دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

/چگونه شیائومی به بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند تبدیل شد

احتمالا وقتی نخستین گروه از کارگران در کارخانه شیائومی استخدام شدند هرگز فکر نمی‌کردند شرکتی که حالا عضوی از آن هستند روزگاری به بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در جهان تبدیل می‌شود. اما این مسیر سرشار از موفقیت چگونه به سرانجامی شیرین رسید؟


شیائومی، تولیدکننده شناخته‌شده بازار تلفن‌های هوشمند، با عبور از اپل و سامسونگ حالا به دومین تولیدکننده بزرگ بازار تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است. آن‌ها در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳میلیون تلفن هوشمند به اروپا صادر کرده‌اند و به لطف تصاحب ۲۵.۳ درصد از سهم بازار تلفن‌های هوشمند بیشتر از هر زمان دیگری به سامسونگ که بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند لقب می‌گیرد، نزدیک شده‌اند و حتی بالاتر از این تولیدکننده کره‌ای قرار می‌گیرند. شیائومی در حالی به چنین موفقیتی دست پیدا کرده که هیچکس تصور نمی‌کرد امپراطوری سامسونگ در بازار تلفن‌های هوشمند هرگز در آستانه تهدیدشدن قرار بگیرد.


حالا این تولیدکننده چینی که روزگاری به فروش محدود محصولاتش در چین مشغول بود به عنوان بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود. عنوانی دشوار و سنگین که قطعا دست‌یابی به آن برای هر تولیدکننده‌ای ممکن نیست. اما شیائومی این مسیر دشوار را به خوبی مدیریت کرد و حالا در قله بازار تلفن‌های هوشمند قرار دارد. چگونه این تولیدکننده چینی توانست به بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در جهان تبدیل شود؟


تلفن‌هایی که از چین آمدند


چگونه شیائومی به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند تبدیل شد؟


ششم آوریل ۲۰۱۱ را باید روز مهمی در تاریخ صنعت ساخت تلفن‌های هوشمند دانست. روزی که برند شیائومی متولد شد. این شرکت در آگوست همان سال از نخستین تلفن هوشمند خود رونمایی کرد و در ادامه به تولید این محصولات ادامه داد. تلفن‌های هوشمند جذاب و خیره‌کننده شیائومی که در رده قیمتی خودشان بی‌رقیب به نظر می‌رسیدند به حدی در سراسر چین محبوب شدند که این برند در سال ۲۰۱۴ به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در چین تبدیل شد.


این برند چینی در سال‌های اخیر تلاش کرده تا به تولید محصولات بیشتری نزدیک شود و به همین دلیل امروزه بیشتر از پانصد محصول گوناگون تولید می‌کند؛ از کیبوردهای لیزری تا ریش‌تراش و حتی ناخن‌گیر. به نظر می‌رسد شیائومی می‌خواهد به یک اکوسیستم جهان‌شمول تبدیل شود و برنامه‌های جذابی برای تبدیل‌شدن به چنین برند قدرتمندی دارد. آن‌ها در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۱۰ دستگاه تلفن هوشمند مجهز به نسل پنجم ارتباطات به بازارهای جهانی عرضه‌ کردند و در سال ۲۰۲۱ از تکنولوژی شارژ سریع ۴۰واتی رونمایی کردند. به لطف این تکنولوژی، تلفن‌های هوشمند می‌توانند در چهل دقیقه به شارژ کامل برسند.


شیائومی امروز بیشتر از ۱۸هزار کارمند در سراسر جهان دارد. بخش قابل توجهی از بازار محصولات این کشور را باید کشورهای سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و آفریقای جنوبی دانست اما این تولیدکننده در سال‌های اخیر به بازارهای غرب آسیا و اروپا هم وارد شده و به همین دلیل بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. شرکت شیائومی در سال ۲۰۱۸ در بورس هنگ‌کنگ عرضه شد و امروزه بیشتر از ۴۳میلیارد دلار ارزش دارد.


آهسته و پیوسته در مسیر موفقیت


چگونه شیائومی به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند تبدیل شد؟


شیائومی برای رسیدن به جایگاهی که امروز دارد در مسیری سختی قرار داشته است. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ هوگو بارا را استخدام کردند. هوگو بارا که برای چندین سال مدیریت بخش اندروید شرکت گوگل را برعهده داشت به شیائومی کمک کرد تا استراتژی‌های موفقی داشته باشد. اگرچه او در سال ۲۰۱۷ این شرکت را ترک کرد اما کمک شایانی به فروش بیشتر محصولات شیائومی کرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ به جایگاه پنجمین تولیدکننده بازار چین رسیدند. شیائومی در همان سال بیشتر از ۱۸میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروخته بود که عدد قابل تاملی به نظر می‌رسید.


در این زمینه بخوانید:


با برند پوکو آشنا شوید؛ همکار رقیب‌گونه شیائومی


این برند چینی که در مسیر موفقیت بود در سال ۲۰۱۴ موفق به فروش بیشتر از ۶۰ میلیون تلفن هوشمند شد. همین موفقیت به شیائومی کمک کرد تا بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بیشتر از قبل وارد بازارهای جهانی شدند و در کشورهایی مانند برزیل و پاکستان هم حضور پیدا کردند. این شرکت چینی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وارد کشورهای آسیای میانه و اروپا شد و تلاش کرد تا بیشتر از قبل خودش را نشان دهد. در شرایطی که شیائومی در سال ۲۰۱۴ موفق به فروش ۶۰ میلیون دستگاه تلفن هوشمند شده بود، آن‌ها تنها در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ بیشتر از ۴۶میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروختند.


شیائومی موفق‌ترین تولیدکننده بازار تلفن‌های هوشمند نیست!


چگونه شیائومی به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند تبدیل شد؟


واقعیت آن است که شیائومی همین حالا هم بزرگترین تولیدکننده بازار تلفن‌های هوشمند نیست. بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در حقیقت هلدینگ  BBK است. مجموعه‌ای از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند در چین که اگرچه بخش ویژه‌ای از تمرکزشان را روی فروش محصولات در چین قرار داده‌اند اما می‌خواهند در آینده‌ای نه‌چندان دور در سراسر جهان حضور داشته باشند.


این هلدینگ چینی که به واسطه فروش بی‌پایان محصولاتش در چین به ثروت قابل قبولی رسیده بود در سال ۲۰۰۹ از شرکت Vivo رونمایی کرد. برند ویوو قرار بود به صورت تخصصی به تولید تلفن‌های همراه بپردازد. نخستین تلفن‌های هوشمند این تولیدکننده در سال ۲۰۱۱ از راه رسیدند. تلفن‌های هوشمند ارزان، مقرون به صرفه و جذاب ویوو در چین پرفروش شدند و همین موفقیت هلدینگ BBK را به فکر توسعه یک برند جدید سوق داد. بنابراین آن‌ها از برند Realme رونمایی کردند.


اما در کنار ریلمی برند دیگری هم از سوی هلدینگ BBK مدیریت می‌شود. برندی که شاید محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین زیرمجموعه این هلدینگ چینی باشد. چراکه بیشترین آمار فروش محصولات هلدینگ BBK در اروپا و آمریکا را به خود اختصاص داده است. برند One Plus که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۳ شروع کرد. محصولات تولیدی این برند تعداد زیادی ندارند و به صورت محدود به شکل مجازی به فروش می‌رسند. اگرچه این برند در دوران ۸ سال فعالیت خود کمتر از ۴۰ تلفن هوشمند معرفی کرده اما به نظر می‌رسد این زیرمجموعه هلدینگ BBK برنامه‌های جذابی برای افزایش تولید تلفن‌های میان‌رده دارد و می‌خواهد از بازار تلفن‌های هوشمند پرچمدار فاصله بگیرد.


به لطف موفقیت‌های هلدینگ BBK این مجموعه امروز بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در سراسر جهان لقب می‌گیرد. چراکه با جمع‌زدن سهم هر کدام از برندهای زیرمجموعه این برند رقمی به دست می‌آید که به مراتب بالاتر از سهم شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اپل و شیائومی است. نکته اساسی آن است که زیرمجموعه‌های این هلدینگ در سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ تلاش گسترده‌ای برای ورود به بازارهای جهانی کردند و موفق هم بودند. برای مثال، ریلمی تنها به لطف حضور در بازار اروپا موفق شد سهم فروش خود از تلفن‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ را تا ۱۸۰۰ درصد افزایش دهد.


با این حال اگر هلدینگ BBK را در نظر نگیرید، این شیائومی است که بزرگترین تولیدکننده بازار تلفن‌های هوشمند لقب می‌گیرد. این شرکت به لطف عرضه میان‌رده‌هایی که قیمت بی‌نظیری دارند حتی مورد توجه کشورهای اروپایی هم قرار گرفته و هر روز بیشتر از قبل به فروش محصولات مناسب مشغول می‌شود. به نظر می‌رسد شیائومی دیگر رقیبی در بازار نداشته باشد. اما این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد؟


آیا شیائومی بزرگترین تولیدکننده بازار تلفن‌های هوشمند باقی می‌ماند؟


چگونه شیائومی به بزرگترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند تبدیل شد؟


نخستین بار در سال ۲۰۱۲ بود که سامسونگ موفق شد جایگاه نوکیا در بازار تلفن‌های هوشمند را تصاحب کند و به رتبه یک بازار بدل شود. آن‌ها بیشتر از ۸ سال است که این جایگاه را در اختیار دارند و به نظر نمی‌رسد که دلیلی برای از دست‌دادن آن داشته باشند. با وجود همه مخالفانی که از تلفن‌های هوشمند جدید سامسونگ انتقاد می‌کنند هنوز هم کاربران بسیاری وجود دارند که خرید محصولات این برند کره‌ای را به سایر رقبا ترجیح می‌دهند. اگرچه سامسونگ تنها برندی نیست که در همه رده‌های قیمتی تلفن‌های هوشمند مختلفی به بازار عرضه کرده اما هنوز هم پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمند را تولید می‌کند.


سامسونگ در سال بیشتر از ۲۰ مدل تلفن هوشمند و تبلت معرفی می‌کند. این محصولات از ارزان‌ترین تلفن‌های هوشمند تا گران‌ترین پرچمداران را شامل می‌شوند. در بازار تبلت‌ها هم سامسونگ پس از اپل بزرگترین تولیدکننده بازار است و هر ساله محصولات جدیدی را به بازار معرفی می‌کند. این برند کره‌ای اعتبار و آبرویی را برای خودش ایجاد کرده که باعث می‌شود بسیاری از کاربران خرید محصولات آن را به نمونه‌های چینی ترجیح بدهند.


بازاری که سال‌ها پیش سامسونگ را به پرفروش‌ترین تولیدکننده بازار موبایل تبدیل کرد، بازار محصولات میان‌رده و پایین‌رده بود. در حقیقت موفقیت برند کره‌ای در این دو بازار بود که آن‌ها را به حضور در بازار پرچمداران امیدوار کرد و شرایط را به سمتی برد که رقیب اصلی اپل باشند. اما در سال‌های اخیر شرکت‌های چینی با سیاستی مشابه با آن‌چه سال‌ها پیش توسط سامسونگ اتخاذ شده بود در تلاش هستند تا سهم خود را از بازار بیشتر کنند. میان‌رده‌های برندهایی مثل هواوی، شیائومی، ریلمی و پوکو با قیمتی مشابه با محصولات پایین‌رده سامسونگ امکانات یک محصول میان‌رده را ارائه می‌دهند. اما محصولات سامسونگ هنوز هم فروش خوب خود را حفظ کرده‌اند.


شیائومی برای قرارگرفتن در رده نخست تولیدکنندگان بازار تلفن‌های هوشمند قطعا رقابت سختی با سامسونگ دارد. آن‌ها برای این‌که جایگاه خود را حفظ کنند باید حداقل چندین فصل مالی پیاپی در جایگاه نخست قرار بگیرند. اتفاقی که با عرضه تلفن‌های هوشمند تاشو و پرچمداران جدید سامسونگ اندکی دور از ذهن می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *