶۸ دقیقه‌ای که برای تیم ملی کی‌روش به میدان رفت ۲۸ گل زد، ۴ پاس گل داد، ۴ کارت زرد و یک پنالتی گرفت. او برای کی‌روش در هر ۱۱۳ دقیقه یک گل ‌زده است.


آزمون از زمان مربیگری دراگان اسکوچیچ در ۱۰ بازی به میدان رفته و جالب این‌که تنها در یک بازی آن هم مقابل لبنان کامل بازی کرده است و ۹ بار تعویض شده که ۴ بار آن از دقیقه ۹۰ به بعد بوده است. در ۸۱۸ دقیقه‌ای که برای تیم تحت نظر اسکوچیچ به میدان رفته ۷ گل زده، ۳ پاس گل داده، یک کارت زرد گرفته و یک پنالتی هم از دست داده است. او برای اسکوچیچ در هر ۱۱۷ دقیقه یک گل زده است.


این مهاجم چهار بار هم زیر نظر مارک ویلموتس به میدان رفته و در کل ۳۱۷ دقیقه برای ویلموتس بازی کرده، ۴ گل زده، یک پاس گل داده و ۲ بار هم کارت زرد گرفته است. آزمون برای ویلموتس در ۷۹ دقیقه یک گل زده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *