دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

حساس ترین بازی های استقلال و پرسپولیس در شهرآورد

تهران- ایرناپلاس- «داربی» یا معادل فارسی آن «شهرآورد» در فرهنگ و لغت‌نامه ورزشی به معنی مسابقه ورزشی دو تیم از یک شهر یا یک منطقه است که بیشتر سابقه تاریخی، فرهنگی، قومی، قبیله‌ای در پس این بازی‌ها نهفته است و در طول تاریخ همیشه آبستن حوادث بی‌شماری بوده و هست.


به گزارش ایرناپلاس، در بسیاری از موارد، وضعیت دو تیم در جدول نشانگر تیم پیروز آن نبوده است. در بسیاری از کشورها مانند آرژانتین، آلمان، اسپانیا، اسکاتلند، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و … «داربی‌ها» طعم و بوی خاص خود را دارد.


شهرآوردها در همه جای دنیا خاص بوده و احساسات، نقش‌ اصلی را در آن داشته است. مهم نیست تیم حریف در بازی‌های قبلی چه شرایطی داشته، این بازی همیشه حکم یک فینال را دارد.


در بین شهرآوردهای دنیا، چند شهرآورد همیشه توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند؛ بازی استقلال و پرسپولیس نیز جز پرتماشاگرترین شهرآوردهای دنیاست.
رسانه‌ها بازی فردا(شنبه) بین دو تیم را شهرآورد ۹۷ محسوب می‌کنند در حالی که طبق آمارهای دقیق، شهرآورد ۹۶ است؛ زیرا شهرآورد دوم در ۲۷ مردادماه ۱۳۴۷ در آمارها آورده شده آن هم در حالی که هنوز مدرکی مبنی بر وجود چنین دیداری دیده نشده و در سازمان لیگ فوتبال ایران نیز به ثبت نرسیده است.
رسانه‌ها بازی فردا(شنبه) بین دو تیم را شهرآورد ۹۷ محسوب می‌کنند در حالی که طبق آمارهای دقیق، شهرآورد ۹۶ است؛ زیرا شهرآورد دوم در ۲۷ مردادماه ۱۳۴۷ در آمارها آورده شده آن هم در حالی که هنوز مدرکی مبنی بر وجود چنین دیداری دیده نشده و در سازمان لیگ فوتبال ایران نیز به ثبت نرسیده است.
در کادر فنی دو تیم، گلزنان شهرآورد هم حضور دارند؛ در استقلال فرهاد مجیدی ۴ گل زده و برادرش فرزاد نیز ۴ پاس گل داده است. در پرسپولیس حکایت جالب‌تری وجود دارد؛ افشین پیروانی، یحیی گل‌محمدی و کریم باقری هرکدام یک گل به استقلال زده‌اند و گلزنی آن‌ها موجب برد مشابه ۲ بر یک برای پرسپولیس بوده است.


در تاریخ برگزاری دیدارهای دو تیم بازی‌هایی بوده که حساسیت آن چند برابر سایر دیدارها بوده و هرکدام از دو تیم با غلبه بر رقیب یا به جام رسیده و یا پس از مدت‌ها توانسته بر رقیب خود غلبه کند.


تاج یک پرسپولیس صفر
شهرآورد چهاردهم، شنبه ۴ خردادماه ۱۳۵۳ در شرایطی برگزار شد که تاج با ۳ امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس در صدر جدول دومین دوره جام تخت جمشید قرار داشت. در هفته یازدهم در حالی که پرسپولیس یکسال را بدون شکست گذرانده، با همایون بهزادی کاپیتان کهنه‌کار خود که در غیاب آلن راجرز هدایت این تیم را در این بازی برعهده داشت به دنبال کسب ۲ امتیاز بازی و کم کردن فاصله خود با رقیب دیرینه‌اش بود اما درخشش ناصر حجازی دروازه‌بان تاج باعث شد تا قرمزهای پایتخت به خواسته خود نرسند.

در دقیقه ۸۸ حسن روشن روی پاس غلامحسین مظلومی گل برتری تاج را به ثمر می‌رساند. این گل در شرایطی به ثبت می‌رسد که پرسپولیس نیم ساعت آخر را یکپارچه حمله می‌کرد؛ واکنش‌های تماشایی ناصر حجازی که یکی از روزهای بیادماندنی خود را می‌گذراند موجب نتیجه نگرفتن مهاجمان رقیب شده بود که با حمایت تماشاگران، هر لحظه حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کرد اما تنها دو دقیقه مانده به پایان، حسن روشن همه چیز را تغییر داد.

یکی از همان گل‌هایی که تخصص اوست، فرستادن توپ با دقت بسیار به زاویه مخالف آن هم تنها با یک ضربه پس از کنترل، همانند گلی که نمونه‌ای از آن را سال‌های بعد به لهستان در المپیک ۱۹۷۶ مونترال و به پرو در جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین می‌زند.


استقلال یک پرسپولیس صفر
جمعه ۱۵ مهر ماه ۱۳۶۲، شهرآورد بیست و ششم، پر تماشاگرترین تاریخ بازی‌های استقلال و پرسپولیس بود. این دیدار در حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر برگزار شد.
پرسپولیس در بازی پیش از شهرآورد، ۲ بر یک مغلوب وحدت شد و استقلال در یک بازی تماشایی، ۷ بر صفر دارایی را درهم کوبید و این مساله جدال سرخابی‌ها را بیش از پیش حساس‌تر کرد. در دقیقه ۵۹ این بازی، رضا نعلچگر از جناح راست، سانتر زیبایی را درون محوطه جریمه پرسپولیس ارسال کرد، بهروز سلطانی دروازه‌بان قرمزها برای مهار توپ از دروازه خارج شد و در آن طرف نیز پرویز مظلومی به پرواز درآمد و پیش از آن که سلطانی توپ را مهار کند با ضربه سر آن را به کنج دروازه پرسپولیس فرستاد و با این پیروزی تیم استقلال در پایان فصل با ۲ امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس، به نخستین قهرمانی خود در جام باشگاه‌های تهران پس از انقلاب دست یافت.

پرسپولیس یک استقلال صفر
جمعه ۱۷ آذر ماه ۱۳۶۸، در شهرآورد سی‌ویکم یکی از بردهای شیرین پرسپولیس برابر استقلال به ثبت رسید. در این مسابقه که در هفته یازدهم جام باشگاه‌های تهران برگزار شد، پرسپولیس از نظر بازیکن، ضعیف‌تر نشان می‌داد اما بازیکنان این تیم با ارائه یک بازی هدف‌دار به یک گل زودهنگام رسیدند و با حفظ این گل، در پایان فصل با اختلاف ۲ امتیاز بالاتر از استقلال قهرمان جام باشگاه‌های تهران شدند.
در دقیقه ۱۶ پاس عمقی مجتبی محرمی به رضا عابدیان رسید و مدافعان استقلال به گمان آفساید پوشش کافی ندادند و مهاجم پرسپولیس با سعید عزیزیان دروازه‌بان استقلال تک به تک شد و از زاویه بسته، توپ را از کنار دستانش وارد دروازه کرد. مرتضی فنونی‌زاده یکی از بهترین بازی‌هایش را در این دیدار به نمایش گذاشت.


پرسپولیس ۲ استقلال یک
چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۳۸۸، شصت و هشتمین شهرآورد پایتخت از این نظر مهم بود که ۶ جدال متوالی دو تیم با تساوی مشابه یک بر یک به پایان رسیده  بود و این دیدار هم که در نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر برگزار می‌شد، با وجود فرصت‌سوزی بازیکنان دو تیم تا دقیقه ۸۷ یک بر یک بود.
در این لحظه کاپیتان کریم باقری با استفاده از پاس «هوار محمد» بازیکن عراقی پرسپولیس، با کمی پیش‌روی از فاصله ۲۵ متری با شلیک تماشایی، نوار تساوی‌های پی‌درپی دو تیم را پاره کرد و پس از یک  هزار و ۱۸۸ روز، شهرآورد یک برنده داشت و این بار هم پرسپولیس مانند دیدار رفت ششمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، ۲ بر یک استقلال را شکست داد.


استقلال ۲ پرسپولیس یک
جمعه ۴ خرداد ۱۳۶۹، شهرآورد سی‌ودوم، فینال لیگ قدس بود. هر دو تیم خود را تقویت کرده بودند. نخست پرسپولیسی‌ها در دقیقه ۱۲ توسط نادر میراحمدیان روی پاس مجتبی محرمی به گل دست یافت اما در نیمه دوم عباس سرخاب به جای امیر هاشمی‌مقدم به میدان آمد و در همان آغاز بازی روی ارسال زیبای امیر قلعه‌نوعی از روی یک ضربه آزاد از منطقه راست، با ضربه سر گل تساوی را به ثمر رساند و از آن پس، به سرخاب ۳۰ ثانیه معروف شد.

البته یکی به‌دلیل آن‌که پیش از حضور در استقلال، بازیکن نیروی زمینی بود و در شکست ۲ بر یک تیمش مقابل پرسپولیس، گل زودهنگامی به این تیم زد و وقتی به استقلال پیوست، در برتری ۴ بر صفر آبی‌ها در همان آغاز بازی که به دقیقه یک هم نرسیده بود دروازه ملوان را باز کرد.
در شرایطی که به نظر می‌رسید بازی متعادل است؛ در دقیقه ۷۲ باز هم امیر قلعه‌نوعی از همان منطقه‌ای که گل نخست را ساخت این بار صمد مرفاوی به پرواز درآمد تا با ضربه سر گل برتری استقلال را وارد دروازه وحید قلیچ کند، تا این تیم نخستین دوره لیگ پس از انقلاب را فتح کند.


استقلال یک پرسپولیس صفر
جمعه ۲۳ مهر ماه ۱۳۸۹، شصت و نهمین شهرآورد پایتخت در دهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، به کام استقلالی‌ها شیرین شد. آن‌ها ۹ بازی متوالی مقابل پرسپولیس به پیروزی نرسیده بودند و در دقیقه ۱+۹۰ بازی، کاپیتان فرهاد مجیدی روی پاس مجتبی جباری با فرار از کمند شیث رضایی، با پای چپ دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد و استقلال پس از یک هزار و ۸۰۵ روز، برد مقابل پرسپولیس را در شهرآورد تجربه کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *